Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 02:48

Ik zoek voor binnen een 3-tal jaar een opvolging voor mijn merrie, nu 13 jaar, niet dat 16 oud is, maar ik wil tegen dan gewoon een leuk paard dat mijn merrie heeft kunnen opvoeden.

Ik heb al wat rondgekeken op internet, maar kan zo moeilijk karakters inschatten van nu jonge veulens, wie zegt dat die wel het karakter hebben dat ik zoek?

Dus (bijna) iedereen in mijn omgeving zegt: fok een veulentje uit je eigen merrie, dan is de kans groot dat die het (in mijn ogen) perfecte karakter van de moeder erft.

Fokken, ja leuk en wel, zo'n schattig veulentje hebben rondlopen, maar mijn merrie heeft geen stamboom. Is opgekocht uit een faillissement waarbij alle papieren door de fokker verbrand zijn. Fokker is ook niet voor informatie beschikbaar. Ik heb echt alles geprobeerd om de gegevens van haar ouders te vinden, maar verder dan 'waarschijnlijk BWP en heeft op haar 3 een veulentje zonder naam gekregen' kom ik niet. Bij het BWP herkennen ze haar chipgegevens niet, dus ook daar kom ik niet verder, en als een paard Black Beauty heet, is zoeken op naam ook niet zo handig.

Uiteraard ga ik dekken met een goedgekeurde hengst, merrie is kerngezond, veulen zou blijven. Maar wat als ooit mijn thuissituatie veranderd, dan zit ik met een paard/veulen wat best moeilijk te verkopen is...

Wat denkt bokt? Moet ik gewoon verder zoeken naar een leuk veulen, of toch de gok nemen van een veulen te fokken?

_Gerdien_

Re: Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 03:13

Waarschijnlijk krijg je heel bokt over je heen. Maar ik heb ook een veulen gefokt uit mijn papierloze merrie. Als je merrie correct is gebouwd, een goed gebruikspaard is en je fokt met een ggk hengst, dan is de kans niet zo groot dat je een mismaakt dier fokt.
Ik heb o.a. de hengst gekozen op karakter, gangen, correcte beenstand e.d. en op kleur! Mocht mijn veulen toch weg moeten, dan is er wel een liefhebber voor

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 04:23

Wat maakt dat papier nou uit.. ik weet niet eens wat voor ras mijn paard is. Zn geboortedatum is onbekend en zn ouders ook. Maar hij doet het leuk in de sport.
Niet iedereen wil per se een paard van 20.000 euro. Als jij het geen ramp vindt om je eigen fokproduct eventueel voor een paar duizendjes minder weg te doen, is er heus wel iemand die het dier wil kopen mocht die situatie zich voordoen.
Enige probleem is dat je, wanneer je de afstamming van je merrie niet weet, ook niet weet hoe het zit qua inteelt bij de keuze van je hengst

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 05:02

Als jij een veulen voor jezelf fokt, zie ik het probleem niet.. Alleen mocht je het paard om welke reden dan ook ooit willen verkopen, verkoopt het met papier makkelijker (en voor meer) als zonder, daar moet je wel aan denken. Maar het hoeft echt niet zo te zijn dat een paard met papier beter is als een paard zonder, dat zegt (mij) echt helemaal niks..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:39

Vreemde vraag misschien, maar heeft de merrie geen chip? Of doet het BWP daar niet aan? Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Veulen geeft wel drie jaar lang een risico, dus je kan bv ook over een paar jaar op zoek naar een vervanger voor je merrie.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:51

Of jij je merrie laat dekken is volledig jou keuze. Als jij uit jou merrie een goed sportpaard kan fokken is dat ook zonder papier prima te verkopen zal alleen iets minder opleveren.
Alleen het klakkeloos Vanuit gaan dat je dan ook het karakter krijgt wat je graag wilt is een ander verhaal. Het is niet dat het veulen gegarandeerd het karakter van de moeder krijgt. Als dat voor jou het belangrijkste is waarom koop je dan niet een 2/3 jarige dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:57

Onzin dat je heel bokt over je heen krijgt.. Dat geneuzel elke keer daarover. Kritische vragen en opmerkingen plaatsen moet gewoon kunnen. En hier komt er een.. Waarom perse een veulen en niet tegen die tijd gewoon een jonger of gewoon een ander paard..?

Nummer twee.. Als de enige reden is om een veulen uit je merrie te fokken vanwege het karakter dat verorven wordt dan raad ik het je af. Je weet nl. niks over de verervingscapaciteiten van deze merrie. Immers is haar hele geschiedenis, familie en afstamming onbekend. Alleen de gegevens van deze merrie is tevweinig vanwege invloedingsfactoren zoals opvoeding, ervaring en leeftijd. Wie weet was zij wel een kreng toen ze drie was. Je kan nooit met zekerheid zeggen dat het veulen een kopie van de moeder wordt. Dat moet je ook niet willen. Beide paarden zijn individuen en zullen hun eigen karakters en eigenaardigheden hebben. Je krijgt dus ook geen kopie van mama.

Dan t volgende punt.. Heb je de middelen om de komende jaren twee paarden te onderhouden. En heb je die rijd? Je gaat de komende drie jaar voor een paard betalen waar je weinig mee kunt. Ik zou eerder m'n geld in m'n zak houden en over drie of vier jaar eens kijken voor een leuke opvolger. Dan kun je het geslacht, karakter, leeftijd, uiterlijk allemaal zelf bepalen.

Papierloze en halve papieren brengen gewoon minder op. Dus wat maakt het papier uit...? Heel veel..! Vaak moeilijker te verkopen en meestal ook voor minder geld. Krijg je het helemaal niet weg, denk het uiteindelijk wel maar waarom niet gewoon een ander paard kopen als deze merrie echt versleten is. Scheelt je bakken met geld!

Heb je de chip al eens door een chipsite gegooid?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-07-16 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:59

Als het karakter van jouw merrie alles is wat je jezelf wenst, zie ik geen enkel probleem!
Je situatie kan altijd veranderen, maar wij hebben van de (in de afgelopen 20 jaar) 8 paarden ook maar bij 3 ervan een echt papier gehad.
Het is wel zo dat een veulen kopen over het algemeen goedkoper zal zijn.
Maar doe wat goed voor je voelt en volg je hart, maar blijf ook goed nadenken. :j

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:01

Ik denk dat deze vraag van meerdere factoren afhangt.

Hoe stabiel is jouw thuis situatie? Kan er veel veranderen in de kommende tijd?
Als je eigen merrie een correct gebouwd paard is en je zet er een passende Hengst op dan vind je in noodgevallen wel een goed baasje ervoor.

Op karakter fokken is lastig hoor. Ik fok al 12 jaar en inmiddels meerdere veulens per jaar maar heb nog nooit een veulen gefokt dat een Kopie karakter van Mama meegekregen heeft. En dan niet dat de veulens ondeugend, onhandelbaar of wat dan ook waren. Maar toch niet hetzelfde als Mama.

Het Risiko op iets dat niet goed gaat is natuurlijk altijd aanwezig,
Aan de andere Kant.... De geboorte, een eigen veulen, de spanning van wordt ze drachtig is natuurlijk ook geweldig leuk als je ervan houdt.

Kortom veel voors en tegens. Zet voor jezelf alles op een rijtje en dan een beslissing nemen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:08

Ik zou het niet doen en er juist een veulen bij kopen waarvan je de bloedlijnen wel weet. Uit jou merrie weet je eigenlijk niks van de geschiedenis. Plus karakter is een groot deel opvoeding. Probleem is dat als je moet verkopen je gewoon echt veel minder geld krijgt als je al verkocht krijgt. Ook al ga je er nu van uit dat ze voor jezelf is, je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken. Er is zo veel aan aanbod paarden met goede papieren. Fokken is leuk maar brengt ook verantwoording en flinke kosten met zich mee.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:20

Een veulen fokken uit je eigen merrie is een hele mooie ervaring.
Ja, een veulen fokken kost geld en veel mensen zeggen dat je al een hoop geld kwijt bent voordat je er echt iets mee kan doen. Natuurlijk ben je de eerste 3, 4 jaar al een hoop geld kwijt, maar in mijn ogen gaat het niet alleen om het rijden. Het zien opgroeien en het opvoeden van zo'n kleintje is ook fantastisch!

Let wel: Ik heb 3 veulens uit mijn merrie en dezelfde hengst en alle drie hebben ze een heel ander karakter. Dus zekerheid qua karakter heb je natuurlijk nooit.
Als jouw paardje lichamelijk goed in elkaar steekt, je het geld en geduld hebt en het niet erg vindt dat je bij eventuele verkoop er waarschijnlijk niet veel voor zult krijgen, zie ik geen problemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:20

Wat betreft het fokken voor het karakter zou ik het ook afraden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat veulens wel wat van het karakter van de moeder kunnen erven, maar dat ca. 80% van het karakter en gedrag niet gelijk is aan dat van de moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:22

Maar dan kun je toch hengsten gaan bekijken en hun karakter meemaken? :o
Dat hebben wij gedaan en we hebben misschien niet persé de allermooiste hengst gekozen, maar wel eentje waarvan we wisten dat die onze merrie aan kon vullen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:36

Een veulen wordt geen kopie van de ouders. Wat je wel weet is of je met wat makkelijker of heter bloed gaat fokken. Omdat de moeders achtergrond onbekend is weet je al niet wat voor bloed/karakters daarachter zitten. Opvoeding doet ook veel, maar als je zegt ik wil moeders karakter fokken dan is dat helaas een illusie.
Als je graag fokt t's moet je dat gewoon een keer doen, maar besef ook dat er heel veel gave veulens te koop staan waar veel meer bekend over is dan over het veulen wat je zelf gaat fokken en dat je helaas een karakter niet naar wens kunt fokken.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:41

Als het is voor jezelf, dan zou ik mij daar helemaal niets van aantrekken. Heb het ook gedaan, ook puur voor haar karakter en iets voor mezelf te hebben :-) Je bent er genoeg mee bezig lees ik, om niet maar eender welke hengst te kiezen. Ik zou het zeker doen !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:42

Volgens mij is er wel een DNA databank van hengsten (geen idee hoe lang hij al bestaat en welke hengsten er dan in zitten), maar misschien kun je bij BWP en KWPN eens informeren of en hoe je de foklijn van een papierloze merrie kunt achterhalen.

Ten tweede, zoals eerder gezegd heb je met fokken geen enkele garantie op wat eruit komt.
Over de merriestam van de moeder (best belangrijk voor de vererving van het karakter) weet je helemaal niets.
V.w.b. de opvoeding door de merrie is dat maar voor een deel. Na het afspenen is het inscharen net zo belangrijk voor de vorming van het karakter. Paarden die niet in een kudde zijn groot geworden, worden in het algemeen vervelende paarden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:43

Fokken op karakter is misschien wel het moeilijkste wat er is :-) en het blijft een gok. Karakter zit altijd in meerdere generaties (waar je dus van moederskant niets van weet), hoe karakters overerven is eigenlijk niet bekend, het kan altijd doorslaan (wil je een brave, krijg je een slome :-)), de opvoeding doet ook wat (maar dat heb je zelf in de hand) ...
Maar het is wel enorm leuk om een veulen te fokken uit je eigen merrie. Dus als je er rekening mee houdt dat het misschien (hoogstwaarschijnlijk) niet exact wordt wat je wilde, moet je 't gewoon doen.
Iets anders is soms ook weer leuk.
Verkopen zou ik me niet druk over maken. Wij hebben ook wel eens 'raar' gefokt en onze ervaring is dat er altijd een goede plek te vinden is voor een gezond, goed opgevoed, netjes aangereden paard.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:46

Van een zelf gefokt veulen, kan je ook echt het karakter niet voorspellen. Ik ga dus mee in bovenstaande reactie.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 02-07-16 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:46

_Gerdien_ schreef:
Waarschijnlijk krijg je heel bokt over je heen. Maar ik heb ook een veulen gefokt uit mijn papierloze merrie. Als je merrie correct is gebouwd, een goed gebruikspaard is en je fokt met een ggk hengst, dan is de kans niet zo groot dat je een mismaakt dier fokt.
Ik heb o.a. de hengst gekozen op karakter, gangen, correcte beenstand e.d. en op kleur! Mocht mijn veulen toch weg moeten, dan is er wel een liefhebber voor

dit is zo waar, voor alles is een liefhebber!
Zelf heb ik alleen maar paarden/ponys gehad die afstamming onbekend waren!
En weet je wat ik heb ze gewoon redelijk kunnen verkopen omdat ze allemaal een eigen talent hadden.
Mennen,dressuur , springen, cross en langeafstand ze konden het allemaal alleen moet je duidelijk zijn bij een verkoop wat ze kunnen, bewijzen laten zien en gewoon een redelijke prijs vragen en alle paardjes zijn erg goed terecht gekomen!!!
Zelfs de meest lelijke pony die meer leek op een ragebol dan een pony, die was zo lief en betrouwbaar dat er een meervoudig gehandicapt kind op rijd en samen met mama g men wedstrijden doet en zelfs op de manage de meest kwetsbare kindjes op zijn rug heeft zitten......dat papier er wordt zo een waarde aan gehecht tegenwoordig maar het dier en zijn talenten bepalen de prijs echte liefhebbers weten dat!
Laatst bijgewerkt door kwita op 02-07-16 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:50

Niet iedereen vind papieren belangrijk, met name recreatieruiters zijn er genoeg die gewoon een leuk paard willen. Een netjes opgevoed gezond paard. Ik ben ook zo iemand, geen ambities om wedstrijden te rijden. Ik heb een twee jarige gekocht waarvan alleen de moeder bekend is,hier was de prijs ook naar. Dus als jij het niet erg vind om het veulen (mocht het toch ooit weg moeten) weg te doen voor een lagere prijs zou ik het gewoon doen als ik jou was :) laat je adviseren welke hengst aansluit op de zwakkere punten van jouw merrie, neem een hengst met een fijn gedrag en dan hopen dat er een uit komt rollen die jij leuk vind :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:57

Naast dat allebei goedgekeurd moeten zijn natuurlijk.

Ik zou zoeken naar een hengst die een fijn karakter heeft en waar bekend van is "wat zijn veulens doen".
Een wat oudere dekhengst, die al veel nakomelingen heeft, kun je vaak wel een algemene deler uithalen....maar fokken blijft gokken, hou dat in je achterhoofd.

Daarnaast zou ik kijken wat je eigen paard aan verbeterpunten heeft en daar een hengst bij zoeken die daar sterk in is.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:12

Als het je gaat om hetzelfde karakter als je merrie kan ik alleen maar zeggen NIET DOEN! Je krijgt geen kopie met fokken! Ik heb nu meerdere veulens gefokt en kan bij geen enkel veulen zeggen dat deze hetzelfde karakter als de moeder kregen. Ook uit de combinatie super braaf x super braaf kan een sensibel paard ontstaan!
Wil je dus zeker zijn van een bepaald karakter dan koop je een 2 jarige of ouder en ga je daar lekker mee aan de slag.

Verder als je fokt zonder papieren fok je een paard met een lage verkoopwaarde, mogelijk onder de dekprijs. Als je intentie niet verkoop is kun je dat natuurlijk altijd doen. Zou me niet al te druk maken over een evt verkoop over 10 jaar, voor de juiste prijs is er altijd wel vraag naar een gezond paard.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:12

Deze keuze kan je zelf het best beoordelen. Het is natuurlijk erg leuk om een veulentje van je eigen merrie tehebben. Echter zou ik niet blind staren op het karakter. Mijn vorige merrie was een perfect beestje qua karakter en rijden, haar enige veulen stond hier in de regio bekend als een groot kreng....
Waar ik me meer zorgen over zou maken is het feit dat je totaal niks van de afstamming weet . Je weet niet uit welke hengst je merrie komt. Wat gebeurd er als jij een hengst kiest die toevallig te dicht op de merrielijn zit? Kans is natuurlijk klein maar het is daardoor gewoon gokken ipv fokken.
Persoonlijk geniet mijn voorkeur gericht fokken, maar hier zijn de meningen wisselend over en dat mag ook.
Succes met je keuze

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:29

KoudbloedKim schreef:
Maar dan kun je toch hengsten gaan bekijken en hun karakter meemaken? :o
Dat hebben wij gedaan en we hebben misschien niet persé de allermooiste hengst gekozen, maar wel eentje waarvan we wisten dat die onze merrie aan kon vullen.

Ook dan heb je geen kopie. Dat heb je sowieso nooit! Het ziet er anders uit, het gedraagt zich anders. Kortom een ander paard. Je hebt te maken met DNA van pa en ma. Als net dat DNA van klootzak opa boven komt drijven in combinatie met poedersuiker oma heb je een gewoon een poedersuiker knol. :+ en van mams weet je echt niks van het DNA af. Erg veel variabelen, wat je niet enkel bij paps neer kan leggen, helaas. En bij sportpaarden heb je toch iets meer variabelen dan bij een gesloten stamboekras. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:36

Gewoon dekken als je dat graag wilt. Mooiste wat er is.