Kans op vos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prairiewolf

Kans op vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 19:57

Ik hoop dat ik jullie hulp mag vragen. Ik heb absoluut geen verstand van genetica. Ik overweeg met mijn zwartbonte shetlandmerrie (platenbont) te fokken. Er zitten veel preferente voorouders in haar lijn.

Haar vader was zwartbont, haar moedersvader was zwart en vadersvader is zwartbont

Haar moeder was zwart, moedersvader is vos en moedersmoeder is zwart.

Hoe groot is de kans dat de vos van opa weer terugkomt in het veulen en met welke kleur zou ik moeten fokken om dat te voorkomen of de kans te verkleinen?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen! Alvast dank voor het lezen van mijn vraag!

Ibbel

Re: Kans op vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:05

Haar moeder was heterozygoot zwart (vosdrager) - er is dus 50% kans dat jouw merrie het vosgen van haar moeder heeft gekregen. Dan is jouw merrie ook heterozygoot en kan dus in 50% van de gevallen vos doorgeven.

Met een homozygoot zwarte hengst krijg je echter altijd een zwart veulen, al dan niet bont.
Wil je ook 100% zeker bont, dan moet je met een dubbel homozygote (zowel op zwart als op bont) zwartbonte fokken.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:23

Dank je wel, Ibbel! De kans is nog groter dan ik al dacht. Blij dat ik het gevraagd heb! Wat kan jij dat snel uitvogelen, echt knap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:25

Je kunt gewoon je merrie laten testen op vosfactor.
Kost je 40 euries en dan weet je het gewoon :D

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:53

Dank je wel, Sizzle. Waar laat je dat testen dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:57

De meest bekende is animal genetics in Amerika (die ook pssm en/ 5-panel tests doen). Gewoon wat haren in een envelop.
Maar in NL zitten natuurlijk ook labs die dat doen. Anders even aan je DA vragen.

Edit: google geeft als eerste hit VHL genetics in NL.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:07

Ze heeft of 0% doorgeven van het vosgen of 50%, maar dat weet je dus alleen als je haar laat testen op vos.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:08

Dank je, Sizzle!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:18

Veel shet hengsten zijn homozygoot zwart. Dus ook zonder testen van je merrie is er genoeg keus.

Wie is je merrie? Heeft ze al veulens gehad? Zaten daar vossen tussen?

Bij een zwarte hengst die hetrozygoot is heb je maar 25% kans op vos, dus nog altijd meer kans op zwart (of zwartbont in jou geval).

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:28

Merrie heet Destiny van d'n Deinster. Ze heeft nog niet eerder een veulen gehad. Ik denk er ook nog even over na omdat ik ook actief met haar men. Dank voor de info over de homozygoot zwarte shethengsten, wist ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:35

Dus nog even op een rijtje voor je:

Als je merrie vos draagt, en dus heterozygoot is, dan heb je met een homozygote zwarte hengst 100% een zwart veulen en met een heterozygote hengst 75% kans op een zwart veulen.

Als je merrie geen vos draagt, en dus homozygoot zwart is, heb je 100% zeker een zwart-basiskleur veulen, ongeacht de hengst. Dus ook als de hengst een vos is.

Let wel, ik zeg daar expres zwart-basiskleur. Een zwart paard dat agouti draagt, zal bruin zijn. Aangezien agouti altijd toont, weet je met een zwarte hengst dus zeker dat deze geen agouti heeft. Op een vosse hengst zie je het niet, dus kan het zijn dat er alsnog een bruine uitkomt. Maar een bruine heeft dus ook zwart als basiskleur.

Bovenop de basiskleur (wat dus altijd zwart/vos is) komen nog eventuele toevoegingen, zoals agouti en bont, maar ook valk en palomino en dergelijke. Maar dat is weer een heel ander verhaal :)

Edit: aangezien maar 1 van haar ouders bont was, is je merrie heterozygoot bont. Dit betekent dat je met een effen hengst 50% kans op bont hebt. Bij een heterozygote hengst 75% kans op een bonte en bij een homozygote hengst 100% kans op een bont veulen.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 22:27

Helemaal duidelijk, dank je wel Eefj33!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:54

eefj33 schreef:
en bij een homozygote hengst 100% kans op een bont veulen.

Ehmmm niet altijd. :D Zwart drukt wit weg in het bontpatroon, en dus een HZ zwart/bont met een HZ zwart/bont kruisen is kans op slipped. En kans op minimal white.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:01

rina schreef:
eefj33 schreef:
en bij een homozygote hengst 100% kans op een bont veulen.

Ehmmm niet altijd. :D Zwart drukt wit weg in het bontpatroon, en dus een HZ zwart/bont met een HZ zwart/bont kruisen is kans op slipped. En kans op minimal white.

Je kunt HZ beter niet als afkorting gebruiken, kan namelijk als heterozygoot en homozygoot gezien worden :o nu ben ik dus de draad kwijt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:11

Maeve schreef:
rina schreef:

Je kunt HZ beter niet als afkorting gebruiken, kan namelijk als heterozygoot en homozygoot gezien worden :o nu ben ik dus de draad kwijt.

HZ wordt door fokkers altijd al voor homozygote gebruikt, en dus niet voor hetro ;)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:26

En wat gebruiken ze dan voor heterozygoot? Is toch niet handig?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:51

Ik zou met jou merrie beginnen met naar de stamboek opname te gaan. Dan kan je met hulp van het liniair score formulier een fijne hengst uit zoeken.
Haar moeder heeft het netjes gedaan, maar is geen hoogvlieger. Die is alleen kroon en nog lang niet preferent (iets wat een 22 jarige fokmerrie toch wel, bijna, zou moeten zijn).

Haar vader draagt ook vos, dat maakt de kans dat ze wel vos draagt weer iets groter.
Als ik haar papier zie zal ze rond de 100 cm zitten, maar ze kan makkelijker wat kleiner fokken. Wat voor maat zie jij graag? Hoe ver wil je reizen voor de juiste hengst?
Ik zou op een merrie als deze een goede zwarte hengst zetten en niet zo snel voor een van de bonte hengsten kiezen (keus in goede zwarte is nu eenmaal veel groter dan in bonte).

Als je een goede hengst op het oog heb gewoon even de afstamming en nakomelingen bekijken. Zitten in de eerste generaties vossen of heeft hij vos nakomelingen, bij hengsten die al het nodige gedekt hebben weet je dan wel genoeg.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:36

Hoi Dennis, dank dat je even 'in' de bloedlijnen ben gedoken. Dus ik had ook nog een vos aan vaderskant gemist. Mag nog een boel leren :-)
Ik neem je tips zeker mee. Een van de dingen die ik me mbt evt fokken zeker heb voorgenomen is om met een echt goede bloedlijn te starten. Dus ga nog even laten zakken of ik dat in haar zie of haalbaar acht. Of dat ik haar toch vooral voor de mensport blijf inzetten. Ze is 1.06 en dat vind ik voor het aangespannen werk (men met vierwielige wagen) wel fijn. nogmaals dank voor alle hulp!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:00

Kwestie van ff inloggen op de site van het stamboek.
Ook als menpony is het leuk om naar de stamboek opname te gaan. En eventueel ABOP proef rijden en sport predikaten bij elkaar rijden.

Kroon vind ik ook een minimaal predikaat, dan moet je echt wel naar de keuring gaan. Dan hebben ze 4x een 2e premie(of 2x 1e) nodig en ze mogen maar heen tot het jaar dat ze 12 worden. Je merrie word dit jaar 6 en had dus al kroon kunnen zijn.

Stamboek opnames voor dit jaar zijn nu bezig dus wel handig om daar alvast naar te kijken. 106 cm is wel een spannende maat, ze mogen max 107 zijn.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 18:06

Dank je wel, ik ga me er in verdiepen!