Hallo tinkervrienden, ik had wat vraagjes aan degene van jullie die een graaskorf gebruiken voor zijn/haar tinkertje. Welke korf gebruiken jullie, welke maat en eventueel een website waar te bestellen? Ik had een korf bij de welkoop gehaald, maat full maar die past echt voor geen meter, het stuk achter de oren haalt het nooit niet en het korfgedeelte zat veel te strak om zijn neus. Mijn volslanke ventje is rond de 1.50 en heeft niet een mega groot hoofd....dacht ik....wel schijnbaar.(speciekuip aan touwtje is al geopperd haha) Korf het liefst beetje goed materiaal om schuurplekken te voorkomen en liever gewone sluitingen ipv klitteband. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
mairead
Geplaatst: 29-07-16 06:47
Ik heb een greenguard icm een gewoon halster (wel een met bont onderlegd ivm schuren) De korfjes van de greenguard (maat paard) zijn behoorlijk groot. Maar niet zo claustrofobisch als een traditioneel grasmasker.
Ik gebruik de Greenguard al jaren voor mijn Shet. Je moet inderdaad even oppassen op schuurplekken maar verder is het materiaal uitstekend. De lederen riempjes begeven het op een gegeven moment maar die heb ik in de loop van de jaren vervangen door spoorriempjes.
Geen gard moet je met de tanden mee oppassen. Daarom ben ik een paar jaar geleden overgestapt naar de as fressbremse. Dit vind ik tot nu toe de fijnste.
Mijn Shet is vorig jaar nog naar de tandarts geweest en kreeg juist een compliment voor zijn tanden terwijl ze niet wisten dat hij normaal in de zomermaanden een graaskorf om heeft.
Dat is denk ik ook heel paardafhankelijk en hoe lang ze de korf om hebben. Mijn Shet heeft hem in de zomermaanden alleen om als hij de wei opgaat: 4-6 uur per dag.
Voor mijn tinker heb ik een maat cob, die heeft niet zo'n dik hoofd Voor mijn belg heb ik XL, volgens mij van imperial riding. Ik heb hem bij de ruitersportwinkel in de buurt gehaald. Die korf heb ik vervolgens nog een beetje aangepast.. naadje los gehaald en een stukje nylon ertussen genaaid om het neusdeel van de korf iets breder te maken. Maar dat is dan wel een enórm groot paard met een nog groter hoofd Het gat om te grazen heb ik uiteindelijk bij allebei net iets groter gemaakt omdat ze er net wat weinig door naar binnen kregen.
Deze hebben wij ook gehad en is zo kapot en met heel mooi weer heel warm. Dat zwart ordt heel heet in de zon.
Altijd de greenguards gebruikt. tand "schade" nooit last van gehad.
Volgens mij heb ik jou nog niet zo lang geleden bij de sluis in Rijswijk gezien op een zondag. Volgens mij hadden jullie een honden training. Ik kwam langs op een IJslander. Als je daar vaker komt kan je een green guard komen lenen. Ik heb geen tinkers meer dus momenteel niet in gebruik.
Voor mijn tinker had ik eerst een full gekocht, maar daar paste zijn snoetje toch echt niet in. Hij staat nu met een maat trekpaard (XL-full )op de wei.
Is dat dan weer een andere dat busse? Ben nog steeds zoekende, greenguard geprobeerd maar daar had ie in een dag een hele kapotte neus van en een grote ontsteking op z'n kin. Dat word m dus niet. Weer 1 bij epplejack gehaald, ook te krap om z'n neus dus idd op zoek naar xlfull
ps: Als je van tevoren aangeeft dat je even wilt passen vinden ze het bij deze winkel ook geen probleem als je hem terug wilt brengen. Mijn Tinker heeft echt een dikke neus, ik heb altijd problemen met neusriemen van hoofdstellen en degellijken, maar de XL is echt ruim.
Ik vrees dat die van mij toch bijzonder goed kan lozen, vandaag weer dat ding achterin de wei gelaten. Heb nu de graaskorf van busse een beetje verbouwd en met ti wraps aan een halster vast gemaakt.
Ik hoor wel vaker dat de greenguard slechter te lozen is, al is bovenstaande hulp wel heel vakkundig. Ik heb mijn busse nu met ti raps aan een goed passend halster gemaakt en vandaag zowaar omgehouden.