Ervaring PH melkstrips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_

Ervaring PH melkstrips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:17

:wave:

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het gebruik van PH melkstrips?
Ik heb ze zelf vorig jaar gebruikt, maar dat was maar kort (keer of 4) omdat de PH waarde toen op "geel" stond (=veulen binnen 24 uur, in 90% van de gevallen), wat idd klopte want het veulen werd 12 uur later geboren :)

Nu is mijn vraag, hoe snel kan de waarde van rood (=7.7) naar de waarde geel (6.0) gaan? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik heb overigens mijn PH strips van de minihorseshop.

Pantykous

Re: Ervaring PH melkstrips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:25

MarijeR gebruikt ze veel volgens mij, misschien kun je haar een pbtje sturen?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:09

Is heel erg afhankelijk van de merrie. Mijn ene merrie loopt nu al ruim een week op 7.0 , zat daarvoor wel hoger, en vandaag is ze naar 6.4 gegaan... ben benieuwd hoe lang ze hier mee gaat rondlopen :')
Mijn andere merrie had tot maandagmiddag 7.7, maandagavond ging ze naar 7.4, gisterochtend 7.0, gisteravond 6.4 en vanmorgen om 5 uur bevallen. Dus in ruim een dag naar beneden. Dit had zij vorig jaar ook.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:23

Gefeliciteerd Donja!
En heb je dmv gebruiken van ph strips vaak een geboorte mee gemaakt?

Ik ben benieuwd hoe snel ze bij mij zakken! Blijft altijd spannend haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:20

Ik heb vorig jaar voor het eerst de teststrips gebruikt bij die ene merrie. Die heeft nu dus 2x vanaf zakken van de test tot veulen in 1 dag.
De andere merrie is gisteravond bevallen. Die was dus een week geleden al van 7.7 naar 7.0 gegaan, daar op blijven hangen en gisteren door gezakt naar 6.4 en dus 's avonds bevallen.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:48

Ja mijn ene merrie was al bevallen en toen kwam een vriendin van me met die ph strips, dus die op de andere merrie gedaan, alleen daar zat een week tussen en weet niet precies meer hoe snel dat
Toen ging.

Ik weet alleen nog dat ze ineens op 6.0
Zat en toen werd Lysne 12 uur later geboren :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:09

ik gebruik ze ook en hier is de ph eerst lang blijven hangen, week of 2 en dan plots gaan dalen, tot onder de 6.0, verkleurde zelfs niet meer, en hup binnen de 12uur veulen. Had deze keer maar 1keer per dag getest en toch zag je duidelijk de dalende lijn in de testjes. Je moet ze wel heel snel aflezen, dewelke gebruik je?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:10

Is per merrie heel erg verschillend. Ik heb merries die 1 week of langer op 6.5 blijven hangen en een dag of 1 a 2 op 6.0 en dan bij 5.5 gaan. Ook heb ik merries gehad die bij 6.5 gingen bevallen ;)

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:54

Fotsy schreef:
ik gebruik ze ook en hier is de ph eerst lang blijven hangen, week of 2 en dan plots gaan dalen, tot onder de 6.0, verkleurde zelfs niet meer, en hup binnen de 12uur veulen. Had deze keer maar 1keer per dag getest en toch zag je duidelijk de dalende lijn in de testjes. Je moet ze wel heel snel aflezen, dewelke gebruik je?

Van de minihorseshop.. MHS melkstrips dus :)

Haha mijn ene merrie is inmiddels bevallen van een hengstveulen. Die doet alles zoals het niet hoort, geen tekenen niks, PH ook niet en voila een veulen :P
Nu wachten op de andere merrie en als het goed is doet zij het wel volgens het boekje en zal het bij haar wel geel kleuren.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:09

Heb ze 2 jaar geleden gekocht maar toen niet kunnen gebruiken. Merrie was me voor. Ze is bijna uitgerekend dus misschien dat ik ze dit jaar wel zal gebruiken :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:18

ah ok, die zijn en sorry dat ik het hier moet zeggen maar heeeel onduidelijk leesbaar en klein, amai ik heb altijd moeite met mikken :o ofwel spuit de melk en dan zit ik er naast ofwel moet je de drup echt zien op te vangen. ;) ja ik wrijf ze nooit tegen de speen, gezien er zo bacteriën naar binnen kunnen die veulenziekte of dergelijk kunnen veroorzaken.
Gefeli alleszins met je veulen maar je moet normaal echt om de paar uur testen om een duidelijk beeld te hebben, al waren die van mij alletwee aan het lekken dus ik was al voorbereid. De ph kan op paar uur/minuten zakken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:36

Ik heb ze ook gebruikt. Hele el cheapo dingen maar je kon goed het verschil zien tussen 7 en 6. Donderdagavond kregen we en 6 en vrijdagochtend is onze kleine man geboren.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:00

hier ook tot twee keer toe, 6.0, gele kleur en hup binnen 12uur veulen

maar natascha tussen de 7.6 en 6.3 zie je toch niet echt goed het verschil, of ben ik nu kleurenblind, het is allemaal oranje voor mij

ik heb op bokt er al veel zien passeren die echt van blauw naar groen naar geel kleuren, iets makkelijker te zien dan dat de ph aan het dalen is :D