cysten en drachtig worden.. ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

cysten en drachtig worden.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 14:46

Een jaar lang heb ik enorm getwijfeld om mijn merrie te gaan laten dekken, dit voorjaar het besluit genomen om er voor te gaan en uiteindelijk dan ook de hengst gekozen.

Afgelopen week heb ik haar laten scannen, omdat ze na 1x in maart niet meer echt hengstig werd (ze toont haar hengstigheid nauwelijks) en natuurlijk ook gelijk om te kijken hoe alles er uit zag van binnen.
Helaas blijkt ze cysten in haar baarmoeder te hebben, de veearts heeft ze niet geteld maar het ging om meerdere cysten. Mijn merrie is 14 jaar en voor een merrie van haar leeftijd waren het er veel.
Haar baarmoeder lag ook wat diep, maar verder zag alles er wel goed uit. De veearts adviseerde mij wel om er over na te denken of ik er aan wil beginnen, aangezien de kans op dracht (en drachtig blijven vooral) kleiner is door de cysten.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met merries met cysten en drachtig worden, ook de negatieve verhalen omdat ik graag een goede afweging wil maken.
De risico's zouden zoals ik het begreep vooral in het begin van de dracht zitten (het innestelen) en geen gevolgen hebben voor merrie of veulen (mocht het veulen blijven zitten).

Punt is ook een beetje dat het om een dure dekking gaat (>1000 euro, arabisch volbloed) en ik geen andere merrie heb om te dekken als het niet lukt. Risico is dus vooral dat ik veel geld kwijt ben en er geen veulen is, vandaar de twijfel om het te gaan proberen.

De merrie is overigens 1x eerder drachtig geweest 8 jaar geleden, toen in 1 keer drachtig en een probleemloze dracht en bevalling gehad.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 13-05-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dena_mii

Re: cysten en drachtig worden.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:48

Mijn merrie heeft geloof ik een cyste, ze is nu pas weer geïnsemineerd, dus weet nog niet of het is blijven zitten. Wel heeft ze al twee veulens gehad, waarvan de laatste bij mij. Toen had ze die cyste al. Volgens de hengstenhouder hoeft een cyste ook geen probleem te zijn..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:49

Wij hadden een merrie met een cyste welke één maal drachtig is geweest (ook bevallen van een gezond veulen) maar daarna niet meer gelukt om drachtig te worden. Ik weet alleen niet meer zeker of die cyste op de baarmoeder of de eierstok zat.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 18:30

Bedankt, mijn merrie heeft wel meer dan 1 cyste, hoeveel precies weet ik niet. De hengstenhouder zag het ook niet als groot probleem geloof ik, maar de veearts was wel een stuk terughoudender.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:59

3 jaar geleden is mijn merrie probleemloos in de 1ste hengstigheid drachtig geworden.
Vorig jaar het hele seizoen geprobeerd maar niet drachtig geworden .
Uiteindelijk laten scannen en ze bleek een cyste van 16 cm te hebben.
Onmogelijk om hier mee drachtig te worden.

2 maanden geleden op nieuw een scan gemaakt, cyste was nu nog maar 6 cm.
De da denkt niet dat ze drachtig wordt, maar in overleg met de hengstenhouder is ze vorige week voor het eerst weer gedekt.

Wordt hopelijk met goed nieuws vervolgd.....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 22:26

Spannend! Hopelijk lukt het!
Ik wist niet dat cysten ook weer vanzelf kleiner konden worden eigenlijk

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:50

PB Setteli eens, haar merrie heeft ook heel veel cystes, maar is ook nu weer van de eerste dekking drachtig.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:11

cysten komen en gaan ook, soms kunnen ze gewoon openspringen en dan komt er wat bloed uit de kling

wat belangrijk is, is ook of de cysten in de baarmoeder zitten of op de eierstokken, zitten ze in de baarmoeder dan zou ze wel drachtig moeten raken ook al kan dit even duren, op de eierstokken dan zou ik het persoonlijk niet doen.

we zijn hier nu ook weer een poging aan het doen en er zat ook weeral een cyste van 7cm.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:20

Bedankt! Ik weet vrijwel zeker dat het om cysten in de baarmoeder ging, niet in de eierstokken.. maar ik bel morgen voor de zekerheid nog even de veearts die haar gezien heeft.
Als de cysten vanzelf minder kunnen worden, vraag ik me ook af of ik daar ook nog op de een of andere manier invloed op kan hebben..

Tot nu toe hoor ik niet enorm negatieve verhalen, valt me mee.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:38

Cysten in de baarmoeder zijn een vervelend ding .... Het effect van de cysten op het drachtig worden is sterk afhankelijk van de plaats in de baarmoeder waar deze cyste zich bevindt en de grootte van de cyste. Je kan eigenlijk haast stellen dat een cyste van 2 à 3 cm in het midden van de baarmoeder, dit is namelijk de plaats waar het vruchtje zich nestelt, de kans op een dracht behoorlijk kleiner maken. Baarmoedercystes kunnen wel efficiënt verwijderd worden met een koude-laser-behandeling

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:12

Hier ook al van alles voorbij zien komen en in alle gevallen waren alle kansen open. Geen dracht, wel dracht, tweelingdracht...roep het maar.
Afgelopen jaar eentje met vuil en cysten in de baarmoeder behandeld met oxytocine in de hengstigheid...waren de cystes ook verminderd.
Járen geleden een merrie gehad die vanwege cysten niet meer drachtig wilde worden, mijn schoonvader haar gekocht voor de verkoop. Merrie uiteindelijk met een van onze hengsten op het land ingeschaard, kon toch niet drachtig worden, dus mooie gezelschap voor hem in het naseizoen (augustus). September het jaar er op stond er toch een mooi veulen naast en sindsdien heeft ze nog 6 veulens in 6 jaar gebracht en ging het labeltje 'voor de verkoop' over naar 'nieuwe fokmerrie'.