Dilemma: 2 prachtige NMPRS merries. Houden of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Dilemma: 2 prachtige NMPRS merries. Houden of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 15:29

Hallo allemaal,

In het kort
Al sinds hun geboorte heb ik twee prachtige en ontzettend lieve NMPRS/NAS merries. Kort gezegd twijfel ik of ik er goed aan doe om de beide merries te houden. Ik heb een vol leven (gezin, eigen bedrijf, regelmatig op reis, nog een groot paard) en kom er niet aan toe om veel met de dames te doen en heeft de oudste wat meer zorg nodig i.v.m. met genezen van hoefbevangenheid. Aan de andere kant ben ik enorm gek met ze, mijn dochters zijn gek met ze, ze staan op een fijne plek.

De lange versie
Een korte intro van de pony's:

Bowie van de Vrijenberg. Geboren in 2002 (wordt september dit jaar 14), dochter van Nellie van de Vrijenberg (v. onbekend) en Immer van het Zamenhof. Ingeschreven in het NMPRS stamboek met een fraaie 2e premie. Prachtig fijn koppie, lief pittig, ongeveer 98 cm hoog. Vosbont (uit zwartbonte ouders) en met een blauw en een blauw/bruin gevlekt oog. Bereden en betuigd (laatste keer voor de kar is jaren geleden).

Afbeelding

En haar dochter Katootje van de Koerkamp. Geboren 2009 (wordt eind juli dit jaar 7), dochter van Bowie en Mythos (panterbont driekleur) en ingeschreven in het NAS veulenboek. Ik ben nooit met haar naar de keuring geweest. IMHO is ze correct gebouwd en heeft ruime, krachtige bewegingen. Bruinbont met appaloosakenmerken (ik vraag me af hoe ze er over een paar jaar uitziet; ze krijgt elk jaar meer witte haren en witte vlekken in haar bruine vacht). Ze is licht bereden, ontzettend braaf en ongecompliceerd. Is nooit van haar moeder afgespeend geweest (heeft 4,5 jaar gedronken), maar ze gaat makkelijk alleen mee op pad.

Afbeelding

Afbeelding

Waarom niet houden?
Ik heb Bo sinds ze een paar dagen oud is, en Katootje heb ik zelfgefokt. Ze zijn altijd supergezond geweest, tot Bo een paar weken geleden ineens acuut hoefgevangen was. Ze is behandeld, en staat nu sinds een paar weken met katootje op een klein uitloopje. Ze geneest goed, maar ze zal aandacht nodig hebben. Wij hebben een wei van 1 ha (die in twee stukken gescheiden kan worden; ze lopen nu op 0,5 ha). Ik kan een klein stukje voor de dames afzetten, maar het blijven ukken die makkelijk ontsnappen. Het zit me niet lekker dat ze dan ineens op 0,5 ha gras staan, met de risico's van een terugval voor Bo. Meerdere malen per dag naar ze toegaan is onhaalbaar ivm werk en gezin. De zorg die Bo nu vraagt haalt mijn dilemma, dat al voor de hoefbevangenheid speelde omhoog.

Ik heb drie jonge dochters (4 /m 8) en ergens heb ik het droombeeld om met alledrie paard te rijden. in de praktijk is dat er de afgelopen jaren slechts sporadisch gebeurd dat er een kind meegaat. En dan kiezen ze meestal voor m'n fries. Mijn kids zijn lang en zullen snel uit de pony's groeien.

Zelf kies ik ook meestal voor de fries wanneer ik tijd heb om met één paard iets te doen. Met als resultaat dat ik Bo en kato heel veel knuffel en borstel, af en toe met ze wandel, en verder doen ze weinig. Ze wonen 24/7 buiten in een fijne kudde, dus ze komen geen beweging of sociaal contact tekort, en ze lijken gelukkig. maar het knaagt wel.

Waarom houden?
Tsja. Ik ben hartstikke gek op ze. We zijn allemaal hartstikke gek op ze. Ze zijn al heel lang in ons leven (14 resp. 7 jaar). Ze zijn nu in elk geval samen, hebben een goed leven. Financieel is het te behappen.

Maar is het eerlijk? Elders kan er misschien beter voor ze gezorgd worden (arm gras - we wonen hier op de veen/klei gronden, ook al bemesten we de wei niet, het blijft rijk gras), waar mensen meer plezier van ze hebben. Welllicht zelfs als fokmerries? Ze geven ongetwijfeld mooie kleuren en een topkarakter door!

Afbeelding

Ik kom er niet uit, vandaar dat ik dit topic open, om misschien via jullie reacties een duidelijkere beslissing te kunnen maken.

Wat zouden jullie doen?

anjali

Re: Dilemma: 2 prachtige NMPRS merries. Houden of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:39

Het zijn erg leuke ponies.Maar een pony die recentelijk hoefbevangen was kun je nu niet goed verkopen vind ik,daarvoor moet ze eerst volledig gerevalideerd zijn.Althans,ik zou er niet op zitten te wachten om een potentieel probleem aan te schaffen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:43

Bedenk ook dat je paard wellicht alleen staat als je de pony's zou weg doen? Is het een optie te werken met graasmaskers als de bevangenheid over is?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:48

ik zou ze houden en evt verzorgsters zoeken :j
ik zou het niet kunnen om een van mijn paarden weg te doen, ,met moeite mijn pony , naar de vorige eigenaresse!
ik weet dat hij daar ook veel meer aandacht kreeg, maar weet ook dat ze , ook als staan ze stil, gelukkig zijn! verder is het jouw keus en ik hoop dat je de juiste maakt, hou er rekening mee, eenmaal verkocht, kan je spijt krijgen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:51

Bowie is ook best wel dik. Misschien op dieet,mogelijk inderdaad graasmasker?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 16:00

@Solleke_noah; ze staan in een kudde van vijf. mijn andere paard blijft dus niet allen over.

@Anjali; bovenste foto's zijn wat ouder. Beide merries zijn behoorlijk slank op het moment en zeker niet te dik.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:09

Heel eerlijk? Hou ze maar, want zulke ponies blijven, vaak gekocht voor kinderen, zwerven van een naar ander adres tot ze via een markt bij de slacht belanden.

Ik vind het leuke ponies maar jij hebt er een geschiedenis mee en een band. Jij hebt het beste met ze voor en je kan het betalen.

Die intensieve verzorging en drukte met je gezin kleine kids etc. Het is allemaal tijdelijk. Later heb je misschien spijt. Eerder kan je misschien een bruikkeenconstructie waarbij jij zeggenschap houd over de paardjes en je ze een fijn leventje kan garanderen.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:14

Miss is het idd een optie om een verzorgster of twee verzorgsters te zoeken die ze wat extra aandacht kan/kunnen geven. Lekker een stukje wandelen aan het touw en lekker borstelen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:17

krijg een beetje de indruk dat dit een verkapte verkoopvorm is?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:20

Ja idd de beschrijving van de paardjes is heel uitgebreid te noemen. Denk alleen niet dat veel mensen op zoek zijn naar een bevangen pony die veel zorg nodig heeft en nooit meer onbekommerd de weide op kan.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 16:46

Neehoor, dan zou ik ze wel op Marktplaats zetten. Ik heb geen haast met beslissen (doe ik al een jaar over inmiddels), vind het leuk de pony's te beschrijven.

Verzorgsters heb ik aan gedacht, ze zijn hier in de omgeving schaars en heb er in het verleden weinig goede ervaringen mee. Het zou een optie kunnen zijn.

Grasmasker evt ook.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:57

Zolang de pony's niet alleen staan zal het ze weinig uitmaken of er met ze gewerkt wordt of niet, zolang ze in de gaten gehouden worden qua gezondheid.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:04

Als jullie het financieel aankunnen, zeker houden. Een bevangen pony verkopen met argument een beter adres vind ik gewoon niet correct. Wie zegt dat ze het ergens anders beter gaan hebben? Daarnaast zijn er voldoende gezonde pony's op de markt.

Indien ze gemakkelijk ontsnappen uit het kleine stukje wei, kan je een betere omheining plaatsen rond de kleine wei voor de pony's. Dan blijven ze vast en zeker op de juiste plek staan en zal het kwa verzorgen wel meevallen.