[TI] snoepen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

snoepen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:02

ik woon in het bos dus gaan we automatisch daar altijd rijden. Alleen word ik er echt gek van dat Jack elk blaadje wil meepikken! Mag nog een zweep bijhebben en op zijn kop tikken, dan nog zal hij proberen om een paar passen verder weer te proberen en hij loopt dan nerveus want weet dat hij een tik riskeert maar hij vindt de verleiding gewoon te groot
Heb er soms echt mee te doen, zo een drang om te eten
Hebben jullie tinkers dit ook? mogen ze snoepen (met bit in?) of is het altijd een nee?

spotterick

Re: snoepen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:04

bij ons mag het niet, wij hadden er vroeger eentje die dat wel deed. Maar hij had het zichzelf afgeleerd door vol in een bramen struik te bijten :')

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:05

Je moet consequent zijn, niet de ene keer wel de andere keer niet.
Dit heeft niks met tinker zijn te maken ieder paard kan over de grens gaan.
Het is natuurlijk voor een paard erg verleidelijk maar als hij met jou bezig is en jij wilt iets niet dan gebeurd dat niet.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:10

spotterick schreef:
bij ons mag het niet, wij hadden er vroeger eentje die dat wel deed. Maar hij had het zichzelf afgeleerd door vol in een bramen struik te bijten :')

ik voer hen zelf bramenstruiken dus dat vindt hij gewoon lekker :-) toont ook hoe erg hij op voedsel uit is, vindt echt alles eetbaar, ook verse brandnetels

op smalle padjes waar takken overhangen is het echt moeilijk, moet dan echt constant met mijn zweep op zijn kop meppen. Vind ik echt nie leuk rijden zo, niet voor mij en niet voor hem maar wat moet ik best doen?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:12

Kun je hem op dat moment niet aan het werk zetten? Pasje terug, stelling links, stelling rechts, halthouden en weer door rijden, waar het gaat stukje wijken?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:26

Mijn tinker deed dit vroeger ook, maar ik werd er knettergek van en ben er heel consequent in geweest. Nee is nee. Teugels op maat houden, tikje geven op het moment dat hij aanstalten maakt om iets van de boom te trekken. Ik ben ook wel een paar keer te laat geweest, maar dan stapte ik desnoods af om het persoonlijk uit dr mond te trekken.

Los van dat het irritant is, is het ook gevaarlijk! Juist op buitenrit trekken ze vanalles van de bomen zonder op te letten wat ze nu eigenlijk pakken. Kan dus ook een blad zijn dat hartstikke giftig is.

Zo snel mogelijk afleren dus!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:53

Idd wat hierboven ook gezegd wordt consequent zijn en niet toestaan! Mijn paarden mogen het idg absoluut niet.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:03

De mijne heeft dat een tijdje gehad met vol in het gras duiken als we in de berm aan het rijden waren. Zeer consequent zijn en het vooral voor zijn heeft hem t afgeleerd.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 08:02

ik rij met losse teugel want heeft straf bit in met scharen dus met contact rijden kan ik niet. Ik zal mijn best doen om het altijd proberen voor te zijn maar op smalle padjes kan ik niet voorkomen dat hij toch een bladje pikt. zal proberen mijn tochtjes zoveel mogelijk uit bos te maken in de zomer. Pfff dan woon je eens in een bos seg |(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:07

Juist met zo'n bit kun je dat heel goed aanpakken. Snaaien? Even tikje met je teugels (kort aanhalen). Niet snaaien, teugels los. En volhouden. Heel consequent. Bij een volhouder waarschijnlijk wel een paar weken/maanden.
Juist met dit bit is je inwerking groot, maar je release ook. En daar kun je heel goed mee corrigeren en belonen.
Ik heb dan geen tinker, maar wel een haflinger met snaaidrang en door dit te doen (en ook te blijven doen!) is hij bijna snaaivrij. Tenzij het gras op neushoogte staat, dan is het te makkelijk om wat sprietjes mee te pakken en ben ik gewoon te laat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:11

Hierbij moet je heel consequent zijn! Nee is nee! De mijne mag het alleen als we bijna thuis zijn. Als beloning mag hij dan wat hapjes gras maar ook alleen pas als ik dat aangeef. Hij probeert het weleens, maar 1 keer een 'eh' is voldoende.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:12

Ik zou hem eerder vooruit drijven en tik op zijn kont ipv op zijn hoofd. Door hem gelijk goed vooruit te rijden en dit consequent te doen zal hij geen tijd meer hebben om wat te pakken. Zodra hij al kijkt naar de blaadjes, hup tik op z'n kont en vooruit rijden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:18

Past er geen graasmasker (of ander soort muilkorf) over je hoofdstel? Is symptoombestrijding natuurlijk maar misschien als eerste stap in het afleerproces wel nuttig

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:23

Ik vraag me vooral af hoeveel dieren met deze gedragingen te eten krijgen. Mijne doet dit ook als haar hooi/gras thuis al enige tijd op is als we op pad gaan. Als ik gewoon netjes onbeperkt voer heb liggen is er niets aan de hand :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:24

Onbeperkt voordroog hooi en overdag gewoon op het land. Genoeg zou je toch denken ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:26

Meer kan niet toch :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:30

Het is wel iets om mee op te letten, hoeveel paarden zijn er wel niet tijdens een rit neer gevallen omdat ze een giftige plant of blad hebben gegeten? Ik ken er wel een paar.

Echt voor zorgen dat hij niet de mogelijkheid krijgt, veel draven en doorstappen.

EquisyncJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:33

Gelukkig doet die van mij dit niet tijdens het lopen. Het enige waarop hij wat te snaaien wil pakken is als we stil staan en er toevallig gras/een struik/boom in de buurt is. Maar ook dan is het gewoon duidelijk nee. Soms mag hij het van mij wel, maar dan ook duidelijk op commando: "Oke, eet maar." en wijzen naar de gras bijv, maar dit zijn uitzonderlijke gevallen(bijv als ik zelf even te onzeker wordt en wat spanning moet ontladen) en komen steeds minder voor :)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 12:17

Caily schreef:
Ik vraag me vooral af hoeveel dieren met deze gedragingen te eten krijgen. Mijne doet dit ook als haar hooi/gras thuis al enige tijd op is als we op pad gaan. Als ik gewoon netjes onbeperkt voer heb liggen is er niets aan de hand :)

ik heb twee ezeltjes en een tinker, krijgen 30 kg hooi per dag + graanvrije muesli, samen 2 kg en 2 uur op de weide. Je hebt nu eenmaal van die wreetzakskes....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:18

Caily schreef:
Meer kan niet toch :D

Zou je denken hè :D
Maar dat gras is zooooo onweerstaanbaar.
Overigens is het gesnaai er bij de mijne echt wel uit. Tenzij het op mond/neushoogte staat. Dan kan hij de verleiding niet weerstaan (alsof je een kind een lekker ijsje voor zijn neus houdt :+ ).

Consequentie en snel zijn zijn echt de sleutelwoorden.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:20

Ik ga mee met de voorgaande reacties.
Consequent zijn is zó belangrijk. En indien mogelijk, wees hem voor.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:27

Daar heeft mijn mafje ook last van, ook met rijden in de buitenbak, als de graskantjes hoog staan. Ik rijd ook met een "straf bit met scharen" zoals jij het omschrijft (en Amanda met Jim die hier in het topic ook al reageerde volgens mij ook, wij zijn beide westernruiter) en ja, mafje heeft pech als zij een hapje gras wil nemen: ze komt het bit tegen. En dat is consequent het geval en niet zo leuk, en ja ze krijgt voldoende te eten en toch blijft ze het proberen. Gewoon stug volhouden: de voorkant begrenzen ondanks het "straffe bit" en paard voorwaarts en aan het werk houden.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:12

hartelijk dank voor de reacties iedereen, ga zien wat het geeft als ik hem altijd op zijn kop geef. aan het werk zetten is nu eigenlijk net niet mijn bedoeling van een bosrit met losse teugels, maar ja als het niet anders kan.... moet ook opletten dat hij er dan niet zeker terug naar huis holt (zie mijn vorige topic, schrik zit er nog in).
en takken zijn nu helaas altijd op ooghoogte, moet hij zich niet voor bukken zoals voor een grasje, dat probeert hij trouwens niet tijdens het rijden

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:51

Het is even kiezen tussen twee kwaden: als je paard snoept onderweg en dat zit jou in de weg, is er al geen sprake meer van een ontspannen bosritje. Dan kan je beter even investeren en consequent zijn en het snoepen "afstraffen" om daarna die ontspannen bosritjes weer te kunnen maken.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:55

Bloedirritant lijkt mij dat.... het is echt een kwestie van investeren. Consequent zijn. Je zult hiervoor heel actief moeten opletten zodat je het gesnaai al voor bent middels aan het werk zetten. Die van mij mag alleen de brokjes aannemen als ik heb geklickt. Met bit mag ze verder niet eten.