Mini dekhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Mini dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:43

Nu de eigenaresse en ik toch de knoop hebben doorgehakt willen we dit jaar graag onze zwart bonte mini naar de hengst brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat we/ik graag aan haar wil verbeteren is een sterkere achterhand en een grote werkwil.
We houden het veulen aan en gaan deze inzetten in de mensport hopelijk in 2span met onze merrie

Het liefst hebben we een grote kans op een zwart bont veulen met veel wit ( overo, tovero) De eigenaresse wil geen andere kleur hengsten zoals bruin of vos :)

Heeft iemand enig idee qua hengsten die (deels) voldoen aan deze eisen dit ik voor mij compleet nieuw

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:54

Qua bontpatronen:
De kans op overo bij het dekken met een overo hengst zal altijd 50% zijn, van dit bontpatroon bestaan geen homozygote dragers omdat dat dodelijk is. Als je er een homozygote tobiano (=platenbont, hetzelfde als de merrie) opzet (al dan niet icm overo wat samen tovero heet) heb je 100% kans op een bonte. Al kan je de pech hebben dat het bont bestaat uit een inimini vlekje in de lies.

Qua kleuren:
Weet je of deze merrie vos draagt? Ook als je er een zwarte hengst op zet kan er namelijk een vos veulen uit komen als deze merrie vos draagt en de hengst ook, behalve als de hengst DNA getest is en geen vos draagt ( dan is hij homozygoot voor zwart). Bij een homozygote voor zwart maakt het niet uit of de merrie wel of niet vos draagt. Je kan ook je merrie laten DNA testen voor de zekerheid.

Samengevat :Als je zeker een zwartbont veulen wilt moet je op zoek gaan naar een hengst die DNA getest homozygoot zwart is en homozygoot tobiano is. Tovero zou een leuke bonus zijn omdat je dan 50% kans hebt dat het veulen niet tobiano maar tovero wordt.

Een verder het belangrijkste natuurlijk: Wat voor ras/ type hengst wil je? Wil je een meer shetlander type (volgens mij zijn de rasshets nooit bont) of meer richting het elegantere mini paard type? De bijzondere kleurpatronen vind je sneller bij de minipaarden en die worden volgens mij bijna standaard getest op kleur. Dat is wel zo praktisch. Maar die zullen vast prijziger zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:54

EHK --> SMP. hier zitten de kenners van deze pony's.

Dennis

Re: Mini dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:17

Welke maat is je merrie?
Wat zijn haar ouders? Wat waren haar punten bij stamboekopname?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:51

De merrie is rond de 80 cm.
Zat zelf te denken aan een slanker en type met meer bloed zelfs misschien een welsh pony ivm de werkdrang.

Hester van Schillig

Hester is een lieve zwarte merrie met stamboompapieren, ze is ong 80cm

V=Cupido v.d. Zandkamp
M=Evelien v.Schillig
MV=Tempo v.d.Zandkamp

Dit is haar afstamming van moeders kant vader weet ik niet

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:53

troi schreef:
Qua bontpatronen:
De kans op overo bij het dekken met een overo hengst zal altijd 50% zijn, van dit bontpatroon bestaan geen homozygote dragers omdat dat dodelijk is. Als je er een homozygote tobiano (=platenbont, hetzelfde als de merrie) opzet (al dan niet icm overo wat samen tovero heet) heb je 100% kans op een bonte. Al kan je de pech hebben dat het bont bestaat uit een inimini vlekje in de lies.

Qua kleuren:
Weet je of deze merrie vos draagt? Ook als je er een zwarte hengst op zet kan er namelijk een vos veulen uit komen als deze merrie vos draagt en de hengst ook, behalve als de hengst DNA getest is en geen vos draagt ( dan is hij homozygoot voor zwart). Bij een homozygote voor zwart maakt het niet uit of de merrie wel of niet vos draagt. Je kan ook je merrie laten DNA testen voor de zekerheid.

Samengevat :Als je zeker een zwartbont veulen wilt moet je op zoek gaan naar een hengst die DNA getest homozygoot zwart is en homozygoot tobiano is. Tovero zou een leuke bonus zijn omdat je dan 50% kans hebt dat het veulen niet tobiano maar tovero wordt.

Een verder het belangrijkste natuurlijk: Wat voor ras/ type hengst wil je? Wil je een meer shetlander type (volgens mij zijn de rasshets nooit bont) of meer richting het elegantere mini paard type? De bijzondere kleurpatronen vind je sneller bij de minipaarden en die worden volgens mij bijna standaard getest op kleur. Dat is wel zo praktisch. Maar die zullen vast prijziger zijn.

Dankjewel voor je super uitgebreidde uitleg! Ik weet niks qua genen van Adisja hebben haar helaas niet laten testen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:55

Dan kun je hun het beste adviseren te gaan voor een dubbel homzygote.

Al vraag ik me af of bonte welshjes bestaan. Als je er een niet-bonte homozygoot zwarte op zet heb je 50% kans op bont trouwens.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:56

Dankjewel!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:00

Dustinlover kan jou hier mee misschien wel helpen? :) Die zit in de mini's en heeft dekhengsten dacht ik

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:03

kiwiwitje schreef:
Dustinlover kan jou hier mee misschien wel helpen? :) Die zit in de mini's en heeft dekhengsten dacht ik

Ik heb idd ook bij zn hengsten gekeken !
http://bonteshetlandponys.nl/hengsten/k ... e-zandkamp
Deze zag ik net zelf langskomen en vind ik echt een prachtige hengst het is alleen dat je door de bomen het bos niet meer ziet als je er nieuw in bent en wil niet "zomaar" een merrie en hengst bij elkaar zetten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:23

Empire zou geen gekke keus zijn voor jou merrie denk ik.

Ik zou wel eerst naar de stamboek opname gaan met je merrie zodat ze veterinair gekeurd word en liniair gescoord.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:41

Dennis schreef:
Empire zou geen gekke keus zijn voor jou merrie denk ik.

Ik zou wel eerst naar de stamboek opname gaan met je merrie zodat ze veterinair gekeurd word en liniair gescoord.

Wat zijn hiwrvan de voordelen veterinair snap ik nog maar liniair niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:47

Bij het linear scoren word gekeken hoe ze in elkaar zit, wat de goede en minder goede punten zijn. Dit kan je ook helpen bij het uitzoeken van de juiste hengst.

Voor stamboekopname moet je wel wat opschieten, de meeste zijn dit voorjaar inmiddels al weer geweest.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:28

Persoonlijk zou ik nooit voor een grote hengst gaan op een merrie van slechts 80 cm. Welshen zijn een heel stuk groter dan jou merrie van 80 cm.

Ook is het afhankelijk wat je wilt. Is het puur voor jezelf zonder paspoort en afstamming? Of wil je ook stamboekveulen fokken.

Prijsklasse qua dekgeld?
Alles speelt natuurlijk mee.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 12:06

We willen het veulen zelf aanhouden, stamboek vinden we dus niet nodig wel willen we graag die grote ruime achterhand voor met het mennen ook en een lekker werkwillig leergierig veulentje. Dat zouden iig onze wensen zijn ik weet zelf ook dat t altijd afwachten blijft

Qua dekgeld zitten we aan maximaal 250 te denken

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:20

troi schreef:
Qua bontpatronen:
De kans op overo bij het dekken met een overo hengst zal altijd 50% zijn, van dit bontpatroon bestaan geen homozygote dragers omdat dat dodelijk is.

Dit geldt alleen voor frame overo, wij hebben een homozygote splashed white overo die ook homozygoot is voor zwart. Hij zal op een zwarte merrie dus altijd zwart bonte veulens geven..

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:37

Fiorenza schreef:
troi schreef:
Qua bontpatronen:
De kans op overo bij het dekken met een overo hengst zal altijd 50% zijn, van dit bontpatroon bestaan geen homozygote dragers omdat dat dodelijk is.

Dit geldt alleen voor frame overo, wij hebben een homozygote splashed white overo die ook homozygoot is voor zwart. Hij zal op een zwarte merrie dus altijd zwart bonte veulens geven..

Heb toevallig al vaker naar jou hengsten gekeken welke van de 3 zou jij dan aanraden met dit plaatje?