Tinker Brum krijgt een veulentje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tinker Brum krijgt een veulentje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:59

Hoi allemaal!

Bijna 2 maand geleden kreeg ik een smsje van de eigenaresse van mijn verzorgpaard Brum, dat de DA was geweest en haar had opgevoeld, en dat ze drachtig was!
Dat verklaarde dus haar dikke buik.
Brum heeft een tijdje ergens anders gestaan omdat ze in behandeling was voor haar mok, maar ze staat sinds donderdag weer hier en het is nu maar wachten op het veulen. :)

Brum komt trouwens uit Ierland, ze is pas sinds augustus in NL en ze heeft blijkbaar daar in een kudde gelopen met hengsten er tussen.
We weten niet door wat voor hengst ze is gedekt dus het is een grote verassing. :D

Eigenaresse verwacht dat het veulen rond juni komt maar ik denk zelf dat het eerder komt, ze is al erg dik en heb het gevoel dat het niet later wordt dan mei.

Foto van haar van januari (inmiddels is haar buik veel dikker, zijn haar sokken er af en is ze wat vet kwijt, maar zo kunnen jullie even zien hoe ze er normaal uit ziet):
Afbeelding

Ik heb nog geen duidelijke foto's van haar buik gemaakt, maar dat ga ik vanavond of morgen doen.
Wel heb ik al uier foto's, de eerste foto is van donderdag en de tweede foto heb ik vanochtend gemaakt.
De spenen lijken wat verder uit elkaar te staan op de tweede foto.
Maar ze zijn nog wel erg leeg.

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dat ik hier geregeld foto's post van haar buik en uier, gokjes doen mag, vind ik leuk! :D

Liefs, Nikki

MaximeEratos

Re: Tinker Brum krijgt een veulentje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:00

Ik volg! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:10

Horseboy56 schreef:
Ik volg! :)

Leuk! :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:24

Ik volg ook! Leuk zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:45

Ik natuurlijk ook!
Ben benieuwd wat voor mooi veulentje eruit gaat komen. :j

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:39

Wat spannend, ben heel benieuwd naar wat voor veulen er uit komt.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:42

Ik volg!! Spannend zeg! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:07

Leuk al die volgers! :)

Gisteravond nog even heen geweest om te voeren en heb toen wat foto's gemaakt van haar buik en haar uier.
Vanavond ga ik ook weer even heen en zal dan weer even uier foto's maken.

Uier
Afbeelding

Dikke buik (helaas is ze wel erg mager, je kan haar ribben hier ook zien. Ze krijgt speciaal spul van de DA waarvan ze zou moeten aankomen, hopelijk gaat dat snel werken)

Afbeelding

Afbeelding

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:23

Volg! *\o/*

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:31

jaa leuk ik volg ook !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:22

KimW schreef:
Volg! *\o/*

biggirl schreef:
jaa leuk ik volg ook !

Leuk!! :)

Nog even een leuke foto van Brum met haar vriendinnetje. <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:48

Uier is nog steeds hetzelfde als gisteren.

Weer lekker aan het kriebelen met haar vriendinnetje, wat is ze ook een knapperd. <3
(ze heeft trouwens een ongeluk gehad, ze is met haar hoofd ergens tegen aan gelopen en heeft zo een grote wond gekregen op haar hoofd, arme Brum :(:) )
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:33

Vannacht staat Brum op stal omdat het echt vies weer is, regen en een hele koude wind.

Zie nog niet veel verandering in d'r uier.
Maar ze is de laatste dagen wel af en toe ontzettend chagrijnig (vooral vandaag) en dan een kwartier later is ze weer vrolijk kusjes aan het geven. :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:41

Ik ben benieuwd wat er uit komt rollen. Ze heeft een vriendelijk hoofd zeg. En een leuke naam.

Wel vind ik haar vreemd gebouwd en met name de rug/achterhand, net alsof dat niet bij haar hoort. Heeft ze er last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:50

Anoniem schreef:
Ik ben benieuwd wat er uit komt rollen. Ze heeft een vriendelijk hoofd zeg. En een leuke naam.

Wel vind ik haar vreemd gebouwd en met name de rug/achterhand, net alsof dat niet bij haar hoort. Heeft ze er last van?

Ze heeft idd een hele slechte rug, nu ze zo lang heeft stil gestaan is het erger dan normaal.
Als ze gewoon beweging krijgt is het al een stuk minder.
Ik heb niet het gevoel dat ze er last van heeft, maar nadat ze haar veulen heeft gekregen en het zover is dat ze weer bereden kan worden, wil ik wel een DA of osteopaat laten komen om haar rug te laten onderzoeken. :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 00:18

Hoe oud is ze?

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 00:24

Leuk! Ik volg ook *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 04:23

Denk dat haar bouw nu vooral komt door hoe ze in haar vacht zit en doordat ze onbespierd en te schraal is.
Als je straks lekker met haar aan de slag kunt, verandert dan snel genoeg. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:16

KoudbloedKim schreef:
Denk dat haar bouw nu vooral komt door hoe ze in haar vacht zit en doordat ze onbespierd en te schraal is.
Als je straks lekker met haar aan de slag kunt, verandert dan snel genoeg. :j

Klopt inderdaad :j :)
Nu met haar geschoren beentjes ziet het er allemaal nog extra erg uit, maar ik weet zeker dat als ze weer beweging krijgt dat ze er een stuk beter uit ziet.

Shilady waarschijnlijk is ze 17.
Ik heb geen idee of ze al eerder veulens heeft gehad, dus ik hoop maar dat alles goed gaat.

Ik ga nu heen, voeren en haar weer buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:26

Afbeelding

Afbeelding

*\o/* Ik zie verandering! Ze zijn een stuk voller dan gisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:27

De vorm van de ruggengraat zal niet gaan veranderen door meer spier en een kortere vacht gok ik zo. Wel goed dat je je er zo bewust van bent. :j

Dat is inderdaad al een leuke verandering, spannend hoor. Lastig hè, als je de datum niet weet. Hier hadden we ook een tinker merrie op stal, geïmporteerd uit Engeland of Ierland. Na een paar maanden een serieuze verandering in het uier en DA langs laten komen. Die heeft opgevoeld en ze was drachtig, het veulen was zelfs al volgroeid. Binnen nu en twee weken zou het komen. Verrassing, de volgende dag lag de beeb er. Jammer dat we het niet wisten maar er was niets aan te doen. Het is in ieder geval fijn dat jullie er op tijd achter kwamen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:53

Anoniem schreef:
De vorm van de ruggengraat zal niet gaan veranderen door meer spier en een kortere vacht gok ik zo. Wel goed dat je je er zo bewust van bent. :j

Dat is inderdaad al een leuke verandering, spannend hoor. Lastig hè, als je de datum niet weet. Hier hadden we ook een tinker merrie op stal, geïmporteerd uit Engeland of Ierland. Na een paar maanden een serieuze verandering in het uier en DA langs laten komen. Die heeft opgevoeld en ze was drachtig, het veulen was zelfs al volgroeid. Binnen nu en twee weken zou het komen. Verrassing, de volgende dag lag de beeb er. Jammer dat we het niet wisten maar er was niets aan te doen. Het is in ieder geval fijn dat jullie er op tijd achter kwamen. :j

Even gequote uit een bericht van de Bit:
Citaat:
Weer andere paarden hebben door bijvoorbeeld een rustperiode minder bespiering op de rug, waardoor het lijkt of de wervelkolom meer naar boven uitsteekt. “Als de rugspieren weer worden opgekweekt, zie je de karperrug bij deze paarden minder worden of zelfs helemaal verdwijnen”, aldus Henk van der Veen.

Dit is ook het geval bij Brum (ze heeft een karperrug), haar karperrug verdwijnt niet helemaal maar het wordt een stuk minder.
Ik zou eens kijken of ik een foto kan vinden van vorig jaar toen ze er een stuk beter uit zag.
Wat leuk dat de dag erna het veulen er al was! :D
Idd fijn dat we het op tijd wisten, had het wel liever in het begin al willen weten maar ja, kun je niks aan doen. :)
En het is heeel lastig dat we niet weten wanneer ze uitgerekend is..
Het veulen zou op zijn laatst nog in juni kunnen komen.

Zien jullie ook verschil in de uier vergeleken met gisteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:02

Volgens mij wel, maar het is het handigst als je elke keer uit precies dezelfde hoek een foto maakt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:03

KoudbloedKim schreef:
Volgens mij wel, maar het is het handigst als je elke keer uit precies dezelfde hoek een foto maakt. :j

Okee zal ik even onthouden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:51

Afbeelding
<3