Hulp bij uitvogelen soort paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JohanRoy

Hulp bij uitvogelen soort paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:10

Afbeelding
Geachte allen,

Ik ben me aan het verdiepen in het retoucheren en inkleuren van historische foto's.
Van paarden weet ik helaas echt niets en ik hoop dat iemand van jullie me wat op weg kan helpen! Ik wil graag weten wat voor soort paard er op het (hopelijk goed) bijgevoegde plaatje staat..

De foto weet is hoogstwaarschijnlijk genomen op Cuba rond 1915..

Bij voorbaat zeer veel dank!

Johan

Anoniem

Re: Hulp bij uitvogelen soort paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:14

Hij lijkt wel iets weg te hebben van een Draver...

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:17

Ik dacht ook meteen draver. Heeft een beetje dezelfde bouw als mijn draver alleen is deze wat dunner.

mooney

Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar het ras?
Of wil je de kleur weten wat dit paard heeft gehad (aangezien je wilt inkleuren)?

Ik zie er niet zo snel een bekend ras in, maar dat is ook lastig omdat het 100 jaar geleden is en rassen in de loop van de tijd erg veranderen. De huidige variant van het ras zal daarom waarschijnlijk niet meer lijken op dit dier, wat bijvoorbeeld een vrij groot hoofd heeft (en dit is waarschijnlijk veredeld in de loop van de tijd).
Zijn er geen schilderijen van rond die tijd en plaats met paarden erop? Ik denk dat dat misschien een beter beeld geeft dan foto's van het betreffende ras van nu.

Anoniem

Deze is ook absoluut niet in goede conditie, vandaar dat het zo lastig te zeggen is.

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:29

mooney schreef:
Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar het ras?
Of wil je de kleur weten wat dit paard heeft gehad (aangezien je wilt inkleuren)?

Ik zie er niet zo snel een bekend ras in, maar dat is ook lastig omdat het 100 jaar geleden is en rassen in de loop van de tijd erg veranderen. De huidige variant van het ras zal daarom waarschijnlijk niet meer lijken op dit dier, wat bijvoorbeeld een vrij groot hoofd heeft (en dit is waarschijnlijk veredeld in de loop van de tijd).
Zijn er geen schilderijen van rond die tijd en plaats met paarden erop? Ik denk dat dat misschien een beter beeld geeft dan foto's van het betreffende ras van nu.

Ja sorry, geen soort maar 'ras' zoek ik ja :)

Het gaat me inderdaad uiteindelijk om een zo realistisch mogelijke kleur maar geobsedeerd als ik ben is alle informatie welkom!

Ik wist helemaal niet dat rassen zo veranderden gedurende de tijd, dat is sowieso al leuk om te weten.
Misschien moet ik inderdaad op zoek naar schilderijen of (erg spaarzame) kleurenbeelden uit die tijd.
Qua kleur ga ik voorlopig uit van een Draver!

Er gaat nog een tijd overheen voordat ik een definitieve geretoucheerde en gekleurde versie heb maar ik zal het resultaat ter zijner tijd posten, voor de geïnteresseerden. Voor nu hartelijk dank!!

Johan

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:35

Het is wel handig om te weten dat dravers verschillende kleuren kunnen hebben. Zwart, vos, bruin en ook schimmel (ook al is dat wat zeldzamer). :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:35

KoudbloedKim schreef:
Deze is ook absoluut niet in goede conditie, vandaar dat het zo lastig te zeggen is.

Ik denk niet dat je dat van een foto van dergelijke kwaliteit kan zeggen. Dit dier is zeker niet bespierd zoals wij dat hier gewend zijn. Echter vind ik ook niet dat hij is slechte conditie is. Als dat zadel eraf ging en je kon de ribben zien, ja dan ben ik het met je eens.
Maar voor de rest zie ik een paard met een arm bespierde maar normale hals en een puntkont. Die puntkont kan komen door ondervoeding, maar als er een flinke scheut Arabisch bloed inzit (staartaanplant is hoog) dan zou dat ook gewoon bouw kunnen zijn. Mijn Arabier die van het Hollands welvaren geniet maar niet meer werkt heeft ook zo'n achterhand.

Voor TS: stiekem zal het me niets verbazen als dit paard gewoon een goede mengelmoes is, de achterhand vind ik van een volbloed terwijl het hoofd meer 'boerenpaard' is. Op Cuba zijn ze verder volgens mij wel fan van de Cuban Criollo, maar Criollo's zien er in mijn hoofd anders uit dus ik denk niet dat je daar wat aan hebt.
Zo van de foto verwacht ik dat dit paard zwart is geweest, omdat de neus even donker lijkt als de rest van het hoofd (dit is bij vos=helemaal bruin niet het geval) en ook de benen overal even donker lijken (dat is bij bruin=bruine vacht, zwarte manen/staart niet het geval).

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:39

Felicxa schreef:
Het is wel handig om te weten dat dravers verschillende kleuren kunnen hebben. Zwart, vos, bruin en ook schimmel (ook al is dat wat zeldzamer). :)

Haha ja daar was ik al bang voor :)
Afgaande op de foto vallen voor mij voorlopig de vos, schimmel en wss ook zwart af.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:42

Is er meer bekend over de context van de foto? Wat voor iemand zit erop en waar komt diegene vandaan? Is het een local met een paard van daar, of iemand die waarschijnlijk zijn paard van elders heeft? Is het misschien een buitenlander die een paard van buiten Cuba heeft meegebracht? Werkt diegene voor een organisatie die 'iets' met paarden deed (zoals de cavalerie)?

Bovenstaande informatie maakt duidelijker of we in de richting van een ras moeten zoeken (dus met fokrichtlijnen en bijgehouden afstamming), of meer met een landras te maken hebben (lokale paarden werden onderling vermeerderd en geselecteerd op gebruiksdoel, maar met veel minder richtlijnen en controle op afstamming).

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:43

Voor TS: stiekem zal het me niets verbazen als dit paard gewoon een goede mengelmoes is, de achterhand vind ik van een volbloed terwijl het hoofd meer 'boerenpaard' is. Op Cuba zijn ze verder volgens mij wel fan van de Cuban Criollo, maar Criollo's zien er in mijn hoofd anders uit dus ik denk niet dat je daar wat aan hebt.
Zo van de foto verwacht ik dat dit paard zwart is geweest, omdat de neus even donker lijkt als de rest van het hoofd (dit is bij vos=helemaal bruin niet het geval) en ook de benen overal even donker lijken (dat is bij bruin=bruine vacht, zwarte manen/staart niet het geval).[/quote]

Hmm ja.. mij leek het hoofd te licht voor een zwart paard..

Ik snap wat je bedoelt met de Criollo, het is een beetje gedrongen.

Er is een kleine kans dat als het klopt dat deze foto uit een leger-periode is, dat het paard meegenomen is uit de UK maar daar ben ik ook nog niet uit..

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:46

oomens schreef:
Is er meer bekend over de context van de foto? Wat voor iemand zit erop en waar komt diegene vandaan? Is het een local met een paard van daar, of iemand die waarschijnlijk zijn paard van elders heeft? Is het misschien een buitenlander die een paard van buiten Cuba heeft meegebracht? Werkt diegene voor een organisatie die 'iets' met paarden deed (zoals de cavalerie)?

Bovenstaande informatie maakt duidelijker of we in de richting van een ras moeten zoeken (dus met fokrichtlijnen en bijgehouden afstamming), of meer met een landras te maken hebben (lokale paarden werden onderling vermeerderd en geselecteerd op gebruiksdoel, maar met veel minder richtlijnen en controle op afstamming).

Ja de persoon op het paard is niemand minder dan Norval Sinclair Marley, de vader van Bob!
In 1916 is hij in het Britse leger gegaan nadat hij uit Cuba kwam. Deze foto is daarentegen wel in Cuba gemaakt en zijn kledingstijl lijkt ietwat militaristisch. (ook hier ben ik nog mee bezig).

De foto dateer ik iets voor 1916 dus.

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:55

Dit is het origineel (links) en de afbeelding met voorlopig retoucheerwerk (rechts):
Afbeelding

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:56

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:03

Laatst bijgewerkt door Mioux op 08-07-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:08

Mioux schreef:
TS je weet wie op de foto staat? de man op het paard ?

De vader van Bob Marley :)

Het lijkt mij inderdaad op een draver, dat hoofd lijkt niet op een boerenpaard. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:17

Een draver lijkt me geografisch/historisch gezien heel onwaarschijnlijk, op Cuba in 1915. Drafrennen zijn niet overal zo populair als in Europa en waar wij dravers gebruiken voor de sulky is in de VS het telgangrennen bijvoorbeeld veel groter.

Als je het mij vraagt dan is dit 'gewoon' een Engels volbloed. Daar zit ook veel Arabier in en de Engels volbloeden werden in die tijd erg veel geimporteerd over de hele wereld om van locale paarden/ponyrassen iets modieuzers te maken en om ze sneller te maken zodat er op kon gewed worden in paardenraces. Dat is statistisch gezien al een stuk waarschijnlijker dan een draver.

Maar goed, niemand weet op basis van de foto uberhaupt of dit paard een gewone drieganger is (stap, draf + galop) of een vier/vijfgangenpaard is. Gangenpaarden werden in Noord en Zuid Amerika erg veel gefokt voor bijvoorbeeld opzichters op plantages en dergelijke, voor mensen die de hele dag in het zadel zaten of lange afstanden in een tweewielige koets aflegden en dat zo comfortabel mogelijk wilden doen. Als dit paard meer/andere gangen heeft dan zou het net zo goed een (kruising met) Saddlebred/Standardbred/Tenessee Walker kunnen zijn, die hebben dezelfde ranke bouw met lange, rechte halzen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:18

Zal hoogstwaarschijnlijk gewoon een mengelmoes zijn, zoek maar eens op 'horses on Cuba', kom je bij afbeeldingen tal van dit soort paardjes tegen. En anders lijkt een Engels Volbloed me logischer dan een Draver.

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:32

Mioux schreef:
TS je weet wie op de foto staat? de man op het paard ?

http://www.feelnumb.com/2011/08/08/fact ... was-white/

Weet niet of je hier meer mee kan vinden maar lijkt me meer op draver inderdaad.

Ja dit wist ik, er is nog meer informatie over hem maar niet veel meer dan dit. Over de foto sowieso niets behalve dat het rond 1915 of eerder in Cuba geweest moet zijn..

JohanRoy

JohanRoy

xyzutu2 schreef:
Een draver lijkt me geografisch/historisch gezien heel onwaarschijnlijk, op Cuba in 1915. Drafrennen zijn niet overal zo populair als in Europa en waar wij dravers gebruiken voor de sulky is in de VS het telgangrennen bijvoorbeeld veel groter.

Als je het mij vraagt dan is dit 'gewoon' een Engels volbloed. Daar zit ook veel Arabier in en de Engels volbloeden werden in die tijd erg veel geimporteerd over de hele wereld om van locale paarden/ponyrassen iets modieuzers te maken en om ze sneller te maken zodat er op kon gewed worden in paardenraces. Dat is statistisch gezien al een stuk waarschijnlijker dan een draver.

Maar goed, niemand weet op basis van de foto uberhaupt of dit paard een gewone drieganger is (stap, draf + galop) of een vier/vijfgangenpaard is. Gangenpaarden werden in Noord en Zuid Amerika erg veel gefokt voor bijvoorbeeld opzichters op plantages en dergelijke, voor mensen die de hele dag in het zadel zaten of lange afstanden in een tweewielige koets aflegden en dat zo comfortabel mogelijk wilden doen. Als dit paard meer/andere gangen heeft dan zou het net zo goed een (kruising met) Saddlebred/Standardbred/Tenessee Walker kunnen zijn, die hebben dezelfde ranke bouw met lange, rechte halzen.

Feit is dat hij op latere leeftijd wel een 'supervisor' is geweest op een plantage in Jamaica (waar hij de moeder van Bob leerde kennen) maar er is geen informatie dat hij in 1916 al een vergelijkbare functie had..

De manier hoe hij hier poseert is wel heel 'laidback', het hoedje is wss ook Cubaans, dus een gangenpaard zou een mogelijkheid zijn wat dat betreft.
Laatst bijgewerkt door JohanRoy op 08-07-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:37

Ras is helemaal niet boeiend, je wilt weten wat voor kleur het paard heeft. Meeste paardenrassen hebben dezelfde basiskleuren, dus of het nou een draver, een volbloed, een Saddlebred of een Tennessee Walker is (zou het nl ook best wel kunnen zijn, die hebben over het algemeen een "hoofd als een baksteen" nl) maakt niets uit voor de kleur.
Op basis van het algemene beeld (egaal, maar de manen lijken relatief licht) zou ik zeggen dat het een vos is.

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:46

Afbeelding
Ibbel schreef:
Ras is helemaal niet boeiend, je wilt weten wat voor kleur het paard heeft. Meeste paardenrassen hebben dezelfde basiskleuren, dus of het nou een draver, een volbloed, een Saddlebred of een Tennessee Walker is (zou het nl ook best wel kunnen zijn, die hebben over het algemeen een "hoofd als een baksteen" nl) maakt niets uit voor de kleur.
Op basis van het algemene beeld (egaal, maar de manen lijken relatief licht) zou ik zeggen dat het een vos is.

Ik vind het leuk om het ras te weten maar de kleur is uiteindelijk belangrijk voor me idd. Fijn om te horen dat de kleuren over het algemeen vergelijkbaar zijn. Daar hoopte ik al op :)
Ikzelf ga vooralsnog voor een donkerbruin, hoewel de manen idd wijzen op iets lichters.

Ik heb een snelle vergelijking gemaakt met de afbeelding en een vos en dan lijkt het (contrast meegerekend) toch een wat donkerder kleur!

JohanRoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:47

Ik laat het nog even bezinken en ga aan de slag met de rest, allemaal heel erg bedankt!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:47

Ik zou als eerste stap contact opnemen met organisaties rondom de zuid amerikaanse gangenpaarden en daar vragen of die dieren voorkwamen op cuba in die tijd en of ze qua type destijds aansluiten bij de foto.