Tips zijn welkom!Welke hengst voor merrie Zizi-top X Ulster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janny16

Tips zijn welkom!Welke hengst voor merrie Zizi-top X Ulster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:40

Hallo Bokt,

Ik kan wel hulp gebruiken met het vinden van een geschikte hengst voor mijn merrie. Ik zit niet in fokkerij en heb het eerder ook niet gevolgd. Dus ik kan wel wat tips en advies gebruiken qua hengsten keuze.

Wat ik zoek voor mijn merrie is..
Een hengst die wat opwaarts front door fokt. Mijn merrie mist wat eigen opwaartse halshouding. Mijn merrie heeft eigenlijk helemaal geen wit en dat wil ik ook zo houden. Dus een hengst die geen witte aftekening en wit door fokt is ook een eis! En dan het belangrijkste een ruime krachtige stap!! De merrie zelf is boven de 180 groot dus een hengst die maat door fokt is niet nodig.

Hieronder een kleine impressie..
https://www.youtube.com/watch?v=i9QbbtoFThA ( recent filmpje)
https://www.youtube.com/watch?v=3N5DFjjA5YQ ( Winter 2015)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:03

Janny16 schreef:
De merrie zelf is boven de 180 groot dus een hengst die maat door fokt is niet nodig. !

De moederlijn komt amper boven de 1.63cm uit, dus ik zou dit eigenlijk niet te hard roepen.

Verder kun je nou bepaald amper gaan eisen dat een hengst geen wit mag doorgeven. Zo werkt het niet binnen de fokkerij. Dat is gewoon een kwestie van geluk als je weinig van de moederlijn qua aftekeningen afweet. En de ligging in de baarmoeder is ook van invloed op witte voetjes, sokjes en blessen. Als je geen wit wil dan kun je beter gaan kopen. Kun je ze op kleur en alles uitkiezen, bij fokken is dat altijd een gokje.

fokfanaat

Re: Tips zijn welkom!Welke hengst voor merrie Zizi-top X Ulster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:52

Volgens mij heeft glamourdale geen aftekeningen, maar zoals gezegt geeft dat geen enkele zekerheid en imo ook een slechte reden om voor een bepaalde hengst te kiezen, er zijn toch 100 betere eigenschappen om op te selecteren

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:40

Ik ken de moeder en enkele van haar broers en zusjes heel goed. Moeder van deze merrie is Z1, 1.63 hoog en fokt veel maat en lengte. Ze heeft een zusje v. Kennedy Z2 dressuur en L sringen, dat is de kleinste en meest beknopte van het stel. Een OO seven uit dezelfde moeder loopt ZZ licht, een Vainqueur liep M voor ze verkocht werd. Nakomelingen hebben verder allemaal maat (boven 1.70) en bot en kunnen lossig draven. Galop verschilt. Denken om de stap bij deze moederlijn. Geen keuringstoppers, wel sportpaarden in deze lijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:47

Toto jr.? goede stap, galop en karakter

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:10

Ik heb de ts al op een andere manier gesproken. Hier de fokker van de merrie. En zoals viennanova al aangeeft. Behalve de Kennedy die qua exterieur afwijkt van de rest. Komen er uit deze merrie heen kleintjes. Maat en lengte hoef je geen rekening mee te houden. Wit vererft de merrie weinig. Wel een punt van aandacht zijn de lendenen. Die willen nog wel eens week zijn. Ooit een bojengel gefokt, gekozen vanwege het front en dat was goed gelukt.