Hoe werkt een (Welsh)keuring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annebeth1995

Hoe werkt een (Welsh)keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 10:30

Hallo!

Vlak bij mijn huis wordt jaarlijks een Welshkeuring gehouden, de Dragon Welsh Show. Nu woon ik hier sinds vorig jaar, en heb ik mijn 3 jarige Welsh nu ook precies een jaar en het leek mij leuk om een keer mee te doen, puur voor de ervaring!

Alleen, ik heb echt 0 idee hoe de keuringen werken, waar je aan moet denken/op moet letten en van de site van de show word ik niet veel wijzer.. Ik wil haar graag alleen aan de hand voorbrengen, maar ook daarvan weet ik niet hoe het werkt.. -O-

Wie wilt zijn ervaring en tips delen? Ik heb tot morgen om ons in te schrijven, maar ik wil toch wel een klein beetje een beeld hebben voor ik dat ga doen! :D

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
p.s. zoals gezegd, als we gaan, gaan we puur voor de ervaring. Mochten we het leuk vinden, zullen we volgend jaar voor het "echie" mee doen :)), maar dit jaar dus niet voor de winst, maar de ervaring :)

Annebeth1995

Re: Hoe werkt een (Welsh)keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 10:31

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:00

Ik verplaats dit topic van WD naar WPC

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:47

Wat voor type welsh heb je?
Heeft hij/zij ook een stamboekpapier? misschien wel handig om hier meer info over te verstrekken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:27

Een echte keuringsexpert ben ik niet, maar de meeste keuringen zijn toch ongeveer hetzelfde:
Je gaat met je pony de ring in (bij voorkeur in het wit gekleed, dat staat het netst, paard een net halster/hoofdstel om en uiteraard volledig schoon, per ras even kijken naar gewenst showtoilet).
Opstellen voor de jury. Kijk wat de beste kant van je paard is en zet die naar de jury. Zorg dat de jury alle 4 de benen kan zien vanaf de zijkant (Dus niet vierkant opstellen).
Dan stukje stappen en draven (enigszins afhankelijk van stamboek of je een lijn of een driehoekje moet lopen).
En daarna weer opstellen voor de jury.

Dan de ring uit.
En later met de hele rubriek weer naar binnen voor de plaatsing. Dan word je op volgorde gezet en kun je opstellen.

Zoiets ;) Uiteraard hebben verschillende stamboeken andere werkwijzen over hoe het precies verloopt.

Oja, belangrijk om in orde te hebben: entingen en het paspoort/papier.

Wat je vooraf kunt oefenen:
Het opstellen.
Netjes draven en stappen aan de hand. Test dan ook wat de aanjager precies moet doen om zijn draf/stap er goed uit te laten komen.
Kijk waarop je pony het beste reageert om hem lekker wakker te laten kijken. Oortjes naar voren=vrolijk=hogere score lijkt wel. Bijvoorbeeld een aansteker onder zijn neus, of rammelen met blikje met steentjes oid.

Ik zou gewoon inschrijven en gaan. Kijk of er voor die tijd nog een andere welsh keuring is waar je alvast kunt gaan kijken. En zorg dat je lekker vroeg op het terrein bent, dan kun je kijken hoe de rest het doet en weet je ook wat jij moet doen.
Gewoon gaan voor de lol, dat is je doel toch :D

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:43

Wat leuk, dat zal vast wel goedkomen! Ik ben ook aanwezig met mijn camera die dag, misschien kan ik leuke platen schieten van jullie! En ook even goed kijken naar het toilleteren, meestal verschilt dit per ras waar ze op letten.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:53

Het is een engelse show dus werkt iets anders dan hierboven aangegeven. Dus geen witte kleding bijvoorbeeld en nog een paar andere dingen.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:59

Zorg ervoor dat je pony goed gewassen is. En bij voorkeur show je met een wit showhalster of een hoofdstel.
Zorg ervoor dat je pony netjes getoileteerd is. Alleen bij een welsh partbred mogen de manen gevlochten zijn, bij de andere secties niet.
Mocht je geen paardenmake up hebben, kun je eventueel wat babyolie gebruiken om de manen, de ogen en neus wat extra glans te geven. Bij een schimmel of vos kun je met mascara de ogen wat aanzetten. (Niet op de wimpers, maar rondom en met een vochtige doek wat uitsmeren dat het egaal overloopt).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:33

Entingen zijn niet verplicht assie.

En idd zoals de rest al zegt behalve witte kleding dat is voor een keuring van het nwpcs.

Een engelse show mag gewoon in een spijkerbroek en nette blousse.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:14

Niet verplicht? Volgens mij bij de Haffies wel. Of haal ik nu weer Haflingerwedstrijden en keuringen door elkaar. Zoals ik al zei; ik ben geen expert :=

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:59

assie schreef:
Niet verplicht? Volgens mij bij de Haffies wel. Of haal ik nu weer Haflingerwedstrijden en keuringen door elkaar. Zoals ik al zei; ik ben geen expert :=

Witte kleding is bij meerdere stamboeken verplicht bij keuringen.

Een paar jaar geleden bij de dragon show waren er meerdere voorbrengers die wit droegen, dus volgens mij mag en kan het wel gewoon.

Over het voorbrengen bij de dragon show zelf:
Je moet je pony opstellen, in een rechte lijn van de jury wegstappen en vervolgens omdraaien en terug lopen (ik weet niet meer of dit ook in draf moest), om te kijken of de pony correct loopt. Daarna mag je een rondje draven met de pony.

Daarna moet je weer na de voorring en even wachten tot de hele groep klaar is. Daarna word je op volgorde de ring weer ingeroepen en moet je rondlopen, waarbij je nog iets naar boven of naar beneden geplaatst kan worden. Daarna mag je opstellen en dat is de definitieve plaatsing.

Let op: dit is van een jaar of 3/4 geleden, dus het kan inmiddels iets veranderd zijn. Ik raad je aan om vroeg te komen zodat, als je niet als eerste bent, je bij andere rubrieken de kunst kunt afkijken ;)

Toiletteren en type optoming hangt af van welke sectie pony je hebt.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:08

Witte kleding zien engelse jury's liever niet. En dat geldt ook voor een spijkerbroek, ben daar zelf op aangesproken door een jury.

Je loopt inderdaad een rechte lijn van de jury af en draaft daarna terug en maak je de ronde af.