sokken knippen of scheren bij een fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liekeeeeee

sokken knippen of scheren bij een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:25

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje, ik heb sinds kort een fries met lange manen en een volle staart! alleen zijn sokken zijn ook ontzettend vol!
Heb ik allemaal leuke beenbeschermers in huis maar hij past ze dus niet door die volle sokken van hem.
nou zou ik dat graag dus willen uitdunnen (dus niet helemaal eraf , want dat hoort niet bij een fries)
heeft er iemand tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken?
scheren of knippen of wat voor manier dan ook!
ik hoor het graag van jullie.

Groetjes *D

bontejames

Re: sokken knippen of scheren bij een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:30

Om de reden "peesbeschermers" zou ik die mooie sokken er echt NIET afhalen!! Stel je paard heeft mijt of mok in de sokken dan is het een ander verhaal. Overigens peesbeschermers zijn zo goed ook weer niet. En die sokken dienen ook als een soort van "bescherming". ☺️

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:36

Tja... "leuke beenbeschermers" zolang ze niet nodig zijn kunnen ze misschien wel mooi zijn maar niet nuttig... en die volle sokken (zijn mits je mijt of mok) hebt wel nuttig... en een stuk mooier op een fries dan opgeknipte of geschoren benen.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:38

Ik heb ook een fries en beenbescherming tja. Dat is wat lastig. Maar waarom wil je perse die dingen om? Ik zou never nooit niet de sokken van mijn paard weg halen voor die ondingen. Zo zonde!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:38

Ach mensen, ik scheer de voeten van mijn paard altijd op en die heeft nooit ergens problemen hoor, net als de rest van de paarden op stal.

Ik zou eens kijken of je wat met een uitdun schaar kan gaan doen!

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:40

welmoed__ schreef:
Ach mensen, ik scheer de voeten van mijn paard altijd op en die heeft nooit ergens problemen hoor, net als de rest van de paarden op stal.

Ik zou eens kijken of je wat met een uitdun schaar kan gaan doen!

Heb jij een Fries dan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:41

Ik had een moord gedaan voor volle sokken bij mijm fries. Hij heeft 3 prachtige sokken en 1 altijd kale poot ivm chronische mok.. Zo zonde.. Ik zou de sokken van je fries juist lekker laten zitten en dan is t maar jammer van die peeskappen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:42

Ik snap dat je bij een gewoon warmbloed paard best dat beetje haar weg kan halen.. maar als je paard heel veel behang heeft... dan is het aangezicht toch anders... maar ze kan natuurlijk het proberen.. het groeit wel weer aan... maar om het te doen omdat je beenbeschermers zo leuk vind... (en niet omdat je beenbeschermers nodig hebt bijv. voor springen of omdat paard zichzelf aantikt) tja dan zou ik nog even nadenk of je de schaar in de volle sokken wil zetten.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:45

Nou hij heeft het eigenlijk wel nodig! Aangezien die zichzelf aantikt en vooral ook bij longeren en in gelop tijdens het rijden ik doe het niet voor het zicht!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:45

Voor mij geld wel als toppunt van lelijkheid een fries met beenbescherming. Natuurlijk kan het soms niet anders en dan hoop ik altijd dat de eigenaren voor de zwarte variant kiezen. Met felle kleuren lijken de pootjes zo kort.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:46

Ja, voor het aangezicht is ieder zijn smaak natuurlijk. Maar wat is er erger aan om bij een Fries de sokken er af te halen, dan als bij een KWPN? Behalve dan het aangezicht?
Hoeveel mensen er wel niet rijden met peeskappen omdat ze dat mooi vinden, dat zijn er heel veel. Kijk eens naar al die mensen met hun mooie setjes. Die hebben echt allemaal die peeskappen niet nodig hoor ( uitzondering daar gelaten). En dan vind ik de bandages nog tig keer erger om zo voor de sier om te doen, sommige bijna dagelijks.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:51

Die mooie sokken zijn een raskenmerk... horen ook zo bij het toiletteren voor de keuring... in tegenstelling tot keuringen voor KWPN-ers... waar ze zowat alles eraf scheren.

Maar goed... TS komt nu ermee dat haar paard zich wel aantikt... en dan zou ik het als het echt vaak gebeurt rigoureus aanpakken.. alles eraf.. zodat de beschermers die je om doet ook echt goed zitten... en het ook ietsje minder een broeinest wordt. Vooral dat de pezen warm worden en niet goed kunnen afkoelen is schadelijk voor de benen.

En Welmoed... dat anderen zo dom zijn om de pezen van hun paard te laten verpesten omdat de bandages zo leuk staan bij hun nieuwe jasje... maakt alle andere dingen toch niet beter :Y)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:54

Sokken horen bij een Fries. Als je die er af wilt halen zonder een medische reden. Dan kun je beter direct een WPN-er kopen.

@ TS heb je dit ook aan de hoefsmid vermeld? Want meestal is er door middel van een andere manier van bekappen wel wat te doen aan het aantikken.

En alle beenbescherming is niet goed voor de pezen in de benen van een paard. Of dat nu peesbeschermers zijn of bandages. Bij regelmatig gebruik worden de pezen daardoor juist lui ipv dat ze sterk worden en blijven.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:58

Zou je niet beter kunnen kijken naar beschermers die gewoon zo passen zodat je niet het mooie behang van je paard hoeft te verwijderen/uitdunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:00

Als je paard aantikt zou ik ook graag bescherming omdoen ja, en half bokt volgensmij ook. Dat je dan toevallig en Fries hebt met dikke sokken, is dan jammer. Liever hele pezen dan en een half geschoren sok dan andersom toch :)

TS, ik zou het er een beetje van af laten hangen wat je met je paard doet. Doe je er wedstrijden/keuringen mee? Dan word het namelijk wat lastiger. Doe je dit niet zou ik lekker het scheerapparaat eroverheen halen :)

Voor de mensen die zeggen dat sokken nut hebben; welk nut hebben ze? Ik ben oprecht nieuwschierig hiernaar, want alleen op een been vol haar waar makkelijk mok en andere bacteriën kunnen nestelen, kan ik niks bedenken :=

Otje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:04

Voor mijn Tinker heb ik er bij de schoenmaker stukjes klittenband aan laten zetten omdat ik haar strijklappen anders niet dicht kreeg. Zij heeft ze wel echt nodig ivm aantikken achter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:09

Ik scheer bij mijn fries de sokken gewoon bij.
Gewoon om de benen mooier te maken. Maar helpt weinig tot niet voor de pasvorm van de beenbeschermers hoor. Ik heb het geluk dat die van mij niet extreem dikke benen heeft en die gewoon vrijwel alles past. Maar er staat nog eentje op stal die heeft dus echt huuuuge benen en daar past bijna geen enkele beschermer om. En die heeft niet echt dikke sokken.

Dus het knippen of scheren maakt niet altijd verschil... Bedenk dat voordat je de schaar of de tondeuse er op zet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:12

Omdat het hier niet om kreupelheid gaat verplaats ik dit topic van BEH naar BKR.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:43

Ik heb zelf een friese merrie en scheer haar sokken altijd netjes bij. Ze heeft een hele volle staart en veel manen, maar als ik haar sokken gewoon laat groeien vind ik het juist niet mooi. Ze krijgt daar heel lompe benen van, terwijl ze juist zulke mooie slanke benen heeft. Ik laat het haar aan de kogel altijd zitten en scheer de rest weg, op die manier heeft ze toch sok, maar wel mooi bijgewerkt.

Uiteindelijk is het toch allemaal een kwestie van smaak, maar je kunt het altijd een keer uitproberen. Als je het niets vindt groeit het vanzelf weer aan! ;)

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan zo snel even geen duidelijkere foto vinden, maar als je wilt kan ik er morgen avond wel even een maken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:51

voor leuke peesbeschermers? nou nee.. als ze zich aantikt zou ik kijken hoe het komt en niet met die geweldige neopreen dingen de pees nog meer opwarmen en verpesten. Enkel symptoom bestrijding... ALS een paard heel gek doet en gaat bokken/steigeren en jong is ja dan snap ik het (koop dan wel goede die ook ventileren).. verder heeft het aantikken meestal een oorzaak: niet goed bekapt, scheef, etcetc...