[TI] Erfelijke gedragseigenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Erfelijke gedragseigenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 13:54

Dat uiterlijke (en inwendige) kenmerken erfelijk zijn, weten we natuurlijk al langer ;)
Dat karaktertrekken, in bepaalde mate, erfelijk zijn, ook.

Maar nu viel me iets op aan ons jaarlingmerrietje.
Deze winter hadden zij en onze 3jarige merrie 2 stallen ter beschikking en het was heel opvallend om te zien dat 1 stal werd gebruikt als meststal en de andere bleef kraaknet.
Ik weet dat toen voornamelijk aan onze grote dame, aangezien diens moeder altijd achterin haar stal mestte en voorin alles netjes hield, terwijl de jaarling een smeerkees-moeder heeft :P

Nu staat de jaarling echter eventjes apart op een paar kleine weitjes aan ons nieuwe huis en viel me op dat ze daar op dezelfde manier mest: het achterste weitje doet dienst als mesthoop :P en op 1 strook in een ander weitje gaat ze ook, maar verder nergens mest te bespeuren.

Het toeval wil dat we haar vader ook in eigendom gehad hebben en die deed precies hetzelfde: steeds mesten op dezelfde plekken in enkele stroken op het weiland.

Ik heb altijd aangenomen dat ze dergelijk gedrag afkijken van hun moeder en/of kuddegenoten.
Maar Xena heeft nooit contact gehad met haar vader, want die was reeds verkocht voor zij geboren werd.

Nu vroeg ik me dus af of er soms mensen hier zijn die vergelijkbare erfelijke gedragseigenschappen hebben opgemerkt?

Berdien

Re: Erfelijke gedragseigenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:12

Ja! Hoewel ik over het algemeen erg blij ben dat Flynn vooral op zijn vader lijkt te lijken, heeft hij zeker trekjes van Jessie. Jes heb ik 14 jaar, Flynn wordt 9.

Beiden slaan op precies dezelfde manier met hun hoofd als ze iets lollig vinden. Flynn doet het iets woester :+ maar ze draaien dan hun oren op een bepaalde manier, slaan hun hoofd op en neer en daarna doen ze meestal iets waar ik niet altijd blij van wordt :') Ze doen het beiden vooral onder het zadel. Ze zijn nooit samen mee onder het zadel geweest, dus ze hebben het niet van elkaar afgekeken.

Ze zijn beiden ook retefanatiek onder het zadel (geweest), en leren op dezelfde manier.

Ook eten ze identiek aan elkaar. Maar dat kan ook komen omdat ik ze regelmatig samen voer:
Afbeelding

Sowieso is het onmiskenbaar familie:
Afbeelding

Maar hun 'knikjes' is wel het meest opvallende. We hebben een hele stapel Tinkers op stal, maar die twee van mij zijn de enige die dit zo doen :))

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:08

Maddox van Nuage is bij ons bevallen van Eira en zij beiden en zo ook moeder/oma Nuala konden echt heerlijk headbangen op dezelfde manier... dan gooiden ze hun manen zeg maar aan de kant. De manier waarop ging echt op precies dezelfde manier. Heb het vooral bij Eira in die 2 jaar dat ze bij ons liep veel gezien en zelfs op foto's vanuit Roemenië zie ik het soms nog terug :P

Verder zie ik het wel vaker in kleine dingen, nu ook in Victoria kenmerken van d'r vader. Bepaalde oogopslag hoe ze kijken en vooral in wat voor situaties.

In Heyleigh herkende ik ook veel van Snowdon en die leerden elkaar pas na meer dan 10 jaar kennen. Toch hadden zij dezelfde karaktereigenschappen in vaak kleine dingen, die de andere tinkers hier toch ook echt anders deden/hielden.
Toen ik een paar jaar terug op kleinzoon Tristan reed, reed ik er ook zo mee weg.... voelde 100% alsof ik met Snowdon aan het rijden was.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:25

Ook ik heb deze ervaring. In mijn beide dames herken ik hun ouders. Kudde gedrag, mest gedrag, eet gedrag. Aanleg voor bepaalde eigenschappen. Zo is Lola in stressvolle situaties precies haar vader, maar kan ze net zo stoïcijns en passief zijn als haar moeder wanneer ze ergens geen zin in heeft :+. Kyra heeft grapjes onder het zadel, die haar moeder precies zo had. Weliswaar omdat ik het gedrag ken en heb leren handelen erna dat de ongewenste gedeeltes sneller voorbij zijn. Zoals gaan liggen op buitenrit of van had pad af gaan (letterlijk) als het saai is :o Gelukkig ook positieve dingen. Zo heb ik Lola het kunstje "kusje" geven geleerd, dat doet ze exact als haar moeder, terwijl bij tal van paarden die ik dat heb geleerd het toch weer anders is. En Kyra kan met dezelfde blik uren kijken naar wat ik doe, hoe haar moeder dat deed.