Minipaardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar23

Minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 17:03

Hallo allemaal,
Ik krijg binnenkort een minipaardje en weet niet heel goed waar ik rekening mee moet houden en wat de verschillen zijn van paarden en minipaardjes. Ik heb zelf een paard maar nooit een minipaard gehad. Dus mijn vraag: wat moet je allemaal hebben in de verzorging, waar moet je rekening mee houden en wat zijn de verschillen in de verzorging tussen paarden en minipaardjes?
Alvast bedankt! :D

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:08

een extra draad in de wei.. :D
Voor de rest zelde verzorging alleen dan ander voer ik voer mijn shet nu muslie bij want ze staan in een kale wei en natuurlijk hooi :)
Veel plezier met je mini!

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:11

Ze zijn vaker gevoelig voor hoefbevangenheid en worden sneller dik, dus vooral grazen moet dus beperkt zijn.

Als ze bij grotere paarden staan is het fijn dat ze ergens onderdoor kunnen om in een apart afgerasterd stukje te komen, in ieder geval in het begin. Als ze er dan even klaar mee zijn vermijd je zo ruzies tussen de mini en het grotere paard.

Ook begrijp ik dat je er dus wel tuig voor wil (topic in HAR) neem dan niet zo'n scharminkel van 70 cm, daar is moeilijker tuig voor te krijgen. Neem dan liever iets van 1+ meter.

En inderdaad ook laag draad, shets kunnen soms echt houdini's zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:29

Ook voor 'scharminkels' kun je tegenwoordig wel producten kopen hoor, bijvoorbeeld hier (bestellen wij ook regelmatig was en is altijd netjes, en snel geleverd:

https://www.minihorseshop.nl/

Maar als je bijvoorbeeld mee wilt mennen is een niet te kleine/fijne pony aan te raden, anders is 1-span zelfs al wat zwaar.

Wij mennen en fokken al zon 15 jaar met paardjes van +- 90cm tot een meter en daar kun je heel goed toebehoren voor vinden tegenwoordig. :)

Verder idd je wei lager omheinen. ;)

Voer is afhankelijk van wat je doet, maar een volwassen mini die niet werkt/zoogt heeft echt snel teveel te eten en dan moet je wat maatregelen treffen.
Jonkies valt dat reuzemee.

Voor de rest zijn t net échte paarden. :D

Saar23

Re: Minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 17:47

Weten jullie ook toevallig hoe het zit met de maten van dekens en halsters hoe moet je die opmeten?

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:47

Hoi Saar,

Bij de Minihorseshop hebben ze een maattabel met welke maat waarvoor staat, altijd handig!
https://www.minihorseshop.nl/maattabell ... inipaarden
Als je op een halster klikt kun je naar beneden scrollen en klikken op 'maattabel', dan kun je kiezen voor welk soort product je de maattabel wil hebben.
Grotere winkels zoals Divoza en Epplejeck gebruiken meestal de bovenlengte bij een deken. Mocht je een deken vinden bij de Minihorseshop die past, dan kun je die maten altijd opmeten bij winkels zoald Divoza en Epplejeck.
Ik heb vaak een kleding rolmaat bij mij als ik naar de Divoza of Epplejeck ga, dan kan ik meten of daar een deken ook op mijn mini past :D

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:49

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:50

Hier sinds een half jaar een mini, een ware houdini whaha

Spullen voor hem haal ik hoofdzakelijk bij horse shop international of bestel online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:42

Saar23 schreef:
dekens

_O- _O- _O-

Sorry...moest hier even heel hard om lachen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:06

Je topic staat op het forum Harnachement (HAR) . Daar staat het niet goed. Je vraag hoort thuis op het speciale forum ingericht voor de minipaardjes en shetlanders (SMP). Daar ga ik je topic naar verplaatsen.

HAR → SMP