Fokken met merrie die Rhino gehad heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sboelens

Fokken met merrie die Rhino gehad heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 10:55

Dag,

mijn merrie is 13 jaar en heeft in het verleden al 2 prachtige nakomelingen op de wereld gezet.
Helaas is ze in maart geblesseerd geraakt doordat ze uitgegleden is in haar stal. (met gevolg dat ze een hele nare scheur in haar pees op het achterbeen heeft.)
Nu na 3 maanden is ze nog steeds niet beter.

Ik heb destijds met haar gefokt omdat ze al sinds ze 7 is in de blessures zit. (Breuk in de mond, Verstappen aan de longe etc.)
We hebben dus behoorlijk pech met haar.

In april is er Rhino op stal gekomen met de neurologische variant en dit heeft mijn merrie toen ook helaas getroffen.
Ze is niet heel erg lang slecht geweest (2dagen behoorlijk zwak in de achterbenen) maar is snel weer opgeknapt en er is niks meer te zien.
Kortom is het een ijzersterk paard, omdat ze hadden verwacht dat ze ingeslapen moest worden.

Doordat ze nu nog kampt met een blessure wat zeker een jaar gaat duren en in mijn achterhoofd dat ze met een mondprobleem loopt (ze is heel erg bang in de mond) wil ik met haar gaan fokken of haar verkopen als fokmerrie.

Ik ben alleen bang dat ik hier niet juist aan doe, omdat ze altijd drager zal blijven van het rhino virus.

Zijn er hier mensen met ervaring of tips?

Jester_

Re: Fokken met merrie die Rhino gehad heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:07

Ja!

Merrie die ik reed was drachtig, helaas veulen 6 weken van te voren verworpen door rhino..
Nu 2 jaar later was ze weer gedekt en dartelt er een gezond veulen naast in de wei :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:47

Kan gewoon. Ze aborteren laat in de dracht, terwijl ze de variant waardoor ze verliezen al eerder tijdens de dracht oplopen. Er zijn verschillende varianten van de ziekte en jouw merrie heeft hiervoor al (deels) een antivirus voor ontwikkeld.

sboelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 11:10

Bedankt voor de antwoorden!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:18

Betreft de rhino moet het geen probleem zijn denk ik.

Wel iets om rekening mee te houden is haar achterbeen. Gaat dit nog herstellen? En word dit later in haar dracht geen probleem als ze een stuk zwaarder word?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:34

Ik zou even overleggen met de DA die toen ook begeleid heeft tijdens de Rhino of ze zonder gevaar gedekt kan worden. Aangezien de rhino weer op kan spelen bij stress.

Je staat toevallig niet in Lelystad met je paard?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:42

De vraag is of je met zo'n merrie zou moeten willen fokken?

Wat is de oorzaak van al haar pech?
Gewoon onhandig of een zwak gestel?
Zoveel blessures en lange, moeizame herstelperiodes lijken mij niet iets wat je door wilt geven :o