Kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardenskat

Kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:15

hey mensen, ik was benieuwd naar de fokregels van paarden want als ik later ouder ben zal ik graag een kruising hebben maar ik weet niet of deze toegestaan is volgens de fokregels

het gaat om: KWPN x Draver x NRPS

ik ben ervan op de hoogte dat een NRPS niet een speciaal ras is maar het feit dat er 12,5% Arabisch bloed in zit trok mij zeer aan

kunnen jullie mij helpen??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:18

Wat is je vraag? Want ik snap niet wat je bedoeld

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:24

Bestaat dit paard of zou je graag een kruising hebben die zo gefokt is? (nou jah,...gefokt :+ )

Er zijn is geen geboden of verboden. Alleen de vraag: Is het ook daadwerkelijk verstandig. Bij een sportpaard zit vrijwel niemand te wachten op een Draver in de afstamming. (niet als we het hebben over dressuur, springen, eventing of mensport)

Van een KWPN x Draver is het nog maar de vraag waar je die in hemelsnaam wil registreren. KWPN(ook geen ras maar stamboek net als het NRPS) zit er niet echt op te wachten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:31

ja dat mag.
Een kruising hoef je nl niet te melden bij en er bestaan geen regels als je wil kruisen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:06

paardenskat schreef:
hey mensen, ik was benieuwd naar de fokregels van paarden want als ik later ouder ben zal ik graag een kruising hebben maar ik weet niet of deze toegestaan is volgens de fokregels

het gaat om: KWPN x Draver x NRPS

ik ben ervan op de hoogte dat een NRPS niet een speciaal ras is maar het feit dat er 12,5% Arabisch bloed in zit trok mij zeer aan

kunnen jullie mij helpen??

De enige in het rijtje dat een ras is, is de Draver.
KWPN en NRPS zijn Stamboeken waar warmbloeden en kruisingen daarvan ingeschreven kan worden.

paardenskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:43

dank jullie, ik dacht dat je je ook nog aan extra regels moest houden enzo...

paardenskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:49

ik heb het paard nog niet maar ik was gewoon benieuwd of het wel mocht die kruising is toch niet verboden ofzo?

ik dacht aan een paard met een beetje pit en goed kan draven, voor dressuur.

andere opties zijn welkom

paardenskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:51

ik heb niet echt verstand van die dingen :')

je paard hoeft toch niet persé geregistreerd te worden.. of kan iemand mij dat uitleggen..??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:53

Nee hoor. Geen extra regels.

Maar waarom zou je een NRPSer met een Draver en daarna weer met een KWPNer willen kruisen?

Draver verschilt nogal van de NRPSer en KWPNer en voegt qua exterieur, prestatie, karakter en beweging niets toe.

Nee gek genoeg kan een Draver niet goed draven. Ten minste.....niet wat je wil voor een dressuurpaard. Ze zetten het achterbeen niet ver genoeg onder het lijf. Ze stuwen. Dat wil je echt niet in een paard waar je dressuur mee wil rijden.

Dravers kunnen vooral heel erg hard draven.

Pit hebben NRPSers en KWPNers genoeg.

Als je al een racepaard met een KWPNer of NRPSer wil kruisen dan kan je beter een Engels Volbloed nemen.

Maar zoals gezegt,...pit heben ze al genoeg.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-06-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:55

paardenskat schreef:
ik heb niet echt verstand van die dingen :')

je paard hoeft toch niet persé geregistreerd te worden.. of kan iemand mij dat uitleggen..??

Voor het paard zelf maakt het niks uit.

Maar paarden zijn duur. En er kan altijd een situatie komen dat je een paard moet verkopen.
Dan kan je beter een stamboekpaard hebben omdat die makkeliijker te verkopen zijn.

Registreren doet overigens ieder stamboek. Maar een paard met een niet gewenste afstamming krijgt een registratie B....en dat is eigenlijk exact hetzelfde als geen stamboekpapier hebben.

paardenskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:57

bedankt, voor de uitleg :)) ik wist dit totaal niet :')

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:59

Je noemt daar de 3 sterkste punten van die paarden.
Bij een kruising wil het niet zeggen dat het ook die punten allemaal door gaat geven.
Als ik jou was zou ik tegen die tijd gewoon eens rond gaan kijken naar een leuk paardje waar je een klik mee hebt.
Als je echt de dressuur sport ( Z of hoger) in wil zou je iets meer daar op kunnen richten, kwpn, maar wil je gewoon een tof paardje waar je lekker een buitenrit mee kan maken of echt de endurance kant op dan zou ik waar meer die kant op gaan zoeken, NRPS.
Niet persee zoeken naar rassen maar bekijk wat je wil en zoek daarop ipv kruisingen waarvan je de ideale hoopt te krijgen