Dit jaar wordt er sowieso niet mee gefokt, maar het staat wel op de planning voor binnen 1, 2 jaar...
Ik heb dit paard gefokt uit een merrie van 1m60 waar ik eventing internationaal 1* mee rij, mijn bedoeling was vooral extra bloed en springvermogen/techniek erin te fokken.
Haar afstamming is Black Jack (Cornet Obolensky x Heraldik xx) x Codex x Township xx.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1523030
Ze is geboren eind juli 2013 en staat momenteel nog wel wat overbouwd. Ze meet nu 1m63, de moeder is slechts 1m60. Ik fok hiermee louter voor mezelf, en probeer graag een eindproduct te hebben rond de 1m65.
De moeder heeft wat platvoeten, bij de nakomeling is dit beter, maar je ziet het nog wel wat terug.
We hebben ze dit weekend zadelmak gemaakt, superbraaf, heel nuchter, de 3e dag reed ik al alleen rond.
We hebben ze tot hiertoe 2x laten vrijspringen, dat is momenteel nog niet echt goed. Ze springt er altijd over, maar toont wat weinig achterbeentechniek en bascule. Moeder heeft hetzelfde aandachtspunt, zij waardeert zich wel veel op tijdens het springen onder de man, dus hopelijk zal dit met de nakomeling ook het geval zijn.
Ze beweegt in de 3 gangen goed, voor een eventingpaard zeker ruim voldoende, dus dit hoeft niet verbeterd te worden, maar wil er ook liever niet op inleveren. Qua type is ze heel erg naar de vader gefokt en dit is wel het type dat ik graag zie.
Als we ermee gaan fokken (wil eerst wat afwachten onder het zadel), zoek ik dus een hengst die:
- veel bloed heeft (ik wil geen zuivere volbloed)
- goede, nette basisgangen
- springvermogen heeft
- goede springtechniek
- souplesse in het lijf (lijkt bij deze goed te zijn, maar is aandachtspunt van de moeder)
Ik hoor graag eens in welke richting van bloed ik kan kijken. 4* ambities heb ik niet, als ik 1* kan rijden ben ik blij, mocht 2* ooit lukken zou dat leuk meegenomen zijn.
Ik heb geen schrik om een jonge hengst te gebruiken, hoeft ook niet 'bekend' of commercieel te zijn.