troi schreef:Qua bontpatronen:
De kans op overo bij het dekken met een overo hengst zal altijd 50% zijn, van dit bontpatroon bestaan geen homozygote dragers omdat dat dodelijk is. Als je er een homozygote tobiano (=platenbont, hetzelfde als de merrie) opzet (al dan niet icm overo wat samen tovero heet) heb je 100% kans op een bonte. Al kan je de pech hebben dat het bont bestaat uit een inimini vlekje in de lies.
Qua kleuren:
Weet je of deze merrie vos draagt? Ook als je er een zwarte hengst op zet kan er namelijk een vos veulen uit komen als deze merrie vos draagt en de hengst ook, behalve als de hengst DNA getest is en geen vos draagt ( dan is hij homozygoot voor zwart). Bij een homozygote voor zwart maakt het niet uit of de merrie wel of niet vos draagt. Je kan ook je merrie laten DNA testen voor de zekerheid.
Samengevat :Als je zeker een zwartbont veulen wilt moet je op zoek gaan naar een hengst die DNA getest homozygoot zwart is en homozygoot tobiano is. Tovero zou een leuke bonus zijn omdat je dan 50% kans hebt dat het veulen niet tobiano maar tovero wordt.
Een verder het belangrijkste natuurlijk: Wat voor ras/ type hengst wil je? Wil je een meer shetlander type (volgens mij zijn de rasshets nooit bont) of meer richting het elegantere mini paard type? De bijzondere kleurpatronen vind je sneller bij de minipaarden en die worden volgens mij bijna standaard getest op kleur. Dat is wel zo praktisch. Maar die zullen vast prijziger zijn.
Dankjewel voor je super uitgebreidde uitleg! Ik weet niks qua genen van Adisja hebben haar helaas niet laten testen