Hengstenkeuze voor Pincus x Sultan x Lector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LolaTFB

Hengstenkeuze voor Pincus x Sultan x Lector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:17

Omdat ik de keuze zelf toch best lastig vind en ik hoop dat er op bokt mensen zijn die me daar wat bij kunnen helpen, maak ik dit topic aan.

Ik heb een merrie waarmee ik ZZlicht heb gereden, haar afstamming is Pincus x Sultan x Lector http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/283857

We hebben een driejarige merrie van Wynton uit haar en nu een veulen van Desperado. Qua exterieur zijn ze een verbetering op hun moeder (wat moderner), kunnen beiden goed bewegen, de Desperado lijkt al beter dan de Wynton.

Een hengst zou wat mij betreft de volgende punten mogen verbeteren:
Exterieur: merrie mag wat moderner
Voldoende maat: merrie is 1.65
Veel beweging: merrie is correct, goed achterbeen maar mag wat meer lossigheid/expressie
Hals niet te diep uit borst ( ivm halsaanzet merrie)

Goede punten van de merrie:
Karakter, heerlijk dier
Lijkt mooi te fokken
Hele goede stap, draf en galop correct (zie hierboven)

Afbeelding
desperado veulen

Afbeelding
Merrie op stand (wel een oude foto)

Afbeelding

Merrie in de sport

Afbeelding

Driejarige Wynton

We zoeken een dressuurhengst, veulen zal waarschijnlijk aangehouden worden. Bedoeling is een fijn sportpaard te fokken. Ik hoor graag jullie ideeën, ik wil graag KWPN maar sta open voor wat anders.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:02

De eerste die bij mij opkomen zijn ferdeaux / Bordeaux /Apache.

Je bedoeling is een fijn sportpaard fokken. Maar je hebt al een wynton en een desperado.Omdat je ze niet allemaal kunt blijven rijden is het verstandig om evt. verkoop toch mee te nemen in je overwegingen.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 21:25

cjb schreef:
De eerste die bij mij opkomen zijn ferdeaux / Bordeaux /Apache.

Je bedoeling is een fijn sportpaard fokken. Maar je hebt al een wynton en een desperado.Omdat je ze niet allemaal kunt blijven rijden is het verstandig om evt. verkoop toch mee te nemen in je overwegingen.

Klopt, eventuele verkoop is niet uit te sluiten en is zeker iets om in het achterhoofd te houden.
Ferdeaux vind ik een interessante hengst, maar zou dat qua lengte in het lijf goed gaan? De merrie is zelf ook niet overdreven lang.
Apache twijfel ik over, kan niet goed onder woorden brengen waarom.

En de jonge Desperado die zojuist is goedgekeurd, zou dat wat zijn?

Elisa2

Re: Hengstenkeuze voor Pincus x Sultan x Lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:32

Waarom weer dat bloed? je kunt veel meer kanten op met jouw merrie

Bordeaux en Ferdeaux zou ik laten staan vanwege de hals aanzet die ze doorfokken..jouw merrie kan wel een hengst gebruiken die een mooi front door geeft.

Five Star voldoet aan je wensen, fokt een heel mooi front door en goede beweging. Daar naast zou ik denken aan Geniaal..fokt ook erg goede bewegers door en hele complete veulens.

LolaTFB

Re: Hengstenkeuze voor Pincus x Sultan x Lector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 07:53

Dank je Elisa2, ik ga beiden eens bekijken. Qua bloedvoering kunnen we echt alle kanten op, op zich fijn maar de keuze is dan zo groot :) .