dekken met een grote hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

dekken met een grote hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 23:05

Wij laten onze C pony merrie dit jaar dekken. We hebben al een D pony hengst uitgezocht. Ik ben alleen erg benieuwd of er mensen zijn die met een grote hengst, bv 20 of 30 cm groter dan de merrie, gedekt hebben en waarom ze dat wel of juist niet meer zouden doen. Ik wil geen discussie uitlokken over het wel of niet dekken.
We hebben de ruimte en de tijd voor een veulen en deze blijft om straks de sport in te gaan.

Amiigo

Re: dekken met een grote hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:09

Ja hoor dat kan prima! Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder. Er worden ook wel eens merries van onder de 1.60 gedekt met een hengst die 15-20 cm groter zijn maar daar hoor je niks over omdat dat dan een paard is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:44

Amiigo schreef:
Ja hoor dat kan prima! Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder. Er worden ook wel eens merries van onder de 1.60 gedekt met een hengst die 15-20 cm groter zijn maar daar hoor je niks over omdat dat dan een paard is

15-20 cm valt nog net binnen de marge. En dat aanpassen gaat in 80-90% van de gevallen op, bij de rest mag je hopen op een heel goede DA en een berg geluk. Komt ook nog eens de vraag bij of groot veulen wel bij de uier kan om te drinken.
15cm kan gewoon, 20cm eventueel, 30cm is op zijn minst af te raden. Daarbij gaat de dekking natuurlijk of via ki ivm gewichtsverschil en belasting rug/bekken merrie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:30

Wat van alle belangrijkste is bij het dekken met een grotere hengst is om binnen het 'type' te blijven.

Bij de ponies is een verschil van +/- 20 cm al sterk af te raden ... bijvoorbeeld een een A dekken met een grote C of kleine D.
Ja, het is waar dat het veulen zich aanpast aan de maat van de baarmoeder, maar wat de meeste mensen vergeten is dat het veulen ook geboren moet worden en daar is niets van 'aangepast' bij de merrie.
Een grote C of D dekken met een E gaat ook ... nogmaals als je binnen het 'type' blijft.

Wat wordt met 'type' bedoeld? Ik zou eerder kijken naar de ras ... een shet dekt je niet met een tinker of shire bijvoorbeeld. Een 'edel' type dekt je niet met een barok of zware type.

AngeliqueB

Re: dekken met een grote hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:34

Het veulen past zich aan, het is niet groter dan de plek die het heeft. Ik had een grote shet, met een E pony hengst. Klein veulen van 70 cm en amper 20 kilo. Groeide als kool! Hij is nu 133 cm met een typische shet bouw (en karakter), sterk beest!