Nu ik alles een beetje op een rijtje heb wil ik vast naar de toekomst kijken en ben ik pas begonnen met sparen voor een (echte) eigenpaard. Op dit moment heb ik een super leuke lieve tinker die ik verzorg maar ook als eigen mag beschouwen. Ze is van mijn tante en nichtje waar ik ook een hele goede band mee heb. Ook betaal ik nu al een beetje mee aan de onderhouds kosten. Zo regel ik altijd de hoefsmid en betaal deze. en aan het voer betaal ik regelmatig ook aan mee. Maar toch zal ik over een jaar of 2 wel echt mijn eigen paard willen hebben.
Waarom pas over 2 jaar? Ik heb dan aardig wat tijd om te gaan sparen voor de aanschaf van het paard en harnachement etc. Ook wil ik dit jaar eerst nog mijn rijbewijs halen en hoop dat ik binnen 2 jaar een vast contract krijg. Maar goed het kan ook maar zo zijn dat het eerder mogelijk zal zijn om een paard aan te schaffen.
Maar het leek mij wel leuk om me nu alvast een beetje in de rassen die me aanspreken te gaan verdiepen.
Nu weet ik al precies wat voor paard ik wil.
Hij moet:
- Hij moet een stokmaat van minimaal 1.50 hebben.
- Tussen de 4 en 10 jaar oud zijn.
- Hij moet verkeerssmak zijn.
- Het liefst wil ik een koudbloed
Verder wil ik een ras waar ik niet verplicht ben om hem elke dag te rijden of te longeren. Ik wil een paard die ik eventueel rustig 3 dagen op wei kan laten lopen om vervolgens op te stappen en rustig weg te rijden. Ik heb ook zeker geen sport ambitie. Mijn doel: lekker veel buitenritten maken en lekker ons rondje in de bak kunnen rijden met zo nu en dan een klein sprongetje kunnen maken. Ik ben niet zo'n spring held dus hoger dan 80 cm zal ik niet springen. Ik rij nu ook regelmatig met barebackpad. dat wil ik ook zeker bij het ras kunnen doen.
Ook vind ik het niet erg als het ras zomer eczeem gevoelig is. De tinker die ik nu verzorg heeft ook zomer eczeem en dit hebben we goed onder controle. Dus ik weet waar ik dan aan begin.
Zelf heb ik al een aantal rassen die me heel erg aanspreken. Dat zijn:
- Clydesdale
- Shire
- Tinker (Alweer
)- Trekpaard
- Fries
Verder heb ik ook zitten denken aan:
- Een tuiger (gelderse of groninger)
- Andalusier
- Fjord
- Schwarzwalder fuchs
Deze 3 laatsten zijn zeker niet mijn eerste keus maar wil ze toch meenemen om te overwegen.
En ben vooral benieuwd naar wat jullie keus zal zijn gezien mijn doel einde. of dat jullie eventueel nog andere leuke rassen kennen die eventueel geschikt zouden kunnen zijn.
Ook ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze rassen, en waarom jullie hem wel of niet aan zullen raden.
Ik ben benieuwd

De tinker die ik nu rijd kan ook van elk blaadje schrikken, liefst zou ik er 1 willen die dat niet doet, maar goed dat hoort gewoon bij haar
Echt een hete donder is het. Mijn andere daar in tegen wel... Vind alles goed en is liever lui dan moe. Qua bloedlijnen zijn het ook nog families van elkaar, dus ook dat zegt niks. 
)