Dekking nog verantwoord? (shetlander)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Dekking nog verantwoord? (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:31

Wat ik me al een tijdje afvraag.
Ik heb een 22-jarige shetlander die in ieder geval een keer een veulen heeft gehad. Dit was wel 6 jaar geleden.
Zou het nog verantwoord zijn als zij weer gedekt werd.
De merrie zelf is in goede conditie, zonder gebreken.

Mariett
Blogger

Re: Dekking nog verantwoord? (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:37

Waarom zou je met deze merrie willen fokken?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:40

Is je vraag of het omwille van de leeftijd nog verantwoord is, of, omdat het om een Shetlander gaat waarvan er sowieso al in overtal zijn?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:42

Omdat ik zelf graag een echt grote maat shetlander wil. Zijzelf is 1.12 met een heel fijn karakter.
Het veulen is dan ook echt voor mezelf.
Zit al maanden rond te kijken op internet maar echt grote maten en dan ook nog voskleurig zijn lastig te vinden.
Daarom dat ik me afvroeg of het nog wel verantwoord is. Buiten de standaard risico's die er met elke dekking en bevalling zijn.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:45

Ik denk zomaar dat het gewoon om de leeftijd gaat en niet over het overtal shetlanders. Ts, ik denk dat het nog wel zou kunnen als je maar niet al te lang wacht ermee. Als ze al eerder een veulentje heeft gehad denk ik dat het wel goed moet komen, en zeker als ze nog in goede conditie is. :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:45

Lukasje schreef:
Is je vraag of het omwille van de leeftijd nog verantwoord is, of, omdat het om een Shetlander gaat waarvan er sowieso al in overtal zijn?

Vanwege de leeftijd. Veulen is voor mezelf. Hengst of merrie maakt niet uit. Zou graag een grote maat willen met een fijn karakter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:58

Laat je DA komen en gezondheid hiervoor beoordelen. Als die geen bezwaar ziet kan je het proberen, maar wordt ze zonder kunstgrepen (spoelen, hengstig spuiten, etc.) niet drachtig is ze kennelijk toch te oud.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:01

Maar ermee fokken geeft geen garantie op maat. Ik zou eerder zelf doorzoeken ipv je merrie nu nog te laten dekken op zo'n leeftijd. Ja, het zou kunnen maar wil je het wel? Tis toch niet zo maar iets voor een merrie die toch al een beetje op leeftijd is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:03

Ik zou het niet doen.

Je hebt nog drie jaar de tijd om te zoeken, waarom risico nemen met haar?
Als het misgaat, heb je niks meer -O-

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 23:14

@Tamary, kunstgrepen zijn bij mij sowieso al niet aan de orde. Ook niet als ze wel jonger had geweest.

@Chimello, garantie op maat weet ik dat dat er niet is, maar de kans dat er met een moeder van 1.12 en een hengst van groter dan een meter er een kleiner dan een meter uitkomt is klein.
Inderdaad is de leeftijd iets wat me zo doet twijfelen. Ze is in goede fysieke conditie, is ook echt de "pleegmama" van de hele kudde. Voedt alles op, neemt ze onder haar hoede, maar ja wel 22

@Shirley, hoe bedoel je nog 3 jaar de tijd om te zoeken, omdat het zo lang duurt voordat een eventueel veulen de leeftijd heeft om er mee aan de slag te gaan?
Wat dat betreft heb ik nog jaren om te zoeken. Hoop dat zij nog vele jaren er mag zijn.
Dat er iets misgaat is altijd een risico. Ik weet alleen niet of die kans groter is op haar leeftijd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:14

Ja, dat bedoelde ik inderdaad :j

En ik hoop natuurlijk ook dat ze nog vele jaren bij je mag blijven!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:37

Als ze gezond is en al eerder zonder problemen een veulen heeft gehad, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen. Zou haar wel even door een DA laten nakijken voor de zekerheid

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:40

Wij zitten hier met het zelfde dilemma, merrie van 20, wel of niet laten dekken? Bedenk wel, dat je nu al erg laat in het jaar zit en dus een laat veulen zult krijgen als je haar dit jaar nog laat dekken..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:52

Nu laten dekken is eind mei/begin juni een veulen.. dus dat valt best mee (mijn 20 jarige kwpn staat nu bij de hengst)

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:59

Als je pony echt nog in goede conditie is en lekker actief is, denk ik dat het nog wel zou kunnen op deze leeftijd. Besef je wel dat het niet per se een vos kleur hoeft te worden.. bij de meeste combinaties is er toch nog een redelijke kans op een andere kleur.

Of je het moet willen gezien het grote aantal shetlanders dat hier al rondloopt is een tweede punt. Daarbij ligt het denk ik echt aan wat je zelf vindt. Persoonlijk kan ik me haast niet voorstellen dat er met goed zoeken (ook via via!) geen grote, voskleurige shetlanders te vinden zijn die een fijn karakter hebben. Als het niet veel voorkomt zul je inderdaad wat langer de tijd moeten nemen om er een te vinden, maar ik lees hier ook terug dat je geen haast hebt. Voor mij persoonlijk zou dat toch echt wel het overwegen waard zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:02

tamary schreef:
Laat je DA komen en gezondheid hiervoor beoordelen. Als die geen bezwaar ziet kan je het proberen, maar wordt ze zonder kunstgrepen (spoelen, hengstig spuiten, etc.) niet drachtig is ze kennelijk toch te oud.

Een da gaat geen ja of nee zeggen, die is gek...zeg. Straks gaat het mis en krijgt ie een claim aan z'n broek. die geeft alleen maar aan dat gezondheid wel of geen probleem hoeft te zijn en bij een shetlander is een fatsoenlijk baarmoederonderzoek sowieso niet mogelijk. Veelte klein allemaal :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:15

De DA gaat misschien geen ja of nee zeggen, maar kan je wel vertellen in welke gezondheid je merrie is. Persoonlijk zou ik met een 22 jarige niet meer fokken. Zeker omdat je geen garantie hebt op maat. Ik zou zelf persoonlijk gaan kijken voor een veulen of eventuele iets oudere shet (3+) voor óf erbij of erna. Erbij is misschien ook wel leuk voor jouw merrie, weet niet of die nu alleen staat of met maatjes? Zo kan je oudere merrie misschien wat meer rust, en kan je vast beginnen met de nieuwe. Dan kan je ook beter kijken of maat, karakter en alles eromheen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:03

Mioux schreef:
De DA gaat misschien geen ja of nee zeggen, maar kan je wel vertellen in welke gezondheid je merrie is.

Zie tweede punt.. Een baarmoederonderzoek kan al amper :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:14

Wie heeft het over baarmoeder onderzoek dan? Ik niet :P Heb het over gezondheid, dus algemene :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:32

We hebben het hier over een check-up voor dekken... Daar hoort een baarmoederonderzoek imo gewoon bij. Aan een algemene alleen heb je niks. :+ Als de baarmoeder vol rotzooi zit kun je dekken wat je wil, maar is verspilde moeite. En op die leeftijd en historie is vocht wrs wel van toepassing, zul je eerst een cyclus moeten spoelen. Als dat al kan, opvoelen kan al niet ivm te grote handen.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:36

Ik had een haflinger merrie die ik kreeg toen ze 16 was. Ze had eerder wel veel veulens gehad maar dat was al iets van 4-6 jaar geleden. Mij werd verteld dat ook al was mijn merrie in goede conditie enzo dat ze al te lang "droog" stond en dat het daarom niet verantwoord was om te doen. Vraag het me dan af of je het wel moet willen, maar ik ben geen dierenarts dus weet niet hoe het in jou geval is

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:39

Sammie, deze merrie is 1.12m.. daar moet een baarmoederonderzoek op cystes e.d. gewoon mogelijk zijn. Mijn merries van 1m en 1.02m kunnen ook gewoon gescand en opgevoeld worden en ik heb echt geen da met kleine handjes ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:40

Lastig, ik denk dat ik het risico niet meer zou nemen. Een dracht is sowieso al best zwaar voor een merrie, het vraagt heel veel energie en voedingsstoffen. En op 22-jarige leeftijd hebben ze die voedingsstoffen net heel hard nodig voor andere dingen. Ik heb al vaker oudere merrie's gezien die na hun dracht en lactatie niet meer terug op gewicht te krijgen zijn en uiteindelijk gezondheidsproblemen krijgen.

Je pony is nog gezond, ik je aanraden om zuinig op haar te zijn :o Want zoals al eerder gezegd werd, als het misgaat ben je haar ook kwijt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:46

Algemeen onderzoek is sowieso niet mis als je wilt dekken lijkt me. Stel er zijn andere klachten als wat er uit de baarmoeder onderzoek komt, waar ik ook mijn twijfels over heb omdat je zegt het is niet mogelijk. De merrie is geen 80 cm maar boven 1 meter. Dan lijkt het me gewoon moeten kunnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:02

Of het fysiek verstandig is weet ik niet maar ik wil je wel aanraden om, als je het doet, een veulen te fokken dat goed in de markt ligt. Natuurlijk wil je het zelf houden maar je hebt geen kristallen bol, er kunnen situaties komen waarin je geen keus hebt dan het diertje te verkopen (bijv als je erg ziek wordt of door verlies van baan geen geld meer hebt). Dan heeft een diertje met bijv een aparte kleur of goede papieren en veel betere kans op het vinden van een nieuw fijn huis. Zo zijn momenteel verdunningen heel erg in en is een mooie appaloosa ook erg geliefd.