Toekomstplannen: welke hengst voor Sandreo merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Toekomstplannen: welke hengst voor Sandreo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 08:05

Ik wil misschien in de toekomst mijn merrie v. Sandreo laten dekken. Het is nu nog meer een idee dan werkelijkheid, maar ben wel benieuwd naar jullie suggesties.

Merrie is nu 11, Z2 geklasseerd (met vorige eigenaresse). Sandreo x Goodtimes x Ahorn Z. Ik zou wel kiezen voor een dressuurgefokte hengst.
Ik heb weinig aandachtspunten, mag wat meer bergop gebouwd zijn, merrie duikt nog vrij gemakkelijk op de voorhand. Ik hou bij een hengst van een sterk achterbeen, en niet alleen aan de voorkant veel show en stekerig. Dan liever wat meer een knietje er in dan dat stekerige.

Afbeelding

Afbeelding

tanjaatjuhh

Re: Toekomstplannen: welke hengst voor Sandreo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:30

Supergave merrie , mag inderdaad meer lengte voor in het been hebben en meer rek in het lichaam.

Ik zeg Decor Ferdinand

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:29

Heb je ook een goede standfoto waarop haar benen helemaal te zien zijn?

Ik heb haar even opgezocht op horsetelex, ze komt uit een holsteiner merrielijn met weinig maat.

Terug fokken naar een hengst met veel holsteinbloed vergroot de kans op een mooier front en meer bergopwaarts gebouwd paard.
Maar het is ook belangrijk om een hengst te kiezen die maat fokt.

Een hengst die in mij op komt is de net goedgekeurde In Style..die komt uit een goede holsteiner moederlijn en als je nog niet direct wilt dekken kun je volgend jaar mooi zijn veulencollectie bekijken op de afstammelingenkeuring. De vraag is wel of hij echt maat gaat fokken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:43

Feel Good. Grootramige hengst. Mooi vrij bloed.
Zeer goede galop.

Overigens vind ik show lopers ook heel vaak een knietje kunnen hebben. Wel of geen knie in de beweging staat los van wat ze achter doen.
Een stekende/vlakke beweging in draf zie je eerder bij Trakheners en Hanoveraanse Paarden. Een knie zie je eerder bij de paarden met een karrossier achtergrond(KWPN/Gelders, Oldenburger en Holsteiner)

Ik ben het met je eens dat een sterk achterbeen belangrijk is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:48

Hoe groot is ze? Ze toont nogal klein en compact.
Is de maat ook een punt van verbetering?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:59

Volgens horsetelex 163

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:47

Horsetelex zit bomvol fouten, ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom er op bokt zo achter aan gehobbeld wordt.

De merrie komt idd compact over, ik vind het dan ook een typische Sandreo. Kracht in de achterhand vind ik een belangrijk punt bij deze merrie. En grootramigheid is imo ook wel belangrijk. Verder kan ik mij wel vinden in de opmerkingen van Elisa2.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:14

tanjaatjuhh schreef:
Supergave merrie , mag inderdaad meer lengte voor in het been hebben en meer rek in het lichaam.

Ik zeg Decor Ferdinand

Verklaar je aub , ze zoekt een hengst met een sterk achterbeen namelijk.

Kom je al gauw uit bij wat Ferro bloed eerder

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:10

Teletekst schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Ik zeg Decor Ferdinand

Verklaar je aub , ze zoekt een hengst met een sterk achterbeen namelijk.

Kom je al gauw uit bij wat Ferro bloed eerder

Tuurlijk zoek eens veulen Jewel op , kan geen foto plaatsen bokt doet het voor de zoveelste keer niet. Is een ferdinand x santano ( ook sandro hit ) keuringskampioen geworden. Combinatie die dus al werkt. Inderdaad is achterbeen wel een ding , alleen vind ik dat bij de merrie van ts geen issue. Want die lijkt op de foto gewoon goed te zijn.

Als ze daar wel op door wil zetten is Desperado ook een optie , ook Vivaldi bloed , beter achterbeen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:20

1 zwaluw maakt nog geen zomer. 1 goed veulen van een hengst kan toeval zijn.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:37

NatasjavE schreef:
1 zwaluw maakt nog geen zomer. 1 goed veulen van een hengst kan toeval zijn.

Maar natuurlijk. Fokken is altijd gokken zeg alleen dat het goed uit kan pakken toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:38

Santano is een hele andere hengst dan Sandreo..Santano heeft Silvano er achter die voor kracht en massa zorgt terwijl veel Sandreo's juist kracht missen en inderdaad makkelijker stuwen dan dragen.

Ferro bloed en een hengst die makkelijk draagt is an sich geen slecht idee..wat dat betreft zou Franklin ook in dat plaatje passen. Vraag me alleen af of die voldoende maat fokt..

Verder vind ik Geniaal een van de Vivaldi zonen met een beter achterbeengebruik, deze hengst zou mijn voorkeur hebben wat betreft Vivaldi zonen. Maar met Vivaldi bloed fok je geen kracht..

Feel Good is een mooie grootramige hengst, maar ik zou zelf eerst wat oudere nakomelingen afwachten om te bekijken hoe hij precies vererft {en met name de stap en oc index}

Je zou ook eens kunnen kijken naar een hengst als Alexandro P of Wilson of Charmeur..die voldoen alle 3 inieder geval aan je wensen voor front, kracht, knietje, formaat.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:41

Bedankt voor alle reacties, wat leuk!

Het vergroten is inderdaad een puntje... voor mijzelf niet persé want ik vind dit maatje ook fijn, maar kleiner is zeker niet de bedoeling. Op papier is ze 1.63 maar denk irl eerder 1.65. En omdat ze vrij fors is of front heeft, voelt ze ook groter met rijden.

Achterbeen is goed, maar niet spectaculair ofzo. Heb niet het idee dat ze aan kracht mist overigens.

Elisa2 kan je wat meer uitleg geven over dat terug fokken naar de 4e generatie en lijnenteelt? Ik snap dat niet helemaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:34

Ja natuurlijk..fokken is niet 1 + 1 = 2 zeg maar...{oftewel we nemen een hengst met die precies hetgene anders heeft wat je wilt verbeteren aan de merrie en je krijgt een mooie tussenkomst of compromis tussen die twee} zo werkt dat niet.

Wat wel werkt is dat gelijke genen matchen, en op die manier kun je dus iets verankeren in je fokkerij. Wat je met lijnenteelt doet is de gewenste gelijke genen op zoeken en verankeren.
Het belangrijkste om naar te kijken daarbij, is de moederlijn..als je naar jouw merrie kijkt dan zie je een holsteinse moederlijn.
Holsteiners staan bekend om een mooi front, knietje,massa en een goed type over het algemeen.
Dus met een goede holsteiner hengst, of hengst met veel holsteiner bloed krijg je aansluiting bij de gewenste gelijke genen.

Is het zo wat duidelijker?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 08:38

Oké dat is duidelijk, thanks! Maar hoe bedoel je dan dat met het 'terug fokken naar'? Toch niet met een oude hengst van tig jaar terug?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:31

Nee joh haha, maar wel een moderne hengst met holsteins bloed..{holsteinse moederlijn} dan fok je terug naar de gelijke genen. Vandaar mijn eerste optie van In Style.

Overigens "hoeft" dat niet perse, het geeft je alleen meer zekerheid.