mairead schreef:Ik zou eerst ook even kijken wat je lichamelijk aan je merrie wilt verbeteren. En aan haar gangen?
Verder lijkt jouw merrie mij Dun (Fjordenkleur ofwel Wildkleur) met Tobiano patroon. Valk is genetisch een hele andere kleur (zonder aalstreep). Om een valk uit jouw merrie te krijgen, zal die kleur dus van de hengst moeten komen; dus een Valk hengst (of desnoods nog Palomino). En wil je echt zekerheid dan zal je zelfs voor een Cremello (maar dan heb je ook kans op Palomino) of Perlino Hengst moeten kiezen...
Maar dan heb je dus ook nog 50% kans dat je merrie haar Dun kleurtje doorgeeft en dus ook kans op een Dunskin (Valk + Dun) of zelfs nog kans op Dunalino (Palomino + Dun) indien je een Cremello hengst gebruikt. Dat is wel heel leuk en speciaal, maar dus geen 'zuivere Valk'.
Afhankelijk van welk ras hengst je wilt, zijn Valk/Palomino/Perlino/Cremello hengsten ook vaak nog duurder vanwege hun kleurtje. Bij Spaanse (PRE, Lusitano) paarden zie je deze kleurtjes wel, maar die hebben een heel andere bouw en karakter en ik denk ook zeker niet dat je met zulke hengsten 'voor een dubbeltje op de eerste rang zit'.
Verder heb je nog NRPS rijpony hensgten zoals de beroemde Don Cremello du Bois, maar ik weet echt niet of die op jouw merrie zullen passen. En de hengsten van stoeterij Du Bois zijn op het moment ongekend populair, dus vast niet goedkoop.
Het is een beetje een dooddoener op Bokt, maar waarom kijk je niet voor een leuke jonge Valk-kleurige pony om erbij te kopen?
Fokken om (voornamelijk) de kleur lijkt me namelijk niet verstandig en heel lastig in jouw geval (weinig hengsten die op jouw merrie zouden passen).
Dankjewel voor je reactie. Ik wil vooral dat het veulentje wat groter wordt. Ook een betere galop en meer springkwaliteit. Mijn merrie is van voren breed en van achteren smal dus het zou mooi zijn als dat ook rechtgetrokken wordt. Haha nou echt speciaal om het kleurtje doe ik het niet hoor. Het zou mooi zijn maar het hoeft niet. Een valk veulentje kopen is veel goedkoper dan er eentje fokken en je hebt de zekerheid over de kleur, het geslacht ect. Maar die zekerheid hoef ik helemaal niet zo te hebben. Als er maar een leuk en gezond veulentje uit komt ben ik al blij. Maar dan heb ik zo veel keuze qwa hengst dat ik nadacht over de rest van mijn wensen.