Mijn merrie is een Florencio x Flemmingh en ik zou liever wegblijven van inteelt op Flemmingh bloed. De merrie zelf is 1m67 en compact gebouwd, ik vind haar een erg mooi type maar ik zou liefst niet kleiner of meer popperig fokken. Dan liever eerder iets groter.
De merrie zelf is geen hele grote beweger maar kan super gemakkelijk verzamelen en heeft een sterke achterhand. Daarnaast is ze wel heel expressief in haar zijgangen en heeft ze ook echt een mooi expressief voorbeen. In al haar gangen zou er eventueel iets meer ruimte en schwung mogen zijn. Achterbeen is erg goed en wil ik liefst zo behouden uiteraard. Ze loopt heel gemakkelijk in de oprichting en bergop.
Qua karakter is ze top, ze wil altijd meewerken en ook in de hand is ze heel fijn in omgang. Dat blijft voor mij ook een belangrijk punt, een goed paard begint bij een goeie kop erop
Ze heeft op zich bloed genoeg maar iets heter is voor mij ook geen probleem. Een aandachtspuntje is wel de beenstand, zij heeft vooraan een scheef voetje, dit is volgens mijn DA niet erfelijk (op foto is zij ook helemaal goed) maar voor mij is het wel absoluut belangrijk dat de hengst een heel correcte beenstand heeft.
De merrie is zelf sport en ik overweeg om eventueel ook te proberen om het prok certificaat te behalen.

Verbeterpunten:
- ruimere gangen
- soepelheid in het lijf
- correcte beenstand
Pluspunten:
- gemakkelijk bergop bewegen + oprichting
- super karakter
- sterk achterbeen
- compact type
Jonge hengsten zijn eventueel een optie maar ik neig toch iets meer naar een hengst waar reeds een aantal nakomelingen van rondlopen om een idee te hebben hoe de hengst fokt. Het is voor de merrie haar eerste veulen en ik zou dus een beetje een idee willen krijgen van hoe zij fokt.
Nederlands of Duits bloed kan voor mij allemaal. Veulen moet wel binnen KWPN opgenomen kunnen worden.

Van het Duitse bloed ken ik te weinig...