Ungaro X Ferro merrie drachtig van Eye Catcher ( 290 dagen )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

courtjuh

Ungaro X Ferro merrie drachtig van Eye Catcher ( 290 dagen )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 10:12

Beste allemaal,

Zoals sommigen nog weten was ik vorig jaar druk bezig met een hengstenkeuze voor mijn Ungaro x Ferro merrie. Dankzij de medebokkers heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt voor de hengst Eye Catcher.

Omdat ik dankzij jullie een keuze heb kunnen maken ga ik jullie ook op de hoogte houden van alles er omheen. Ze is uitgerekend op 29 mei en ik ben ook heel benieuwd welke kleur jullie denken dat het gaat worden en geslacht natuurlijk.

Ik gok zelf dat het een Bruine hengst wordt met in ieder geval een blesje ( maargoed we weten het nooit! )

EC geeft de kleuren: Vos, donkere vos, donker bruin en bruin.

Eye Catcher!

Afbeelding

6 maanden drachtig

Afbeelding

9 maanden drachtig ( 28 maart )

Afbeelding

Laat even in een berichtje achter welke kleur en geslacht je verwacht. Eventueel een datum van geboorte. Ik ga het bijhouden! En ik houd jullie uiteraard op de hoogte !

Ze zit nu op 290 dagen dracht.

marjo1996

Re: Ungaro X Ferro merrie drachtig van Eye Catcher ( 290 dagen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:59

Leuke combi!!
Mijn gokje: 7 juni - Hengst - bruin met bles

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:10

`Knappe combi, EC is zelf een vos dus hij kan alleen het vos-gen doorgeven. Je merrie is donkerbruin maar weet je of zij vossen in haar lijn heeft zitten? Ungaro is ook bruin (gezien de horsetelex is hij homozygoot), Ferro is zwart (genetisch gelijk aan bruin) maar weet jij of de moeder van je merrie een vos gen draagt of iets verder terug in de lijn? Mocht dat niet zo zijn heb je 100 % kans op een zwarte / bruine.

Mijn gok op basis van wat ik online kon vinden zou dan zijn een donkerbruin veulen. Geslacht is dan een grotere gok. Dus dan wordt het:

Mer1980: 2 juni - Hengst - Donkerbruin met bles

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:33

Mer1980 schreef:
`Knappe combi, EC is zelf een vos dus hij kan alleen het vos-gen doorgeven. Je merrie is donkerbruin maar weet je of zij vossen in haar lijn heeft zitten? Ungaro is ook bruin (gezien de horsetelex is hij homozygoot), Ferro is zwart (genetisch gelijk aan bruin) maar weet jij of de moeder van je merrie een vos gen draagt of iets verder terug in de lijn? Mocht dat niet zo zijn heb je 100 % kans op een zwarte / bruine.

Mijn gok op basis van wat ik online kon vinden zou dan zijn een donkerbruin veulen. Geslacht is dan een grotere gok. Dus dan wordt het:

Ja ik zal even verder speuren in de moederlijn maar dit is haar Horsetelex . Ik vind het altijd leuk om het uit te zoeken maar verder is het afwachten natuurlijk! Op de horsetelex staat dat ze bruin is maar op haar eigen KWPN papier donkerbruin. Wat ik verder zie in de lijn is allemaal zwart / zwartbruin / donkerbruin. Alleen als ik me niet vergis geeft EC geen zwarte veulens.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1739473

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:34

marjo1996 schreef:
Leuke combi!!
Mijn gokje: 7 juni - Hengst - bruin met bles

Dankjewel ik zet hem er bij!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:51

Hierbij een foto van de echo van 5 weken en nog wat foto's van de merrie ( kunnen deze nog in de beginpost?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:01

courtjuh schreef:
Mer1980 schreef:

Ja ik zal even verder speuren in de moederlijn maar dit is haar Horsetelex . Ik vind het altijd leuk om het uit te zoeken maar verder is het afwachten natuurlijk! Op de horsetelex staat dat ze bruin is maar op haar eigen KWPN papier donkerbruin. Wat ik verder zie in de lijn is allemaal zwart / zwartbruin / donkerbruin. Alleen als ik me niet vergis geeft EC geen zwarte veulens.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1739473

Ik heb even verder terug gekeken en in de merrie lijn zit in de 4de en 5de generatie vos.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:12

EC geeft geen zwarte veulens, maar je merrie kan dat wel doen ongeacht welke kleur hengst. Bruin / zwart / donkerbruin is altijd dominant over vos. Dus ik de nk gezien je horse telex dat de kans op een vos 0% is. Echter als je een merrieveulen fokt heeft deze zowiezo een vos-gen omdat EC een vos is en dit altijd doorgeeft. Het veulen van jouw merrie zou dan zelf wel weer een vos veulen kunnen krijgen van een hengst die vos is of het vos-gen draagt.

Zwart, donkerbruin en bruin zijn genetisch hetzelfde echter hangt er van het agouti gen af welke tint het gaat uitten. Ik heb bijvoorbeeld een gitzwarte hengst gefokt uit een vosmerrie en een bruine hengst (zie mijn profiel bij Forsitio) en een bruine merrie uit mijn vosmerrie en Painted Black (een zwarte dus). Het is maar net welke kleur tot uiting komt.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 18:20

Mer1980 schreef:
EC geeft geen zwarte veulens, maar je merrie kan dat wel doen ongeacht welke kleur hengst. Bruin / zwart / donkerbruin is altijd dominant over vos. Dus ik de nk gezien je horse telex dat de kans op een vos 0% is. Echter als je een merrieveulen fokt heeft deze zowiezo een vos-gen omdat EC een vos is en dit altijd doorgeeft. Het veulen van jouw merrie zou dan zelf wel weer een vos veulen kunnen krijgen van een hengst die vos is of het vos-gen draagt.

Zwart, donkerbruin en bruin zijn genetisch hetzelfde echter hangt er van het agouti gen af welke tint het gaat uitten. Ik heb bijvoorbeeld een gitzwarte hengst gefokt uit een vosmerrie en een bruine hengst (zie mijn profiel bij Forsitio) en een bruine merrie uit mijn vosmerrie en Painted Black (een zwarte dus). Het is maar net welke kleur tot uiting komt.

Interessant, ik dacht dat EC geen zwart kon geven omdat vos meestal wel een overheersende kleur is. Hij heeft nog geen enkel zwart veulen dus wellicht de eerste dan haha

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 09:41

Foto's van gisteren bijna op de 300 dagen zijn er nog meer gokjes voor het veulen. Eventuele namen met de L zijn ook welkom al ben ik er voor een merrie al over uit.

Afbeelding

Afbeelding

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:28

Hoe gaat het nu eigenlijk?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:30

Ik ben ook wel benieuwd! Eyecatcher is zo'n gaaf dier!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:32

courtjuh schreef:
Mer1980 schreef:

Interessant, ik dacht dat EC geen zwart kon geven omdat vos meestal wel een overheersende kleur is. Hij heeft nog geen enkel zwart veulen dus wellicht de eerste dan haha

EC kan ook geen zwart geven ;) Je merrie wel :D Dus mocht je veulen zwart wordem komt dat hoe dan ook bij mama vandaan en nooit van EC.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 08:38

Om het even kort te houden. Heb een bloedmooi bruin merrie veulen gehad maar helaas moest ik haar na 3 weken laten inslapen omdat zij haar beentje had gebroken. Ik heb inmiddels besloten een nieuw veulentje te fokken in dit topic staan ook foto's van haar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:26

courtjuh schreef:
Om het even kort te houden. Heb een bloedmooi bruin merrie veulen gehad maar helaas moest ik haar na 3 weken laten inslapen omdat zij haar beentje had gebroken. Ik heb inmiddels besloten een nieuw veulentje te fokken in dit topic staan ook foto's van haar.

Oh wat verschrikkelijk zeg, heel veel sterkte.....