Dat karaktertrekken, in bepaalde mate, erfelijk zijn, ook.
Maar nu viel me iets op aan ons jaarlingmerrietje.
Deze winter hadden zij en onze 3jarige merrie 2 stallen ter beschikking en het was heel opvallend om te zien dat 1 stal werd gebruikt als meststal en de andere bleef kraaknet.
Ik weet dat toen voornamelijk aan onze grote dame, aangezien diens moeder altijd achterin haar stal mestte en voorin alles netjes hield, terwijl de jaarling een smeerkees-moeder heeft

Nu staat de jaarling echter eventjes apart op een paar kleine weitjes aan ons nieuwe huis en viel me op dat ze daar op dezelfde manier mest: het achterste weitje doet dienst als mesthoop
en op 1 strook in een ander weitje gaat ze ook, maar verder nergens mest te bespeuren.Het toeval wil dat we haar vader ook in eigendom gehad hebben en die deed precies hetzelfde: steeds mesten op dezelfde plekken in enkele stroken op het weiland.
Ik heb altijd aangenomen dat ze dergelijk gedrag afkijken van hun moeder en/of kuddegenoten.
Maar Xena heeft nooit contact gehad met haar vader, want die was reeds verkocht voor zij geboren werd.
Nu vroeg ik me dus af of er soms mensen hier zijn die vergelijkbare erfelijke gedragseigenschappen hebben opgemerkt?
maar ze draaien dan hun oren op een bepaalde manier, slaan hun hoofd op en neer en daarna doen ze meestal iets waar ik niet altijd blij van wordt
Ze doen het beiden vooral onder het zadel. Ze zijn nooit samen mee onder het zadel geweest, dus ze hebben het niet van elkaar afgekeken. 

Gelukkig ook positieve dingen. Zo heb ik Lola het kunstje "kusje" geven geleerd, dat doet ze exact als haar moeder, terwijl bij tal van paarden die ik dat heb geleerd het toch weer anders is. En Kyra kan met dezelfde blik uren kijken naar wat ik doe, hoe haar moeder dat deed.