Wat doen met manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat doen met manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:04

Heb een New Forest die tot een paar jaar terug altijd geschuurd heeft (zomereczeem dachten we maar bleek niet zo). Nu is hij schuurvrij (als we op zijn dieet letten ;) ) en dacht ik dus terug mooie volle lange manen te kunnen kweken ... Maar dat is ons blijkbaar niet gegund -O- Spijtig genoeg gooien dekens roet in het eten ... Heb voor hem in de winter dekens met hals, omdat hij snel last van zijn spieren heeft en ik hem dus wil beschermen tegen regen/wind. Nu was het idee om in de zomer dekenloos te gaan, gezien hij toch niet meer schuurt. Maar daar denken de muggen anders over :( Zonder deken staat hij van voor tot achter onder de bulten, met deken is er niks aan de hand. Dus ook nu loopt hij jammer genoeg met deken en zijn manen zien er, in mijn ogen, niet uit ...

Dus ik vraag me af wat te doen .. terug alles eraf?
Nadeel bij hem is dat hij de voorste helft een soort dubbele manenkam heeft, dat is enorm dik. Alleen de achterste helft is ielig dun, een enkel rijtje manen .. en daar zit het probleem dan ook.

Zo ziet het er nu ongeveer uit:
Afbeelding

Zo als ze kort zijn:

Pas geknipt
Afbeelding

En wat langer
Afbeelding

Hier krijg je een beeld van zijn dubbele/enkele manen
Afbeelding

Wat doe ik hiermee? Of zijn er nog andere tips?

hielkebro

Re: Wat doen met manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:07

Ik zou een sport coupe knippen en het dikke gedeelte uitdunnen. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:30

Ik vind hem die punkcoupe eigenlijk ontzettend tof staan en zou weer voor ultrakort gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:33

Vind hem dat korte kapsel prima staan :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:36

ik herken je problemen, helaas.

Mijn pony heeft door deken gebruik in de winter het eerste deel van zijn manen kan compleet uitgedund. Met op een plek van 10 cm zelfs kaal (halsdeken)
Hij had best mooie lange manen :(:(

Ik heb er een (hele korte) sportcoupe van geknipt en eigenlijk mistaat het hem niet eens. Jou paard kan dat korte prima hebben. Lang met half weggeschuurt wordt snel armoedig, zou ik zelf niet doen.

Ik heb gelukkig zeker wel de mogelijkheid om hem gewoon dekenloos te laten en dat doe ik nu ook, vind het zo zonde van die manen. Hopelijk groeit het weer bij.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:20

VSW -> NF

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:25

Ik vind de korte "coupe" heel leuk staan, niks mis mee!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:34

Dat korte kapsel staat Cobe goed.
Saar heeft er een paar jaar terug ook zo bijgelopen (ook vanwege afgeschuurde manen) en die kon het ook prima hebben.

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:49

Ik vind hem dat korte kapsel erg leuk staan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:23

Dank jullie :)
Ik neig ook naar de korte pijn en alles er weer gewoon af, maar langs de andere kant vind ik dat (bij)knippen ook een ramp :') Dus ik ben er nog niet uit .. Misschien een sportcoupe eens proberen als tussenoplossing, als het dan nergens op lijkt kan ik nog alles eraf halen :Y) Hoe zou je dat voorste deel uitdunnen dan? Gewoon met trekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:38

Lekker kort doen!
Staat veel leuker. :D

Doe ik met appie ook,die heeft echt hetzelfde, knip gewoon alles kort en het groeit wel weer aan :j