Wormkuur drachtige merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Wormkuur drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 06:57

Mijn KWPN merrie is nu 328 dagen drachtig en ik vroeg me af of ik haar nu nog veilig een wormkuur kan geven.
Ik heb nog een Equest en een Equest Pramox in huis.

Donja

Re: Wormkuur drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:21

Pramox kan je sowieso zonder problemen geven (hebben mijn drachtige merries op aanraden van de DA vorige week nog gehad)

Dressje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:03

In de bijsluiter van Equest Paramox worden drachtige merries uitgesloten. Ik zou een wormenkuur op Ivermectine-basis geven bij een drachtige merrie.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:14

Dressje schreef:
In de bijsluiter van Equest Paramox worden drachtige merries uitgesloten. Ik zou een wormenkuur op Ivermectine-basis geven bij een drachtige merrie.

Als het goed is wordt dat in de nieuwe bijsluiters niet meer uitgesloten.
Ik dacht ook altijd dat drachtige merries geen pramox mochten, maar volgens mij dierenarts is dat tegenwoordig niet meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:42

Sowieso wordt aangeraden om de merrie een dag of 10 voor de bevalling te ontwormen. :)

Dressje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:32

JustLizz schreef:
Dressje schreef:

Als het goed is wordt dat in de nieuwe bijsluiters niet meer uitgesloten.
Ik dacht ook altijd dat drachtige merries geen pramox mochten, maar volgens mij dierenarts is dat tegenwoordig niet meer.

Oh! Beter!

Kendra

Re: Wormkuur drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:06

Maar waarom zou je in het voorjaar Pramox willen geven? Wordt vooral aangeraden als wormmiddel in het najaar, tegen ingekapselde rode bloedwormen en horzellarven. Ik zou gewoon gaan voor de Equest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:18

Tegen lintworm ontworm je meestal 2x/jaar, voorjaar en najaar. Ingekapselde bloedworm wil je juist in de winter aanpakken, niet in het voorjaar (als ze al uit komen) of in het najaar (als ze nog niet ingekapseld zijn). Combi praziquantel en moxidectine loopt imho verkeerd qua toepassingsmomenten voor de 2 middelen.
Lees de bijsluiter even na wat de fabrikant als advies geeft ivm dracht.
Qua veiligheid en volledigheid zou ik nu voor combi ivermectine en praziquantel gaan zoals bv equimax dat heeft.

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:47

Onze merrie heeft een equest pramox gekregen tijdens de dracht. Volgens onze DA was dat zelfs goed! Dan zou het veulen hier ook nog wat positiefs van meekrijgen!