[TI] Hebben jullie Tinkers ook geen stop op het eten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Hebben jullie Tinkers ook geen stop op het eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 14:10

Ik heb een jaarling van 16 maanden. Voor ik haar had voer de ik de paarden 1* per dag
Ze krijgen bijna alleen hooi. Dat ging prima. De volgende dag lag er nog een klein beetje. Maar nu met mijn Tinker gaat dat heel anders zei eet tot het op is. Ik heb al doorgevoerd, maar daar lijkt geen eind aan te komen. Het hooi zit in netten. Ik voer stro bij, maar dat gaat er ook in als koek. Ik voer nu voor de zekerheid 2* per dag , maar ik wil niet dat ze zonder staan. Ik weet even niks meer te bedenken. Hebben jullie tips?

liekensancho

Re: Hebben jullie Tinkers ook geen stop op het eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:19

Onbeperkt hooi is toch geen probleem? Ik heb 2 grote paarden waaronder tinker en die krijgen echt onbeperkt. Mijn tinker gilt of zijn leven ervan hangt als de bak een keer 2 minuten leeg raakt voordat ik bijgevuld heb :+ .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:20

Beestje is volop in de groei!
Die mag onbeperkt hooi eten :Y)

Lopen ze niet op gras?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:24

Hooi wordt altijd onbeperkt gevoerd. Heb je ze niet op de wei.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:59

Het ene paard heeft ook meer nodig dan het andere.
Mijn ruin is 5jaar en die eet gemakkelijk 2x meer ruwvoer dan zijn vriendjes.
Dat is dan elke dag:
onbeperkt voordroog van 17u tot 9u
2x 0.500gr krachtvoer
2kg bietenpulp + 1kg luzerne + olie (verdeeld over de dag)

Dat laatste moet ik hem echt geven of hij valt in. Tijdens training: elke dag. Rustperode:2x per week. Hiermee staat hij mooi op gewicht :) Hij heeft afgelopen maanden veel energie verbruikt door voordurend spelen/lopen, groei en verhuisstress.

Veel (hoeveelheid) is niet erg zolang het ruwvoer is en je paard er goed op reageert (niet heet/dik/suf/ziek). Indien dit wel het geval zou zijn, moet je opzoek naar ruwvoervervangers met andere verhoudingen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 16:55

De dierenarts vond haar al te dik. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Gezien ze in de groei is. Ze krijgt nog een halve schep brok. Niet meer. Ze krijgt dan jeuk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:48

mijn tinker van 3.5 heeft de hele dag hooi tot haar beschikking..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:53

Ik zou die brok vervangen door vitamine/mineralen brokjes, en verder onbeperkt hooi, of nog liever het land op.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:16

Ciarra is altijd in voor eten, is ook nog erg aan het ontwikkelen en trainen ook. Zij krijgt onbeperkt voer gras/hooi.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:40

Onbeperkt hooi is geen probleem zolang je niet te rijk hooi hebt.
De brok eraf en voila :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:48

KootMiraDrum schreef:
Ik zou die brok vervangen door vitamine/mineralen brokjes, en verder onbeperkt hooi, of nog liever het land op.

Dat inderdaad!
Vind een halve schep brok echt héél erg veel! Het is een jong dier dat niet aan het werk is...
Handje vitamine korrel (metazoa, vitalbix etc) volstaat prima.

Mijn volwassen tinker heeft een tijd op stalrust gestaan. Hij eet dan een hele baal (mooi grof) hooi per dag en knabbelt dan ook nog wat stro. Daar werd ie echt niet te vet op.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:36

Ik begrijp niet hoe jullie dat doen. Als ik onbeperkt voer worden ze moddervet hier. Hooi of voordroog maakt niet uit. Ivm kwaaltjes heb ik ze liever niet te dik. Voordeel is dat ik ze bij huis heb en dus wel vijf keer per dag voeren kan.
Wat voor hooi voeren jullie onbeperkt als ik vragen mag?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:10

Ik heb vrij rijk hooi en goede kwaliteit voordroog. En hij krijgt onbeperkt. Hij stopt ook met eten als hij genoeg heeft en is keurig op gewicht.
Ik geloof ook absoluut dat elk paard uiteindelijk stopt als hij genoeg is. Maar bij sommige paarden duurt het wat langer voordat ze beseffen dat er altijd voldoende is.

Wel goede beweging geven en aangepast krachtvoer.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:27

jorretje schreef:
KootMiraDrum schreef:

Dat inderdaad!
Vind een halve schep brok echt héél erg veel! Het is een jong dier dat niet aan het werk is...
Handje vitamine korrel (metazoa, vitalbix etc) volstaat prima.

Mijn volwassen tinker heeft een tijd op stalrust gestaan. Hij eet dan een hele baal (mooi grof) hooi per dag en knabbelt dan ook nog wat stro. Daar werd ie echt niet te vet op.

Mijn volwassen tinker dame krijgt niet eens biks.. niet eens een handje want voor haar is t gewoon vulling en een dikmaker. In plaats daarvan vitamine en mineralen korrels van Equillin. Zit veel beter in haar vel!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:05

JoanneE schreef:
Ik begrijp niet hoe jullie dat doen. Als ik onbeperkt voer worden ze moddervet hier. Hooi of voordroog maakt niet uit. Ivm kwaaltjes heb ik ze liever niet te dik. Voordeel is dat ik ze bij huis heb en dus wel vijf keer per dag voeren kan.
Wat voor hooi voeren jullie onbeperkt als ik vragen mag?

Een paard op continu hooi zetten kost echt wel even tijd. Eerst lijkt het of ze blijven eten dit komt omdat ze altijd momenten op de dag hebben gehad dat ze zonder stonden. Dus dan denken ze eten want wie weet staat er straks niks meer. Je moet echt zorgen dat ze altijd iets hebben. Zelf geen 10 minuten zonder, want dan kun je weer van voor af aan beginnen. Mijne lussen ook graag stro en daar worden ze niet dik van. Toen ik echt begon met 1x op de dag aanvullen, aten ze wel voor 3/4 dagen in 1 dag. Ik was 450kilo hooi kwijt aan mijn jaarling veulen en Senior merrie en senior shet die hooi voor spekenbonen eet. En dan nog een baal stro per dag. Het hooi van toch wel 25 kilo was met een uurtje of 4 op. En dat breid zichg dan steeds meer uit. In de hooi zakken zit nu uitgewogen hoog wat ze in iedergeval moeten kunnen eten per dag en ik geef het stro per baal. En dat is nu nog 4 balen in de week. En ze doen nu met het hooi zo'n 12 uur. En ze gaan ook steeds netter eten geen geschrans. Maar je moet er echt wel een maand of 2 \3 voor uittrekken. En door het met stro aan te vullen worden ze niet dik. ;-)

Om nog even op hierboven te reageren. Mijn tinker is een jaarling en die laat ik niet alleen op hooi staan. Ze is zo hard aan het groeien dat ze de bouwstoffen goed kan gebruiken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:13

Verminder t dan naar een handje vitamine/mineralenbrok..
Basisbrok(?) halen ze echt niet veel uit en een halve schep heeft hij echt niet nodig..

Onze tinker is nu 3 en heeft nooit anders gelregen dan alleen maar hooi.. (of gras in de zomer)

Hij krijgt alleen af en toe een snoepje/worteltje/appeltje extra..

En hij ziet er prima uit, al zeg ik t zelf.. :o

Ouwe glimworm.. :')
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:36

Ja dat geloof ik graag. Maar je kunt niet binnen in het paard kijken of ook alles mooi groeit. Dus de extra vitaminen en mineralen heeft ze echt wel nodig. Ze krijgt nu merriebrok. Dat gaat prima. Dat houdt ik nog even vol en dan kan ze ook wel de mineralen vitaminen brokje/koekjes krijgen wat mij betreft.
Super mooi beestje heb je daar trouwens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:09

lang geleden dit topic, maar ik vond de titel erg herkenbaar. Nee die van mij kent ook geen stop als ik haar niet stop. Gelukkig heeft ze een hekel aan felle zon en een hekel aan regen en gaat ze zelf in de schuilstal staan, waar geen eten is, dus regelt het zichzelf, maar op een bewolkte dag, vreet ze de hele dag. Ik zie haar nooit staan slapen. Nu hebben we gelukkig een erg arme wei, dus het is niet dramatisch en ze is ook niet dik. maar idd altijd de kop omloog. Ik voer niet bij. Ze krijgt wel beloningsbrokjes maar dat is maar een paar handjes per dag. Letterlijk. En in de winter krijgt ze hooi van de bioboer erbij, bij de weidegang.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:46

Die van mij stoppen gelukkig wel. Lege hooibak of legen wei kennen ze ook niet, dus het instinct om te eten tot het op is, ontbreekt bij beide (gelukkig).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:55

Hier ook 2 tinkers die niet stoppen, 1 wel. (en een kwpn-er die ook stopt)
Het nadeel, de 2 die niet stoppen zijn dus ook echt serieus te dik.
Ze krijgen alleen metazoa vitamine korrels, dus aan krachtvoer daar ligt het niet aan.

Ik had ze op continue hooi/stro staan, maar ik ben daar echt mee moeten stoppen. omdat ze gevaarlijk vet zijn.
Het hooi is hooi waar de aar al in heeft gestaan, van licht bemest land.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:58

Is je hooi geplastificeerd? Dat maakte bij mij echt een wereld van verschil. Hooi wat niet in plastic had gezeten bleven ze stukken slanker van, ook de door-eters die ik op pension heb gehad. Inmiddels gestopt met pension en nog maar twee eigen paarden, door gebitsaandoening ben ik genoodzaakt ongeplastificeerd te voeren, dus of het voor alle paarden verschil maakt, durf ik niet te zeggen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:20

Hier eten ze geplastificeerde balen en heb van de 13 die er staan en onbeperkt te eten krijgen geen 1 die blijft eten. Die niet gewend waren onbeperkt te krijgen aten in het begin idd contstant maar naar verloop van tijd niet meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:58

Ik heb zowel in plastic als niet. Maar dat in plastic gaat dezelfde dag in de pak als het gewone hooi. Het is puur omdat het minder sjouw werk is.

Na een bijna 2 jaar onbeperkt ( bij 1 nog langer) zouden ze toch moeten begrijpen dat er geen tekorten zijn.
Maar heb nu echt in moeten grijpen helaas.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:02

Ja, na zo'n tijd zou je wel mogen verwachten dat ze het snappen.

Ook als het inpakken op dezelfde dag gebeurd, gaat het hooi daarna door een compleet verschillend proces waardoor de voedingswaarde erg kan verschillen. Ook het percentage droge stof en daarmee benodigde aantal kg trouwens. Maar zoals ik al zei, het werkte hier voor 4 paarden (tinker, haflinger, welsh, andalusier), of het bij alle paarden zo zou zijn, durf ik niet te zeggen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:03

Ik heb mijn dame net boerend uit het land gehaald... (na 6 uur gras). Vanaf morgen wordt het dus helaas met graaskorf om, ik heb geprobeerd zonder, maar we zitten niet op gaskoliek te wachten.