Wat heb ik nodig bij de bevalling......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Wat heb ik nodig bij de bevalling......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 17:37

Hoi hoi,

Mijn merrie is eind mei uit gerekend maar staat nu al met een volle uier en haar staart lijkt en sinds 3 dagen wat hoger op te liggen.......

Ze staat aan huis maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik allemaal moet hebben voor het moment dat het echt zo ver is.

En moet je altijd de dierenarts laten komen??????? hoe zit dat allemaal?

Wie kan me helpen?

LukieBradley

Re: Wat heb ik nodig bij de bevalling......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:04

Had je dat niet beter eerder kunnen bedenken? :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:06

LukieBradley schreef:

Vast, maar dat is niet echt een antwoord waar de TS nu iets mee kan. Iets eerder bedenken kon namelijk alleen... eerder.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:12

Denk dat je in dat geval inderdaad beter een dierenarts erbij kunt hebben of een kennis met ervaring.

Meer dan goed opletten kun je niet doen dan.

Zorg voor een veilige, schone plek waar ze kan liggen en een emmer warm water, handdoeken en ontsmettingsmiddel.
En een opgeladen zaklamp en telefoon.

Maar vooral deskundige hulp!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:16

Bel anders even je dierenarts om advies. Die kan je alles haarfijn uitleggen en bellen is nog gratis ook. :) Ik weet namelijk niet in hoeverre je je hebt ingelezen maar er zijn wel zaken waar je goed op moet letten tijdens de partus. ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:31

Ik heb een A4 tje "bevallen voor dummies", zal ik dat naar je sturen? Mijn man vond het fijn om bij de hand te hebben voor het geval het zou beginnen als ik even weg was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:49

oomens schreef:
LukieBradley schreef:

Vast, maar dat is niet echt een antwoord waar de TS nu iets mee kan. Iets eerder bedenken kon namelijk alleen... eerder.

Het jouwe draagt ook niet echt bij aan de feestvreugde ;)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:52

Anoeska27 schreef:
Ik heb een A4 tje "bevallen voor dummies", zal ik dat naar je sturen? Mijn man vond het fijn om bij de hand te hebben voor het geval het zou beginnen als ik even weg was.

+:)+ Klinkt als een fijne "handleiding".

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:56

Dames vooral de natuur doet het werk, vertrouw op je paard als het mis is merk je dat aan je paard!
geduld , rust en rustig blijven is ook belangrijk.

De tip van Shirley is het beste:
Zorg voor een veilige, schone plek waar ze kan liggen en een emmer warm water, handdoeken en ontsmettingsmiddel.
En een opgeladen zaklamp en telefoon.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 18:58

Anoeska27 schreef:

JA heel graag!!!!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 19:04

verder heb ik me uiteraard wel in gelezen maar vind het nog steeds allemaal een hoop gedoe.
Ik neem aan dat ik geen dierenarts nodig heb als alles gewoon goed gaat, maar je leest bijvoorbeeld over ontsmettingsmiddel voor de navel is dat iets wat je altijd doet?
Water heb ik natuurlijk in huis, maar bijvoorbeeld die staart bandage wanneer doe je die om en maak ik me paard dan niet ongemakkelijk want dat is natuurlijk iets wat ze anders niet om heeft.
Ik wil me merrie niet gestrest maken door ineens allemaal dingen te gaan doen die ik anders niet doe.

En bijvoorbeeld een sos veulen kit van pavo met biest en melk heb je dat op voorraad of ga je dat zoeken als alles wel mis gaat........

Als de geboorte goed gaat wanneer laat je dan de dierenarts komen alleen bij problemen of altijd ter controle? en hoe geef ik mijn veulen aan bij de KWPN?

Ik wil alles goed doen maar niet te overdreven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:22

Ik heb nog nooit een staart gebandageerd - zie het nut er niet zo van in. Bij een natuurlijke dekking wel, dan gaat er wat naar binnen waar staartharen mee kunnen gaan :+

Biest ed heb ik ook niet in huis. Is nuttig als je er 20 per jaar fokt.
Navel ontsmetten wél altijd doen, da's dé bron van infecties.
Verder doe ik ook niet aan veulenprikjes ed, is ook onzin bij een goed gevaccineerde merrie. DA komt hier ook niet standaard, als het veulen binnen 2 uur staat en drinkt en de nageboorte afgekomen is, doet de natuur het wel zelf.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:28

Hij staat op de oude laptop, dus ik moet hem even over tikken. Hoop straks daar even aan toe te komen.

Ik doe ook niet aan veulenprikken. Kunstbiest heeft iedere da wel op voorraad en daar is makkelijk aan te komen. Dus dat zou ik niet van te voren halen. Navel inderdaad wel altijd ontsmetten!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:48

Goh jeetje ik maakte maar een grapje :=
Ik had vorig jaar alles tot in de puntjes geregeld ... camera bewaking ...speciale stal....dierenarts onder de snel toets en heel veel waakmensen.
Mevrouw beviel overdag in de wei, gelukkig was ik net op tijd.
De natuur heeft zijn best gedaan.
Zou je eigen niet druk maken :j
Dierenarts nummer en wat shirley zegt en vooral veel geduld nog :D
Het is moeilijk maar als het zover is is het dubbel zo leuk!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:57

Mijn eerste reactie toen ik je topic titel las: een zwanger iets. Maar dat wist je vast al wel :+

Ik zou inderdaad het nummer van de dierenarts onder de knop houden. En hou een pen en papier ergens in de buurt (ik had 1 keer in een noodsituatie) een veearts nodig. Dus ik bel netjes mijn Eigen arts, heeft ze vrij en op de voicemail het nummer van de vervanger. Probeer dat maar te onthouden bij een spoedgeval. Heb meerdere keren de voicemail moeten afluisteren om het nummer te onthouden. zo vaak zelfs, dat mijn Eigen arts maar terugbelde haha.

Verder wil ik je veel plezier wensen. Zoiets moois om mee te maken!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:04

Overleg met je DA lijkt mij in ieder geval handig! De handleiding van Anoeska lijkt mij in ieder geval super interresant voor je!

Heel veel succes en plezier gewenst met je toekomstig diertje! Heb je een KS-ITP topic?

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:08

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:11

Hier ging het altijd natuurlijk goed, maar wel 2x de DA moeten laten komen omdat de nageboorte niet kwam. Die moet binnen 2 uur ong. wel eruit komen, anders krijgt ze een spuitje om het op gang te helpen.
Veulentje had een navelbreuk en moest later aan de Antibiotica.
Meestal kwam het veulen als ik net even weg was, in alle rust.
Gewoon in de gaten blijven houden en meerdere keren per dag even kijken, dan ben je ws. op tijd als er iets mis gaat. Veulentje had hier ook een keer het vlies over zijn hoofdje, dat moest ik toen doorbreken.
Maar als je je niet kundig genoeg voelt, kun je altijd de dierenarts bellen zodra ze gaat bevallen, of als ze net bevallen is om even te checken. Ik deed dat altijd met een fokker hier in de buurt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:18

Wat ook heel erg belangrijk is, is om te kijken of de nageboorte er wel compleet is afgekomen. Als er maar 1 klein mini stukje blijft zitten dan heb je al een serieus probleem. Je zou de nageboorte kunnen laten controleren door de dierenarts.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:30

SOS kit van Pavo had ik in huis voor als je in nood de fles moet geven!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:09

Ik zie bij de pb's niet meer de optie om bestanden bij te voegen. Stuur je me even je mailadres? Dan stuur ik hem door. Ik heb de nummers van mijn dierenarts even weg gehaald en de inhoud van mijn kraambox toegevoegd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:05

Zou er voor zorgen dat je (of in ieder geval iemand) aanwezig is op het moment van bevallen. Doe dit waken zo onopvallend mogelijk. van afstand of mbv camera's.

Lees de boeken
Paardenfokkerij van Paul de Vries
Veulens krijgen van Joop Loomans
hier kun je veel informatie uit halen.

Zelf heb ik al verschillende keren meegemaakt dat de pootjesblaas niet tijdig gaat. Door een kleine hulp hierin voorkomt een dood veulen.

Als de bevalling niet goed verloopt merkt je dit snel genoeg
Het nummer van de DA is dan ook heel belangrijk.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:49

Wij hadden op stal een "blije doos" neergezet met allerhande handige spullen erin die je bij een bevalling nodig kan hebben. Inclusief lijst met telefoonnummers.
Merrie had een geboortemelder om en ik had ph strips gekocht om de ph van de melk te meten.
Uiteindelijk is mevrouw staand bevallen in de wei en waren we er dus niet bij.
Er staan veel interessante sites van dierenartsen online met handige tips waar je een mooie checklist van kan maken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:54

Hier staat alles wat ik nodig zou kunnen hebben inmiddels in de auto. Dat zijn een aantal handdoeken, een pollepel, betadine, schaar en een emmer. Maar het gros heb ik doorgaans niet eens nodig.
Merrie loopt op allerdag en ik waak vanuit de auto, met zicht op de wei. Grijp pas in als het nodig is. En aangezien ze behoorlijk kouder weer afgeven komende nachten heb ik handdoeken zodat ik in ieder geval wel kan helpen drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:55

Om wat voor ras gaat het?