Welke springhengst voor Ahorn x Wisconsin merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Welke springhengst voor Ahorn x Wisconsin merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 11:02

hee bokkers,

Sinds november hebben wij een super stoere merrie. We gingen in eerste instantie voor een braaf en werkwillig dier, en waren helemaal verkocht toen we haar zagen staan. Haar super stamboom was dan wel een leuke bijkomtigheid. Ze heeft al 3 veulens gehad waar wij van weten, ook heeft ze er 1 verworpen. De merrie is al aan de oude kant, ze wordt dit jaar 21 maar we twijfelen toch om er een keer een hengst bij te doen. Op dit moment staat ze zonder spieren en met iets overgewicht, maar daar wordt aan gewerkt. Ik vroeg me af of er bokkers zijn die een idee hebben wat een goede hengst voor haar zou zijn. Ze springt met veel gemak en denkt goed mee in het parcours, ze is erg werkwillig.
Het enige wat wij absoluut niet willen is een schimmel...
Ik zal even een paar foto´s bijvoegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben haar ondertussen al meer met het koppie naar beneden lopen, ook loopt ze nu al beter over haar rug. Welke hengst zouden wij eventueel goed aan doen?

Pasha_2011

Re: Welke springhengst voor Ahorn x Wisconsin merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:46

Vanwaar wil je een veulen met haar fokken? Wat is je doel?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:54

Aangezien ze een super papiertje heeft, en mijn zusje wedstrijd ambitie heeft zitten wij te twijfelen om er een hengst bij te doen voor een opvolger en om eventueel wedstrijden mee te gaan rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:02

Ik zou voor een goede allround hengst gaan op deze merrie. Heeft ze zelf predikaten? en hoe groot is ze?

En van welke hengsten heeft ze nakomelingen gehad en wat hebben die behaald aan predikaten/ prestaties tot nu toe?

Wat wil je verbeteren aan de merrie?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:10

inderdaad bovenstaande vragen zijn wel van enig belang om te weten.
verder denk ik dat als je een werkwillig, veelzijdig dier wilt fokken dat je er niet slecht aan doet om bijv. Ticallux Verte te gebruiken.
Ticallux Verte is een Lux Z x Calypso III x H.Alme.Z
ik heb Ticallux zelf een jaar meegemaakt op op laatste stage en heb zelden zo'n leuk braaf en lieve hengst meegemaakt.
zijn nakomelingen zijn erg veelzijdig en hij heeft al diverse nakomelingen op 1.40/1.50 en zelfs 1.60 niveau lopen over heel de wereld, ook heeft hij nakomelingen die in de eventing starten en Z dressuur zijn.
stuk voor stuk zijn tot nu toe alle Ticallux nakomelingen die ik ken, paarden met gouden karakters. leergierig en zeer werkwillig !
Ticallux Verte is AES goedgekeurd en staat ter dekking bij Stal Knijnenburg in deurne.
ik denk persoonlijk dat ticallux verte veel belangrijke onderdelen kan toevoegen bij een merrie en eventuele belangrijke onderdelen die de merrie a bezit, ook behoud voor het veulen.
desalniettemin zijn de nakomelingen wel sportpaarden maar blijven uitermate geschikt ook voor recreatieve ruiters.
www.stalknijnenburg.nl
https://www.facebook.com/stalknijnenburg/?fref=ts

wellicht een optie voor je.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:23

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:43

Is het de bedoeling om dit jaar nog te dekken?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:01

Ketaki schreef:

Jep het gaat om haar.
Peterina schreef:

Dit jaar vinden we het eigenlijk te laat om nog te dekken. Dus het wordt waarschijnlijk volgensjaar.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:04

Elisa2 schreef:
Ik zou voor een goede allround hengst gaan op deze merrie. Heeft ze zelf predikaten? en hoe groot is ze?

En van welke hengsten heeft ze nakomelingen gehad en wat hebben die behaald aan predikaten/ prestaties tot nu toe?

Ze is 1.62. Predikaten zal ik even navragen. Ze heeft qwa wedstrijden geen echte prestaties. Wel heeft ze een dochter op het hogere niveau in Engeland? Lopen. Ook heeft ze een geweldig karakter. Ik ga van het weekend naar haar toe. Dan zal ik wat filmpjes maken van haar gangen en haar sprong.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:06

Elisa2 schreef:

Ze is 1.62. Predikaten zal ik even navragen. Ze heeft qwa wedstrijden geen echte prestaties. Wel heeft (had) ze een dochter met als vader Corland op het hogere niveau in Engeland? Lopen. Ook heeft ze een geweldig karakter. Ik ga van het weekend naar haar toe. Dan zal ik wat filmpjes maken van haar gangen en haar sprong.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:44

als ze in combinatie met corland al een goed paard heeft gegeven, waarom dan niet opnieuw dekken met corland? :) :) :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:48

Ketaki schreef:
als ze in combinatie met corland al een goed paard heeft gegeven, waarom dan niet opnieuw dekken met corland? :) :) :)

" het enige wat we echt niet willen is een schimmel "
:P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:51

jasmijn16 schreef:
Ketaki schreef:

Jep het gaat om haar.
Peterina schreef:

Dit jaar vinden we het eigenlijk te laat om nog te dekken. Dus het wordt waarschijnlijk volgensjaar.

ze is 21 , ik zou niet te lang meer wachten en nu nog proberen
je kan nu nog prima condities verkrijgen
ga vooral voor een jonge hengst die vers dekt en bekend staat om goed sperma

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:59

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:08

Aangezien de leeftijd van de merrie, en als je echt nog een veulen wilt, zou ik toch erover denken om als nog dit jaar te dekken. Als je haar deze maand drachtig kan krijgen hebt je +/- midden juni een veulen en is ze 22 jaar.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 19:47

We zijn druk aan het overleggen wat handig is hier. Door alle tips twijfelen we toch om haar binnenkort te laten dekken.