Welke hengst voor mijn Jet Set D merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra__

Welke hengst voor mijn Jet Set D merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:02

Hallo allemaal!

Vanaf september ga ik een half jaar in Zwolle (of omgeving) wonen, omdat ik stage ga lopen in het ziekenhuis daar. Als ik een vroege dienste heb, moet ik namelijk al om kwart over 4 opstaan als ik in het schone Drenthe blijf wonen |o
Dat terzijde. Rijden komt er dan niet veel van met mijn eigen merrie omdat ik ook nog een paard voor de buren rijd.
Dus ga ik mijn merrie laten dekken!
Ik heb zelf de hengst Ferdeaux in gedachte omdat hij mooi maat fokt en een mooie bovenlijn heeft maar ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken.
Ferdeaux:
http://toonen.info/Toonen-websites/Toon ... rdeaux.jpg
http://www.dalhoeve.nl/spc/paardenPic/3 ... /foto3.jpg
Dit is Aktief's Deluxe
Afbeelding
Ik heb helaas geen foto zonder zadel erop ...

Ze heeft een goede stap
Een redelijk ruime draf en gooit hoog op.
En vrij veel sprong in de galop.
Ze is slechts 1.60 groot dus een kleine meid.
Haar halsaanzet is meer naar voren toe en ze is ook niet berg opwaarts gebouwd, neigt zelfs naar iets overbouwd, hoog in het kruis. Dit maakt het ook moeilijker om haar goed op de achterhand te rijden.
Ze staat netjes op de benen, achter wel iets koehakkig en heeft keurige hoeven.
Merrie is van Jet Set D, moeder is een Perion x Havel.
Ze kan heel erg heet worden en in paniek raken als we een miscommunicatie hebben of bij (te) veel spanning, dus misschien ook iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant rijdt een klein kind er zo op weg...
Ze wordt 10 juni 8 en we zijn Z1 met 1 winstpuntje.
Ten slotte is ze lastig te buigen, dus een paard met veel souplesse is ook wel een pré.

Halsaanzet:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57C2F132

Galopfoto:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57CC27E4

Als ik nog wat vergeten te noemen ben, zeg het dan even, ik ben nog niet zo bekend in de fokkerij. Mijn buurman wel, die heeft jaren een hengstenhouderij gehad. :) Bij hem kunnen we terecht met vragen.

petraaken

Re: Welke hengst voor mijn Jet Set D merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:15

F-AM --> EHK

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 18:17

Niemand die mij een advies kan geven voor een goede hengst? :)

marit2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:26

Ik vind de hengst die je zelf stuurt in je bericht prachtig! Ze compenseren elkaar mooi

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:49

Ferdeaux is een mooie hengst, maar als ik naar de standfoto kijk van Ferdeaux weet ik niet of hij de hals en het front van je merrie genoeg kan compenseren.

Link naar standfoto: http://www.kwpn.nl/kwpn-paarden/ferdeaux/

Als je toch een jonge KWPN hengst wilt overwegen is Hennessy misschien ook het uitzoeken waard. Ik weet natuurlijk niet hoe hij fokt, maar hij heeft zelf erg veel front en moeder en grootmoeder hebben voldoende maat (1.69 volgens horsetelex).

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 20:56

kincsem schreef:
Ferdeaux is een mooie hengst, maar als ik naar de standfoto kijk van Ferdeaux weet ik niet of hij de hals en het front van je merrie genoeg kan compenseren.

Link naar standfoto: http://www.kwpn.nl/kwpn-paarden/ferdeaux/

Als je toch een jonge KWPN hengst wilt overwegen is Hennessy misschien ook het uitzoeken waard. Ik weet natuurlijk niet hoe hij fokt, maar hij heeft zelf erg veel front en moeder en grootmoeder hebben voldoende maat (1.69 volgens horsetelex).

Ik zie wat je bedoelt bij Ferdeaux, maar ik vind hem toch ook fijner in de beweging en van die hengst weet ik dat hij goed maat fokt. Ik durf de gok bij zo'n jonge hengst niet te nemen. Ik vind de maat namelijk ook erg belangrijk
Wel zat ik ook te kijken naar Guardian. Die schijnt ook goed maat te fokken

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:03

Guardian lijkt me ook een goede optie. Zie in het topic over zijn nakomelingen mooie veulens voorbij komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:16

Mijn eerste gedachte was ook dat Ferdeaux niet de hals aanzet gaat verbeteren..voor de rest een prima hengst.

Qua maat weet je nog niks bij Ferdeaux en Guardian..dus dat is sowieso een gok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:18

Voor een mooi front en goede bovenlijn kun je ook naar Charmeur kijken..

Of een hengst met veel souplesse is bijvoorbeeld Daily Diamond, maar ook daar is nog geen voldoende nafok van bekend. Voordeel is wel dat je dan vrij bloed houdt..

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 12:22

Ik vind dat de veulens die ik voorbij zie komen van Ferdeaux en Guardian toch een flinke partij benen hebben al. Ik ga eens naar daily diamond kijken. Charmeur ligt helaas boven mijn budget. Anders had ik Johnson ook erg interessant gevonden!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:05

Je timing komt op mij wat raar over.
De dracht van een merrie is 11 maanden en bij een succesvolle geboorte, duurt het vast ook nog wel een maand of 2 eer je weer leuk kunt rijden met de merrie. Ga je deze maand nog beginnen met dekken en lukt alles, dan zit je niet eerder weer dan aug 2017 op je paard.
Welnu: een half jaar stage na sept is dus in maart al afgelopen. Oftewel - na terugkomst van je stage zul je nog enkele maanden niet kunnen rijden. Heb je dat er voor over?

Gezien de punten die je aandraagt over je eigen merrie, zou ik nog een keertje nadenken of ik daar wel echt een kopieetje van zou willen hebben. Het zijn punten die zich hardnekkig laten wegfokken en dat zal zeker niet met 1 hengst (1 generatie) gaan lukken. Daarnaast: fokken is bepaald niet gratis, het zou zomaar zijn dat je met een gerichte aankoop van een veulen snel een leuker dier krijgt voor hetzelfde geld.
En een half jaartje vakantie, dat vindt je merrie vast niet zo erg voor een keertje hoor.
Kortom: ik zou het niet doen.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:47

Dreamboy?

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:40

Dat heb ik er voor over Dees, ik kan dan aan de slag met het paard van mijn buurman!
Ik weet wel zeker dat ik haar wil laten dekken. Als het veulen komt ben ik weer thuis dus maak ik het mooiste mee. Ik snap wat je bedoelt hoor, ik heb ook alles al uitgerekend. De eerste kosten voor het scannen zijn ook al gemaakt.. Het is ook een droom die uitkomt natuurlijk :) Als alles goed gaat...

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:29

Ik vind dream boy een goede hengst die heel knappe nakomelingen geeft, maar of hij genoeg maat meegeeft voor deze merrie weet ik niet. Misschien zou Spielberg nog een optie zijn? Geeft veel maat en paarden met een fijn karakter.