Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Je bent er genoeg mee bezig lees ik, om niet maar eender welke hengst te kiezen. Ik zou het zeker doen !
en het blijft een gok. Karakter zit altijd in meerdere generaties (waar je dus van moederskant niets van weet), hoe karakters overerven is eigenlijk niet bekend, het kan altijd doorslaan (wil je een brave, krijg je een slome
), de opvoeding doet ook wat (maar dat heb je zelf in de hand) ... _Gerdien_ schreef:Waarschijnlijk krijg je heel bokt over je heen. Maar ik heb ook een veulen gefokt uit mijn papierloze merrie. Als je merrie correct is gebouwd, een goed gebruikspaard is en je fokt met een ggk hengst, dan is de kans niet zo groot dat je een mismaakt dier fokt.
Ik heb o.a. de hengst gekozen op karakter, gangen, correcte beenstand e.d. en op kleur! Mocht mijn veulen toch weg moeten, dan is er wel een liefhebber voor
laat je adviseren welke hengst aansluit op de zwakkere punten van jouw merrie, neem een hengst met een fijn gedrag en dan hopen dat er een uit komt rollen die jij leuk vind
KoudbloedKim schreef:Maar dan kun je toch hengsten gaan bekijken en hun karakter meemaken?
Dat hebben wij gedaan en we hebben misschien niet persé de allermooiste hengst gekozen, maar wel eentje waarvan we wisten dat die onze merrie aan kon vullen.
en van mams weet je echt niks van het DNA af. Erg veel variabelen, wat je niet enkel bij paps neer kan leggen, helaas. En bij sportpaarden heb je toch iets meer variabelen dan bij een gesloten stamboekras.