Welsh gedekt door KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smudge

Welsh gedekt door KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 10:50

Mijn zus belde me zojuist in paniek op. De C pony merrie (1.34m) van mijn zus is gisteren blijkbaar gedekt door een ontsnapte KWPN hengst bij haar op stal.

Zoals jullie kunnen begrijpen is ze hier niet zo blij mee. Ten eerste vanuit het oogpunt van de pony, ten tweede omdat haar dochter nu lekker fanatiek bezig was met haar eigen pony die nu dus hoogstwaarschijnlijk drachtig is van een paard.

De KWPN hengst is niet goedgekeurd en is van haar staleigenaar. Hij is nog hengst om wat body te krijgen.
Ben er zelf geen voorstander van juist om dit soort situaties te voorkomen, maar goed.

Nu dus de hamvraag, is het mogelijk voor de pony om deze dracht zonder kleerscheuren uit te dragen?
Zo ja, iemand die kan gokken hoe groot het veulen ongeveer zou worden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:52

Als je merrie hengstig laat spuiten is een eventuele dracht sowieso van de baan.

Yessy

Re: Welsh gedekt door KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:53

Inderdaad hengstig spuiten op kosten van de hengsteigenaar, probleem (hopelijk) opgelost. Ik zou diezelfde dierenarts even de rug van de merrie laten checken voor de zekerheid, al kunnen ze vaak een hoop hebben :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:54

tienus63 schreef:
Als je merrie hengstig laat spuiten is een eventuele dracht sowieso van de baan.

Dit dus. Ik zou het risico niet nemen en het eventuele eitje weg laten spuiten. :j

Koper

Ik ken een welsh x Engels volbloed, superleuk, mooi en lief paard is dat.

Maar ook begrijpelijk dat je zus geen drachtige pony wil. Wat zegt de veearts er van? De kosten van de veearts wel verhalen op de stalhouder hoor.

Nies_

Waarom bel je de DA niet even op? Die kan daar een beter antwoord op geven dan bokt en indien gewenst gelijk actie ondernemen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:55

Heel wat jaren terug, een kleine Welsh merrie gedekt door een grote kwpn x tinker hengst.
Was bij mijn verzorgpaard, maar ik maakte me toch zorgen om de merrie.

Heb meerdere dierenartsen aangeschreven, allemaal gaven ze hetzelfde antwoord. Het veulen groeit niet verder dan de baarmoeder aan kan. Bevalling ging prima. Helaas 2 jaar later weer hetzelfde verhaal, zelfde merrie en hengst. Dit keer ging het ook weer prima.

Maar hoe groot het veulen uiteindelijk gaat worden, geen idee. Deze 2 veulens zijn wel wat groter als de moeder geworden, maar niet extreem.

Buitenom dat ik me voor kan stellen dat je hier totaal niet op zit te wachten. Zou ik me niet te veel druk maken om de pony. Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar met goede controle, evt. scan en goede voorbereiding komt het vast goed.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:56

Ten eerste is hij de stal eigenaar en is daarin eigen baas of hij zijn paarden hengst laat of niet.
Daarbij had hij wel beter moeten voorkomen.

Ik zou eerst duimen dat het niet bij de eerste keer direct raak is.
Maar op je vraag of het kan. Ja het kan. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder waar deze in groeit. Nadat ze geboren worden maken ze vaak een groeispurt.
Ook worden er wel vaker c pony's geinsemineerd door kwpn ers om er een D of E sport pony uit te fokken.
Dat zal dan ook de maat hoogstwaarschijnlijk worden.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 10:57

Nies_ schreef:
Waarom bel je de DA niet even op? Die kan daar een beter antwoord op geven dan bokt en indien gewenst gelijk actie ondernemen.

De pony is niet van mij, maar van mijn zus. :)
De veearts kan vrijdag pas komen ivm werktijden van mijn zus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:03

Ik heb een keer een veulentje gehad uit een Welsh A (!) van een KWPN hengst. Niets aan de hand, de baarmoeder past zich aan. Dit veulen is uiteindelijk een grote D geworden. Maar idd als je de dracht niet wilt volstaat hengstig spuiten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:05

Nu ja.. een dekking levert niet direct een dracht op. Maar wil je het zekere voor het onzekere.. DA laten komen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:08

Nouja, je zus dan ;)

Ik ken ook wel meerdere van dit soort kruisingen of met nog meer hoogteverschil en dat is allemaal goed gegaan, maar als je het veulen niet wil zou ik toch gelijk even de DA bellen. Een veulen is een hoop kosten en ellende als je er niet op zit te wachten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:10

Ik zou er ook zeker niet blij mee zijn. Niet vanwege het hoogte verschil maar je zit niet op een drachtige pony te wachten en zeker niet uit zo'n combi.

Gewoon hengstig spuiten inderdaad.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:08

Ik zou ook de DA laten komen en het zeker voor het onzeker nemen en hengstig spuiten en de baarmoeder laten spoelen.

Mensen zeggen wel ... het veulen past zich aan de baarmoeder ... maar men vergeet dat het veulen moet ook nog door de geboorte kanaal en daar is niets op aangepast!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:15

Peterina schreef:
Ik zou ook de DA laten komen en het zeker voor het onzeker nemen en hengstig spuiten en de baarmoeder laten spoelen.

Mensen zeggen wel ... het veulen past zich aan de baarmoeder ... maar men vergeet dat het veulen moet ook nog door de geboorte kanaal en daar is niets op aangepast!

Tuurlijk wel. Een veulen past zich aan wat de merrie aan kan. Anders kan een veulen zich toch ook niet aan de baarmoeder aanpassen.
Met andere woorden je krijgt niet een mega veulen wanneer je een mini merrie hebt..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:23

Veulen past zich meestal! aan aan merrie, dus niet altijd. Niet een risico waar ik voor zou kiezen en zeker niet met een ongelukje zoals dit. Ik zou ook met de DA overleggen ivm de belasting op bekken van de dekking door een veel grotere hengst. Kan zijn dat daar op zijn minst een lading spierpijn van komt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:09

Ik vind de C/D maat in combinatie met een rijpaardhengst helemaal geen risico dracht.
Dat gaat echt wel goed. Shetland/shire levert vast problemen op, maar deze mix vast niet. Daar zou ik me geen zorgen meer over maken. Die combinatie wordt met enige regelmaat zelfs bewust gemaakt.

Maar als je zus gewoon geen veulen wil bij haar merrie, en zeker niet van zo'n "zomaar"-hengst, dan moet ze gewoon haar merrie hengstig laten spuiten. Kost iets van 25 euro, dan ben je van het verhaal af.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:13

Peterina schreef:

Eindelijk iemand die wel nadenkt over de consequenties. Ik blijf een tegenstander van te groot/zwaar op te licht/klein kruisen :n

Lekker hengstig laten spuiten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:15

Ongelukjes kunnen altijd gebeuren, maar ik zou inderdaad ook hengstig laten spuiten. En een beetje nette staleigenaar is vast bereid daar de rekening van te betalen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:18

Alsof de rest er een voorstander van is...? Dat staat er niet. Op de vraag of dit grote risico's oplevert is het antwoord gewoon nee, amper.

De vraag wil je een veulen van een dergelijke combi of wil je dit bewust zo fokken staat daar compleet los van.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:58

Koper schreef:
Ik ken een welsh x Engels volbloed, superleuk, mooi en lief paard is dat.

Maar ook begrijpelijk dat je zus geen drachtige pony wil. Wat zegt de veearts er van? De kosten van de veearts wel verhalen op de stalhouder hoor.

Een welscob X warmbloed of volbloed = resultaat en hunter
Wij hebben er ooit een gehad die hier in België héél véél bekers in dressuur heeft gewonnen met Ann Meerts en ook internationaal, zelfs het Europese kampioenschap youngriders in Hickstead (UK)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:02

Ik zou niet eens over die vraag nadenken maar direct een 'morning after spuit' halen.
Het was immers niet de bedoeling.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:11

De (verzorg)pony van mijn zus heeft bewust een aantal keer een veulen van een grote kwpn'er gekregen. bij iedere bevalling was het weer een drama om dat toch grotere veulen er uit te krijgen.
Daarna en tijdens de dracht is het geen probleem, maar bij die pony is het tot twee keer toe kantje boord geweest of zij en het veulen de bevalling zouden doorstaan.

Ik zeg dus niet overwegen, zou zonde zijn als je (zus) der pony verliest door een ongelukje.

Casper06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:21

Mijn paard is het resultaat van zo'n kruising. Ik weet niet meer dan het verhaal wat ik gehoord heb toen ik hem kocht. Zijn moeder (c pony) is gedekt door een paard hengst. Het verhaal zegt dat het met de moeder niet goed is afgelopen. Paard zelf is heel goed opgedroogd. De bedoeling was een D pony, dat is inmiddels een ruime 1.60m. Ik kocht hem als E pony op drie jarige leeftijd en hij groeide nog een heel eind door.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:47

Peterina schreef:

_/-\o_

Zo simpel is het helaas niet.