Terug fokken op moederlijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Terug fokken op moederlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 23:03

Ik wist niet zo goed of ik 't topic hier moest zetten of bij hengsten keuze, maar aangezien het niet echt om een hengsten keuze gaat voor een merrie, maar meer in 't algemeen, toch maar hier.

Lijnenteelt wordt best regelmatig toegepast, bewust bedoel ik dan. Nu was ik wat aan 't rond snuffelen in afstammingen, waar ik me echt uren mee kan vermaken. :=
En ik vroeg me wat af...

Wordt er ook wel eens bewust op de moederlijn van de merrie terug gefokt? Nu kan dat natuurlijk lang niet met alle merries, omdat er geen goedkeurde hengst uit de moederlijn komt.

Neem als voorbeeld mijn merrie (Zakiyah/Zilvana: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/61526 ), ze komt uit dezelfde moederlijn als kwpn gekeurde hengsten Houston, Fellini en Dark President. Neem Houston (http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/3012 ), die is vrij dichtbij verwant in de moederlijn met mijn merrie. Overgrootmoeder Nienke, is de grootmoeder van mijn merrie.

Als je dus mijn merrie zou dekken met Houston, pas je lijnenteelt toe op de moederlijn, toch? Wordt dit wel eens (bewust) gedaan? Waarom wel of waarom juist niet? Zijn er paarden/hengsten waar dit gedaan is?

Meestal pas je lijnenteelt toe om iets te verankeren van een bepaalde hengst bijvoorbeeld. Hoe doe je dit met een moederlijn? Hoe bepaal je wat sterke punten zijn in een lijn?

Nu gaat 't mij dus niet om of Houston de juiste hengst is voor mijn merrie (alleen als voorbeeld genomen), maar puur even theoretisch, uit interesse en waarom fokkers daar wel of juist niet voor kiezen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:55

Denk dat dit zeker wel gebeurt, uiteindelijk dragen hengst en merrie genetisch 50% bij aan het resultaat. Op volgende link http://www.horsemagazine.com/thm/2015/0 ... e-breeder/ vind je onder andere
"in the back generations Tesio always purposefully applied as much line-breeding as possible on the mare Pocahontas xx (born 1837). We can consider her the most significant mare in bloodstock breeding and showjumping horse breeding. In total Nearco xx was line-bred 37 times on Pocahontas xx in the seventh to eleventh generation, via her sons Stockwell xx (22x), King Tom xx (7x) and Rataplan xx (5x), as well as her daughters Araucaria xx (1x), Ayancanora xx (1x) and Heroine of Lucknow xx (1x). Then the blood of Pocahontas was seventeen times introduced via Nearco’s sire and twenty times via his dam.”

Sammie

Re: Terug fokken op moederlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:03

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:08

Ik heb teruggefokt op de moederlijn van de vader van moederszijde (snap je hem nog :+ ).
Ik wilde het veelzijdige type van de moeder van Uniform (Liris) graag terug zien.
Meer richting het oude type paard en dat is naar mijn mening goed gelukt.

Ik heb daarom teruggefokt op Uniform via Junior omdat die ook deels gelders gefokt is wat dus aansluit op het klassieke ipv op de volbloed genen.

Ik heb ook Houston gebruikt en daar sloeg de bloedfactor heel erg door, dat was dus omgekeerd van mijn doel.
De merrie balaceerde dus duidelijk heel erg op het randje klassiek en bloederig zodat de vader redelijk veel invloed had.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:17

Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 05-08-16 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:34

Wat houdt lijnenteelt precies in? :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 11:27

Ik ga even alles eens doorlezen, gebeurd dus vaker dan ik verwacht had. Of vooral gehoord dan. Terug fokken op bepaalde hengsten hoor en zie je wel vaak, maar puur op de moederlijn wat minder.

Interessant, bedankt voor de sites. Kan ik me weer even vermaken. :D

Lijnenteelt is eigenlijk niets anders dan inteelt, maar wat positiever genoemd en minder negatief overkomt. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:34

inteelt is binnen zoveel generaties en lijnenteelt daarbuiten. Er is dus wel een verschil.

Wij mensen zijn ook producten van 'lijnenteelt' maar dan wel vaak onbedoeld. :+ Het is eerder regel dan uitzondering dat je op een gegeven moment dezelfde voorouders tegenkomt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 11:44

Sammie schreef:
inteelt is binnen zoveel generaties en lijnenteelt daarbuiten. Er is dus wel een verschil.

Wij mensen zijn ook producten van 'lijnenteelt' maar dan wel vaak onbedoeld. :+ Het is eerder regel dan uitzondering dat je op een gegeven moment dezelfde voorouders tegenkomt.

Ik weet niet of ik daar helemaal mee eens ben, lijnenteelt kan ook binnen zoveel generaties zijn en toch lijnenteelt genoemd worden.

Zoals Cor Loeffen tijdens de lessen noemde is lijnenteelt niet meer dan een mooi (positiever) woord voor inteelt, omdat het goed/positief uitpakt.

Maar goed, misschien zit de fout dan ook wel in hoe het woord gebruikt wordt door mensen (of fokkers).

Mensen geloof ik inderdaad dat er veel lijnenteelt is. :j
Iedereen met blauwe ogen komt ook van eenzelfde persoon/verre voorouder, dan wel heel ver weg maar toch. Vind 't eigenlijk wel heel interessant, ook bij mensen. Paarden is 't alleen wat makkelijker terug vinden vind ik. :+

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:03

Bedankt voor de uitleg!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:09

heeft het onderscheid lijnenteelt en inteelt niet te maken met het percentage verwantschap. Inteelt is lijnenteelt, maar dan met een te hoog percentage verwantschap.