Dit jaar krijgt mijn friese merrie haar eerste veulen (eigenlijk was ze vorige week al uitgerekend, maar we wachten nog rustig af). Ik wil graag met het veulen naar de keuring, maar zit nog met een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik ben al een heel aantal keren op keuringen geweest, maar nooit met een eigen paard. Ik ga vaak mee met mijn stalbaas, die bijna elk jaar een fries veulentje fokt. Maar nu we het allemaal zelf doen is het toch net even anders

.Misschien dat iemand hier mij wat antwoorden kan geven.
- Worden ook veulens met een 1e premie uitgenodigd voor de centrale keuring?
Volgens mij wel. Maar dit weet ik niet zeker
- Wat is nou precies het verschil tussen een fokdag en een stamboekkeuring of veulenkeuring?
Fokdag wordt georganiseerd door een fokvereniging. Om deel te mogen nemen aan de kampioenskeuring moet je lid zijn van de desbetreffende fokvereniging.
Stamboekkeuring wordt door het stamboek zelf georganiseerd.
Veulenkeuring komen alleen veulens en worden vaak door hengstenhouders georganiseerd. Deze zijn meestal aan het einde van het keuringsseizoen in september.
- Hoe oud zijn de veulens gemiddeld als ze naar de keuring gaan?
Ze moeten minstens 6 weken oud zijn om deel te mogen nemen aan een keuring. En maximaal 6 maanden oud. Vind ze zelf rond een maand of 2/3 oud genoeg om zoiets mee te maken.
Ik zou zelf graag naar de fokdag in Ambt Delden willen op 17 augustus. Dit omdat dit simpel weg het dichtste bij is en Kootwijk naar mijn idee echt te vroeg komt. Maar ons veulen moet dus nog geboren worden. Is hij/zij dan niet nog te jong om in augustus al mooi opgesteld te worden?
Daarnaast had ik ook nog een algemeen vraagje waar iemand het antwoord misschien wel op weet. Hoe oud zijn de meeste veulens als ze hun veulenvacht verliezen en dus tijdelijk lekker bruin worden?