Hengstenselectie voor het fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AprilynneC

Hengstenselectie voor het fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 19:56

Beste

dit semester doe ik stage bij een inseminatiecentrum. Een deel van mijn stageverslag gaat over het onderwerp 'spermaselectie'; op welke criteria wordt een hengst voor een bepaalde merrie geselecteerd.

Iemand met veel kennis van fokken die mij enkele criteria kan geven of mijzelf kan aanvullen? Ik heb onder andere al :
- bewezen/jong
- dressuur/springen
- bouw/grootte
- prijs
- karakter
- vermogen en prestaties

Iemand die ook veel kennis heeft van hengsten (liefst deze : http://www.keros.be/nl/hengsten) mag zich ook melden, ik zoek namelijk ook enkele specifieke voorbeelden qua hengsten, zoals bijvoorbeeld : wanneer je een Clinton-merrie hebt, zet je er best geen Heartbreaker qua karakter, omdat ze beiden geen simpel karakter hebben..

Waarschijnlijk geen gemakkelijke vraag, maar heel erg bedankt aan de mensen die me toch zouden kunnen helpen :)

lailapri

Re: Hengstenselectie voor het fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:15

Ik denk dat het allemaal samenhangt met je doel. Dus eerst wat wil je met het veulen. Naast dressuur springen man je ook gaan voor Allround, draverij, enurance, show, rensport, western, mennnen, en nog veel meer. En dan nog de vraag voor welk niveau. Wil je er mee naar de top of wil je een fijn basis wedstrijd paard waar iedereen op weg kan rijden. Een top ruiter kan vaak meer hebben kwa moeilijker gedrag als vele andere ruiters. Daarna kijk ik zelf naar de merrie. Gaat de merrie überhaupt een veulen kunnen geven zie aan dit doel kan voldoen. Ik heb zelf het doel dat ze geschikt moeten zijn voor kinderen dus punt 1 is karakter. Dan kijk ik naar wat de merrie zelf voor karakter heeft en wat ik daar wel en niet mee wil kruizen kwa hengst.

Vervolgens kijk ik naar wat de merrie leuk vind. Heeft ze een hekel aan springen maar blinkt ze uit in de dressuurring, zoek ik een hengst die de dressuurcapaciteiten onderhoudt naar wel ook een goede springtechniek heeft en het leuk vind om een parcours te springen. Kinderen willen immers ook wel springen. Vervolgens ga ik specifiek naar bouw en hoogte kijken. Waarbij ik de hoogte nog wel eens los laat. Dan maar geen grote d maar een goede kleine d of kleine e. Wat maakt dat de merrie kwa bouw op een bepaalde manier gaat bewegen. Wijkt dit af van het ideaal? Zo ja hoe erg is dat in verhouding tot de rest, oftewel hoe belangrijk is het om daar met de hengstenkeuze mee rekening te houden. Ondanks dat er veel keuze is kan niet alles. En dan kijk ik naar gezondheid. Hoe zijn hoeven, gebit, zijn er afwijkingen in skelet of andere afwijkingen. Ik probeer hier bij de hengst dan ook achter te komen mede omdat de dieren hier 24/7 buiten lopen, weliswaar met schuil maar slechte hoeven zit ik niet op te wachten.
En dan als laatst speelt kleur nog mee daar ik het liefst appaloosa's fok. Echter ik fok ook rustig enkel kleurig met enkel kleurig als er geen passende stippel beschikbaar is. Kleur terug fokken kan in latere generaties ook nog.

Misschien heb je hier wat aan?

Nicole288

Re: Hengstenselectie voor het fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:44

EHK -> F-AM

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:30

AprilynneC schreef:
Beste

dit semester doe ik stage bij een inseminatiecentrum. Een deel van mijn stageverslag gaat over het onderwerp 'spermaselectie'; op welke criteria wordt een hengst voor een bepaalde merrie geselecteerd.

Iemand met veel kennis van fokken die mij enkele criteria kan geven of mijzelf kan aanvullen? Ik heb onder andere al :
- bewezen/jong
- dressuur/springen
- bouw/grootte
- prijs
- karakter
- vermogen en prestaties

Iemand die ook veel kennis heeft van hengsten (liefst deze : http://www.keros.be/nl/hengsten) mag zich ook melden, ik zoek namelijk ook enkele specifieke voorbeelden qua hengsten, zoals bijvoorbeeld : wanneer je een Clinton-merrie hebt, zet je er best geen Heartbreaker qua karakter, omdat ze beiden geen simpel karakter hebben..

Waarschijnlijk geen gemakkelijke vraag, maar heel erg bedankt aan de mensen die me toch zouden kunnen helpen :)

Jouw voorbeeld is echter commercieel wel heel interessant; clinton x heartbreaker gaf Cornet Obolensky

AprilynneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:50

Lami schreef:
AprilynneC schreef:
Beste

- bewezen/jong
- dressuur/springen
- bouw/grootte
- prijs
- karakter
- vermogen en prestaties

Jouw voorbeeld is echter commercieel wel heel interessant; clinton x heartbreaker gaf Cornet Obolensky

dit bedacht ik me ook toen ik mijn voorbeeld hier had geplaatst, maar naar het schijnt heeft Cornet Obolensky ook niet het simpelste karakter..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:15

Ik kan wel vertellen hoe ik tot mijn keuze gekomen ben. Allereerst ben ik heel kritisch naar mijn merrie gaan kijken. Er waren een paar dingen wat ik echt verbeteren wilde. Maat, stand achterbeen en springvermogen waren de belangrijkste.

Vervolgens ben ik gaan puzzelen waar de eigenschappen van de merrie vandaan kwamen. Dit om uit te vinden welke bloed ik bij uit de buurt moest blijven en natuurlijk ook wat juist heel mooi zou aansluiten.

Toen ben ik naar hengsten gaan zoeken die me aanstonden en daarvan ook nakomelingen gaan bekijken. Ook de veulen rapporten bekeken en naar hengsten shows geweest om ze in het echt te zien.

Uiteindelijk de hengst gevonden waar ik een goed gevoel bij had en stom toevallig de dekking gewonnen op de show.

Op de kleur en het geslacht na komt het paard wel overeen met de verwachtingen. Heb er elke dag veel plezier van.

lys_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:43

Mijn vriend fokt al jaren en overlegt dit altijd met VDL stud. Zijn kunnen je wellicht goed antwoord geven als je kijkt qua genetica waar je op zou moeten letten...
Deze namen komen echt overal en hebben vaak het aanbod wel goed afgestemd op de merrie... bijvoorbeeld heeft je merrie een wat lange rug gebruik dan die hengst omdat doe een kortere rug doorgeeft...