Hengst blijkt niet vruchtbaar te zijn...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meagabby

Hengst blijkt niet vruchtbaar te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 21:26

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een dekking gekocht van een arabieren hengst.
Hij is gekeurd bij de BAPS en heeft een 1ste premie.

Mijn merrie is vorig jaar meerdere malen geïnsemineerd, ei was telkens weg maar keer op keer niet drachtig. En dan ga je nadenken... Ligt t aan mijn merrie? Ligt het aan de verdunner? (Even ter info; mijn merrie heeft meerdere veulens gehad en altijd in 1x drachtig geworden)

En dan, bijna een jaar later en het dekseizoen weer weer voorzich, krijg je meerdere malen te horen dat de hengst tot nu toe geen enkele merrie drachtig heeft gekregen en dus niet vruchtbaar is. De eigenaresse geeft dit niet toe en blijft volhouden dat de hengst wel vruchtbaar is. (Ze heeft hier verder geen rapport van)

Mijn vraag is zijn er meerdere mensen die ook in deze situatie hebben gezeten?
Ik heb de dekking al betaald, heb mijn DA kosten en springkosten moeten betalen en dan nog te bedenken alle vrije uren die ik van mn werk heb opgenomen.

Ik zou graag willen weten welke vervolgstappen ik kan ondernemen.

Jessix

Re: Hengst blijkt niet vruchtbaar te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:28

Is zijn sperma niet getest dan voor goedkeuring? Of is dat geen eis bij de Arabieren?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:28

EHK -> F-AM

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 21:29

Jessix schreef:
Is zijn sperma niet getest dan voor goedkeuring? Of is dat geen eis bij de Arabieren?

Dat schijnt niet zo te zijn bij de baps (belgie)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:31

bij twijfel sperma laten opsturen naar je dierenarts, die van ons checkt het bij twijfel altijd even :) en is die echt niet vruchtbaar heb je zo bewijs :)
bij arabieren was het vroeger verplicht voor goedkeuring uit onze arabieren tijd weet niet of dat nog zo is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:31

Als de dekking is aangegaan met een LFG (zonder beperking) dan kan je doorgaan tot de merrie drachtig is .... of eisen dat je beschikking krijgt over een andere hengst van de eigenaar.
Als de dekking zonder LFG regel is, dan ben je helaas eraan voor de moeite of je moet kunnen bewijzen dat de eigenaar wist dat de hengst onvruchtbaar was ten tijden van de dekking.

Nog een punt in gedacht te houden ... klinkt stom maar ik weet van gevallen waar gewoon wisselen van verdunner hele grote consekwenties heeft wat betreft bevruchting. Ligt misschien niet aan hengst, merrie maar aan gebruikte verdunner.

Wat staat in je contract?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:34

Zou met de mensen die ook een niet drachtige merrie van deze hengst hebben een brief op stellen. En daarin eisen dat jullie bv binnen 3 weken na dateren brief een geldige sperma test willen ontvangen. En indien jullie deze niet invangen juridische stappen gaan ondernemen .

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:41

Bijzonder,zijn er helemaal geen nakomelingen van deze hengst?Dan kan je als eigenaar toch niet je kop in het zand blijven steken lijkt me.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:43

Laten testen. Dan weet je het.

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 12:28

Er is geen enkele nakomeling van deze hengst. De eigenaresse pronkt wel met een nakomeling maar dit blijkt geen nakomeling van deze hengst te zijn.

Ik heb een contract met levend veulen garantie, maargoed als er verhalen rond gaan dat deze hengst niet vruchtbaar is en geen enkele merrie drachtig heeft gekregen hoever wil je dan gaan? Ik denk ook aan het welzijn van mijn eigen merrie.

Een brief opstellen met alle gedupeerde vind ik idd wel een goeie.

Er is ook iemand die het sperma heeft laten onderzoeken door haar DA en die gaf aan dat het dood was...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:40

Als je zelf ook lid bent van het BAPS (of als andere gedupeerden lid zijn) zou ik ook het BAPS zelf aanschrijven. Een vereniging moet opkomen voor haar leden, en als één van haar leden 'niet thuis geeft' als het gaat om de vermoedelijke onvruchtbaarheid van haar hengst, kan het BAPS misschien ook de duimschroeven aandraaien. Het BAPS heeft ook niets aan slechte publiciteit op dit gebied tenslotte.

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:12

Ik ben zelf niet lid van het baps.
We hebben wel contact gehad met het baps maar zij geven aan niet veel te kunnen doen helaas...