Duitse merrie naar een keuring in NL

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babbeloe

Duitse merrie naar een keuring in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:25

Hoi,
Ik heb een 4 jarige duitse merrie.
Een Lugato (Rheinlander) x Riccione (Hannoveraan).
Met een westfaals papier/paspoort.

Nu ben ik helemaal niet thuis in papieren en keuringen e.d.
Maar zou je zon merrie ook ergens in Nederland voor een keuring kunnen doen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:04

Meest voor de hand liggend voor een warmbloed gefokte merrie zijn AES, KWPN en NRPS.

AES ben ik niet verder bekend mee dan dat ik de naam ken.

Westfalen is een door het KWPN erkend stamboek. Je merrie kan dan ook een KWPN registratie krijgen:
http://www.kwpn.nl/faq/we-hebben-merrie ... jven-kwpn/
Je zou even contact kunnen opnemen met het stamboekkantoor wat de mogelijkheden zijn (en niet te vergeten: de kosten :D ).

Voor het NRPS moet het paard een minimaal % volbloed (Arabisch en/of Engels, weet de details niet) hebben. Ook hiervoor geldt: neem even contact op met het stamboekkantoor.

In alle gevallen zou ik een kosten/baten afweging maken. Als je een veulentje wil fokken bij je merrie, en je kiest daarvoor een KWPN goedgekeurde of erkende hengst, kan je het veulen rechtstreeks inschrijven in het veulenboek. Om teleurstellingen te voorkomen zou ik dan wel voor de dekking een kopie van het papier naar het stamboekkantoor sturen (e-mail) met de vraag hoe het bedachte veulen geregistreerd kan worden.

Hetzelfde zal vermoedelijk gelden voor NRPS en AES.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:56

Leuk nog een Lugato merrie! Ik heb zelf een 6 jarige Lugato x Apart, ook een Westfaalse merrie. Zelf ben ik lid geworden van het Westfaalse stamboek en fok nu ook via dit stamboek.
Heb wel gekeken bij het KWPN, maar dan moest mijn merrie aan allerlei eisen voldoen, o.a. röntgen en een merrietest. Ze heeft al een test gelopen in Dld, maar die telt voor Nederland niet mee.

Met deze bloedlijnen zou ze in principe wel genoeg bloed moeten hebben voor het NRPS, ik geloof dat het voor paarden 12.5 % is. Als je het zeker wilt weten kun je haar invoeren op www.horsetelex.nl, deze berekent automatisch het aandeel XX/OX.

Het Westfalen stamboek erkent in ieder geval heel veel buitenlandse stamboeken zonder problemen, mocht je ooit met je merrie willen fokken.