Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar dit heeft mij ook echt 3 maanden gekost met heel veel rondjes lange teugel rijden 
DarkoFoitzik schreef:als het harnachement in orde is zou ik haar gaan longeren eventueel inclusief chambon. hierdoor is er geen druk in de mond maar achter haar oren. ze zal dan makkelijker zakken. dit opbouwen om haar sterker hier in te maken. daarna opnemen in het werk onder het zadel en voor afwisseling dit blijven doen. op die manier loopt mijn trekpaard nu heel fijn dressuur.
success, alles met gedudl. het duurt minimal 6 weken voordat ze sterk genoeg is. daarna nog eens 6 weken voor de bevestiging.
en dan dus alleen tijdens het longeren die hulpteugel gebruiken, en dan zal het onder het zadel met lang en laag beter gaan? En het is een hulpteugel die het omlaag gaan stimuleert en niet dwingt? Dan lijkt mij dat wel een goeie hulpteugel om af en toe te gebruiken! Ik ben niet tegen hulpteugels, wel als mensen daarmee het probleem weg drukken. Maar als zetje in de goede richting zoals jij hebt gedaan vind ik alleen maar goed!