Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:Je veulen lijkt sowieso dun te dragen maar kan ook creme dragen (daarover heb je zekerheid door te testen). Op de bokt wiki staat het erg duidelijk uitgelegd, kan ik aanraden als leesvoer
mooney schreef:Cambiar schreef:Kan iemand de risico's voor genetische afwijkingen uitleggen die gerelateerd zijn aan het crème gen aub? Heterozygoot crème gen, bukskin.
Alvast bedankt.
Ja hoor, kan heel snel. Voor paarden zijn er geen genetische afwijkingen die gekoppeld zijn met cream.
Homozygote paarden zijn vaak wel wat gevoelig voor licht door de blauwe ogen en gevoelig voor verbranden door roze huid. Maar dat zijn ook geen genetische afwijkingen en je vroeg naar de heterozygoot.
Cambiar schreef:Bedankt Mooney. Ik zoek in feite specifiek wetenschappelijk werk, recencies...omdat ik er nu eenmaal het fijne van wil weten. Op scribd staat een wetenschappelijk werk over paardengenetica en ga daar eens mijn licht opsteken. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met feit dat het crème gen een mutatie is van het MATP.
Ik denk dat die persoon bedoelt als je met crème fokt dat er dan mutatie's binnen dat genotype ontstaan, wat op den duur resulteert in afwijkingen die er ingefokt worden en aldus verspreid worden en een zwakker fokproduct tot stand brengt tov de oorspronkelijke paardetypes die nog puur en keihard waren.
'Citaat:Wellicht kwam de mutatie wildkleur tot stand omdat paarden camouflage kleur nodig hadden om minder zichtbaar te zijn voor roofdieren. Wildverdunning geeft dus geen afwijkingen bij een paard maar wellicht een mutatie die nodig was voor camouflage.
.
. mooney schreef:Graag gedaan, ik deel graag kennis.
Tot op heden heb ik totaal geen onderbouwing om te ondersteunen dat jouw veulen een grotere kans heeft op afwijkingen omdat hij creme draagt. Ik ben dus 'bang' dat deze reden gewoon niet bestaat of puur gebaseerd is op een mening van deze man en niet op feiten.
Ik zou je niet te druk maken.
Ik heb ook 0 wetenschappelijke artikelen kunnen vinden (en ik heb uitgebreid gezocht) die zo'n statement ondersteunen.
De andere echte kleuren/genetica kenners zitten ook vrij vaak hier op het subforum, dus als die wel bewijs hadden gehad die dit ondersteunden had je het waarschijnlijk al wel van ze gekregen.
. Je hebt me gerust gesteld. Ik denk ook dat het eerder berust op de man zijn voorkeur dan op effectieve feiten. Cambiar schreef:http://www.horsetalk.co.nz/2015/12/22/d ... z4LdrJy5jU
Dus heeft de man toch gelijk.....
Dus ja....leve de dun kleurige paarden!
Cambiar schreef:http://www.horsetalk.co.nz/2015/12/22/d ... z4LdrJy5jU
Dus heeft de man toch gelijk.....
Dus ja....leve de dun kleurige paarden!