Geslachtsbepaling en beïnvloeding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Geslachtsbepaling en beïnvloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 15:21

In een ander topic op FA ging het over geslachtsbepaling en beïnvloeding

Ik ben wel benieuwd naar de kennis en ervaringen bij fokkers op bokt.

- Kan je een betrouwbare geslachtsbepaling doen, op welk moment in de dracht?
- Kan je het geslacht beïnvloeden? Op bokt lees je vooral over moment van insemineren, snelle mannelijke zwemmertjes en langer levende vrouwelijke zwemmers. Dierenartsen en hengstenhouders hoor ik daar nooit over, die gooien het op de stapel 'boerenwijsheden die nooit bewezen zijn'.
- Bij andere diersoorten (bijv koeien) doen ze aan sperma seksen, bij de KWPN paarden fokkerij hoor je daar nauwelijks over. Wordt het wel eens gedaan? Resultaten, kosten, ervaringen?

Ik weet dat er allerlei wijsheden bestaan die niet wetenschappelijk bewezen zijn (zijn mij vaak te zweverig), ik ben vooral benieuwd naar de stand van zaken wat betreft wetenschap of aannames die je al wel heel goed kunt onderbouwen zonder dat ze al goed bewezen zijn.

Tinniie

Re: Geslachtsbepaling en beïnvloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:44

Er wordt soms gescand op het geslacht te bepalen, rond de 100 dagen dracht is het even zichtbaar geloof ik. Zelf heb ik het nog niet laten doen.

Inseminatie zo kort mogelijk op de eisprong = meer kans op hengst. Daar zijn toch ook onze beide KI-artsen het over eens. Daarom zou er met diepvrieszaad ook meer kans op hengstenveulens zijn omdat dit ook zo dicht mogelijk (binnen de 4uur) op de eisprong moet gebeuren.

Verder heb ik dit jaar appelazijn geprobeerd :P dit beïnvloed de zuurtegraad van de baarmoeder waardoor je meer kans op een merrieveulen zou moeten hebben. Die is dan gunstiger voor de overleving van vrouwelijke zaadcellen. We zullen zien volgend jaar... :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:33

Hele kleine ervaring, dus kan even goed toeval zijn: wij hebben een merrie geïnsemineerd toen het ei al gesprongen was, 's ochtends was het ei er nog, toen we de nacht erop (sperma uit buitenland) geïnsemineerd hebben, was het ei weg, maar we weten niet of dat net gebeurd was of al enkele uren ervoor. Merrie was wel meteen drachtig en heeft een merrie gegeven, terwijl het dus volgens de 'theorie' meer kans op een hengst had moeten zijn.

Een kennis van mij is net afgestudeerd als veearts. Zij heeft op school haar drachtige merrie gescand op 65 en 120 dagen en ze voorspelden een merrie, wat ook zo gebleken is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:43

Ik weet dat De Graafschap erg goed is in geslachtsecho's, maar er hangt (uiteraard) wel een prijskaartje aan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:45

Bij mijn weten is het de specifieke spermacel die het geslacht bepaalt en heb je idd langzame en snelle zwemmers......

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:45

Is toch maar een 'gewone' echo? Ik zou denken dat dat hetzelfde kost als gelijk welke echo in de cyclus?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:51

Voor zover ik weet is sperma seksen in ieder geval niet mogelijk bij paarden omdat paardensperma erg kwetsbaar is. Stierensperma kan je mee gooien en smijten, bij wijze van spreken, en dat kan je dus ook door een gradient laten zwemmen. Daarmee komen de mannelijke spermacellen voor 97% of zo bovenin, want die zwemmen idd krachtiger. Bij paarden overleeft het sperma zo'n behandeling niet.

Mijn ervaring is wel dat vroeg dekken de kans op merries doet toenemen. Heb een merrie gehad die zich altijd al op dag 1 liet dekken, en die heeft van de 9 veulens slechts 1 hengst gegeven. En statistisch gezien is dat geen toeval meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:54

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:59

Maar niet dmv het sperma door een gradient te laten zwemmen, wat een makkelijke en snelle manier is. Flowcytometrie is duur en langzaam, wat in het artikel ook staat. Plus dat ik me af zou vragen of met een fluorescerende marker veranderd sperma geen ongewenste afwijkingen kan geven.
Niet zozeer dat ik lichtgevende veulens zou verwachten, maar fluorescerende stoffen in spermacellen horen daar niet.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:06

Ik moest meteen denken aan een artikel in de nieuwste Bit hierover!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:17

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat sperma door gesekst kan worden door het gewicht.
Mannelijke cellen zouden een fractie zwaarder zijn dan vrouwelijke, doordat er daar iets meer DNA in aanwezig is. Hierdoor zouden ze in een speciale vloeistof lager zwemmen dan vrouwelijke.
Zo zouden ze gescheiden kunnen worden naar geslacht.

Ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht, of dat het enkel een theoretisch idee is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:24

Wolkje: is het niet andersom? Want het Y chromosoom weegt niets, en een vrouw heeft 2x X.
Ben benieuwd of er in de praktijk bij paarden al veel succesvol gesekst wordt!

TerraHorse: wat staat daar in dan?

Cayenne, helder artikel. Er staat dat het nog niet commercieel toegepast mag worden. Zou dat inmiddels wel mogen, en wordt het in de praktijk ook gedaan?

Antonius: al zou de theorie kloppen, dan is nog maar de vraag hoe groot die kansen dan zijn.
Heb je bijv. bij laat insemineren 51% kans op een merrie en 49% op een merrie, of zijn die verschillen veel groter.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:19

GJ9 schreef:
Wolkje: is het niet andersom? Want het Y chromosoom weegt niets, en een vrouw heeft 2x X.

Oh, dat zou ook maar zo kunnen zijn. Het is me in ieder geval bijgebleven dat de een zwaarder was dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:44

GJ wordt ongeduldig :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 09:38

GJ houdt er ernstig rekening mee dat de natuur bepaalt en dat ze er maar rekening mee moet houden dat er alleen nog hengsten komen ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:48

Mijn DA vertelde me erover toen ik hem vertelde toch wel heel graag eindelijk eens een merrieveulen te willen hebben. Hij vertelde dat sperma op geslacht sorteren wel mogelijk is, maar dat de veulens die daarvan komen nogal eens niet helemaal 100% zijn. Oftewel: de duurzaamheid is er niet.
Het zal de toekomst zijn, absoluut. Bij productievee wordt het al regelmatig gebruikt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 09:53

Oke, dat is interessante info Dees!
We zijn met paarden dus minder ver dan met koeien bijv.
Ik hoorde wel een keer ergens dat het in de ponyfokkerij al meer wordt toegepast? Bij een bepaald ras? Weet ff niet meer welke.