Wie kan deze kleuren voor mij uitleggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Wie kan deze kleuren voor mij uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 07:54

Ik was het me laatst aan het afvragen, en ik dacht, waar beter te vragen dan op Bokt :D
Wie kan de kleur genetica van deze kleur voor mij uitleggen?
Perlino
Cremello
Champagne (zit er nog verschil tussen the classic en amber(en andere kleuren?))
Zilverappel zwart en vos (en bruin?)(of was het alleen zwart en bruin en zag je dit op vos niet)
Valk
En als laatste
Palomino

Mijn interesse in de kleur genetica wordt steeds groter en ik wilde dit toch eens op een rijtje hebben zodat ik de kleuren en hun oorsprong en vererving beter kan snappen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:56

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:02

Allemaal zijn het verdunningen.
Valk is een bruin paard met 1 cream gen. Palomino is een vos met 1 cream gen. De zwarte variant heet Smokey Black.
Perlino is een bruine met dubbel cream gen en Cremello een vos met dubbel cream. Een zwarte met dubbel cream noemt men Smokey Cream.

Champagne is een ander soort verdunning. Komt vooral voor bij Amerikaanse en Spaanse rassen. Classic Champagne is een zwart paard met het Champagne gen. Amber is een bruine met het champagne gen. Dan heb je nog Gold Champagne (vos basis). En Sable Champagne is een donkerbruine, maar dat valt eigenlijk onder Amber.

Silver is weer een andere 'familie' van verdunningen. Silver toont nooit op vos. Je hebt Silver Dapple (op zwart) en Silver Bay (bruin).

fleurtjeuh

Re: Wie kan deze kleuren voor mij uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 08:09

Bedankt voor de snelle antwoorden :)
Soms zo fijn aan Bokt, je stelt een vraag en binnen 10 minuten heb je een volledig En duidelijk antwoord :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:06

Maar wat krijg je als je crème en champagne samen hebt? Of is dat niet mogelijk?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:20

Je kan alle verdunningen tegelijk hebben, en overal is weer een naam voor. Amber cream champagne, silver buckskin, gold cream, etc kan zelfs zo ver gaan als amber cream silver champagne of noem het maar. Alle combinaties mogelijk.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:32

Set_Elkol schreef:
Je kan alle verdunningen tegelijk hebben, en overal is weer een naam voor. Amber cream champagne, silver buckskin, gold cream, etc kan zelfs zo ver gaan als amber cream silver champagne of noem het maar. Alle combinaties mogelijk.

Precies!
En (Classic/Amber/Gold) Cream Champagne wordt in Amerika ook wel 'Ivory Champagne' genoemd (vanwege de lichte vachtkleur), maar deze benaming is dus niet erg genuanceerd.

Verder miste ik in je lijstje nog 'Dun':
'Dun' (of in het Nederlands: wildkleur) is ook nog een soort verdunning die je niet moet verwarren met Cream. Bij Dun heeft het paard een aalstreep (en meestal ook andere kenmerken die bij Dun voor kunnen komen). Dun (wildkleur) heeft een bruine basiskleur, Grulla (ook wel Grullo) een zwarte en Red Dun (Roodvaal) bij voskleur. Dun is ook de verdunningsfactor die Fjorden hun typerende kleur geeft.

Dun kan ook in cobinate met Cream voorkomen: dan krijg je dus Dunskin (Dun + Valk, 'Buckskin' in het Engels), Smokey Grulla (Smokey Black en Grulla) en Dunalino (Dun en Palomino). Uiteraard kan dat ook icm met dubbel cream: dan krijg je Perlino Dun, Cremello Dun en Smokey Cream Dun.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:53

Oja, die was er ook nog :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:01

Bij Fjorden heten de kleuren eigenlijk ook weer anders: Brunblakk (Dun), Grablakk (Grulla) en Rodblakk (Red Dun). Dunskin en Dunalino komen ook voor bij Fjorden (hoewel zeldzaam), maar die kleuren heten dan respectievelijk Ulsblakk en Gulblakk.
En super zeldzaam bij Fjorden is ook Perlino/Cremello/Smokey Cream + Dun : dat noemt men bij alle basiskleur-varianten 'Kvit' (maar deze kleur is eigenlijk niet toegestaan bij het stamboek).

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:53

En nog een om bij je lijstje toe te voegen: Pearl.

Kom voor bij Iberische rassen, Quarter Horse (volgens mij in één lijn), tinkers.
Als het paard heterozygoot is voor Pearl (dus bijvoorbeeld vos Ee+ pearl PRL/prl) dan zie je vrijwel geen verschil met een vos zonder Pearl.
Als het paard homozygoot is voor Pearl (dus bijvoorbeeld bruin Ee+ PRL/PRL) dan zie je wel verschil. De kleur is wat lichter, beetje abrikooskleur/palominokleurig.
Maar Pearl werkt samen met het creme-gen. Als je een heterozygote pearl hebt + 1 creme-gen (PRL/prl CRcr) dan ziet het paard er meer uit als een dubbele verdunning met creme.
http://gypsyhorsetoday.com/wp-content/uploads/2012/11/CreamPearlStallion.jpg

http://www.hippo-logistics.com/newdilutions/pearl/pearl_colors.htm
Hier meer informatie met foto's :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:52

Dus het pearl gen is een soort crème gen?
Versterkt de crème, maar werkt ook alleen?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:49

Pearl is net als crème,silver en bijvoorbeeld dun een losstaand gen.
Crème zorgt voor een versterkende werking van Pearl.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:15

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:38

maar is pearl niet alleen zichtbaar in homozygote vorm of in combi met 1 creme, dit in tegenstelling tot creme, champagne, zilver, dun, die tonen fenotypisch al in heterozygote vorm, dacht ik toch en volgens mij werkt die niet op vos net als zilver

net als mushroom, ook verdunner alleen toont in homozygote vorm