Vliegenschimmel. Waar komt het vandaan? Hoe vererft het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elfie

Vliegenschimmel. Waar komt het vandaan? Hoe vererft het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 17:29

Hallo iedereen,

Een van mijn eerste bezoekjes aan dit onderdeel van het forum, een gedeelte waar ik zelf weinig van op de hoogte ben.

Ik ben in het bezit van 2 geweldige Arabische volbloeden. Een bruine en een schimmel. De schimmel, want over hem gaat dit topic, heb ik intussen ruim 8 jaar geleden gekocht bij de fokker als jaarling. Tot hiertoe heeft hij me al ieder jaar verrast met een ander kleurtje. Geboren als koffievos, bij aankoop vosschimmel, nadien (donker)grijsschimmel en dan appelschimmel. Mooi om die evolutie te zien.

Vorig jaar meende ik ze al te zien verschijnen, bruine stipjes, maar sinds dit jaar ben ik zeker, hij wordt vliegenschimmel. Steeds meer bruine stipjes komen te voorschijn. Ik ben er blij mee want ik vind vliegenschimmels heel erg gaaf. Maar nu vroeg ik me af waar het vandaan komt en hoe het vererft? Als ik er met andere paardenliefhebbers over praat schijnen zij ook niet precies te weten hoe het in elkaar zit qua voorkomen en vererving.

De vader van mijn paard is bruin, de moeder (appel)schimmel. Tegenwoordig wit. Of zij vliegjes heeft weet ik niet, op de foto's is dit niet duidelijk te zien. Ik heb haar gezien als zevenjarige bij de fokker en toen had ze geen vliegjes. Ik zou dit uiteraard aan de fokker kunnen vragen maar ik wil ze liever niet lastig vallen met zo een futiliteit...

Dit is de pedigree van mijn paard: http://www.allbreedpedigree.com/dancing+star+j

Wie wel zeker vliegenschimmel is, is zijn grootvader:

Dus zijn er vliegenschimmel experten aanwezig op het forum die me meer kunnen vertellen over het voorkomen en de vererving van de 'kleur' vliegenschimmel?

mooney

Re: Vliegenschimmel. Waar komt het vandaan? Hoe vererft het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:00

Genetisch gezien is er eigenlijk nog niets bekend over specifiek vliegenschimmel. We kunnen testen of een paard wel of niet schimmel is.
Een schimmel heeft het begin stadium van de geboortekleur, wordt lichter, maakt appeltjes en wordt wit. Sommigen ontwikkelen (of behouden) als laatste stadium vliegjes, niet allemaal.

Mijn Arabische ruin is al vanaf zijn 3e helemaal spierwit, heeft toen was vliegjes ontwikkeld die elk jaar meer worden maar het is geen overdreven vliegenschimmel (is toevallig ook mijn minst favoriete kleur :') maarja ).

Er zijn wel wat theorieën, bijvoorbeeld dat vliegenschimmels vaak heterozygoot zijn ipv homozygoot. Maar daar heb ik nog geen goedgekeurd wetenschappelijk bericht over gezien en je leest heel veel verhalen waarin het niet klopt.
Dus tot op heden kan ik je nog geen duidelijk antwoord geven waarom niet elk paard zich ontwikkeld tot een vliegenschimmel als laatste stadium en welk mechanisme daarachter zit.