Kans op vos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prairiewolf

Kans op vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 19:57

Ik hoop dat ik jullie hulp mag vragen. Ik heb absoluut geen verstand van genetica. Ik overweeg met mijn zwartbonte shetlandmerrie (platenbont) te fokken. Er zitten veel preferente voorouders in haar lijn.

Haar vader was zwartbont, haar moedersvader was zwart en vadersvader is zwartbont

Haar moeder was zwart, moedersvader is vos en moedersmoeder is zwart.

Hoe groot is de kans dat de vos van opa weer terugkomt in het veulen en met welke kleur zou ik moeten fokken om dat te voorkomen of de kans te verkleinen?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen! Alvast dank voor het lezen van mijn vraag!

Ibbel

Re: Kans op vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:05

Haar moeder was heterozygoot zwart (vosdrager) - er is dus 50% kans dat jouw merrie het vosgen van haar moeder heeft gekregen. Dan is jouw merrie ook heterozygoot en kan dus in 50% van de gevallen vos doorgeven.

Met een homozygoot zwarte hengst krijg je echter altijd een zwart veulen, al dan niet bont.
Wil je ook 100% zeker bont, dan moet je met een dubbel homozygote (zowel op zwart als op bont) zwartbonte fokken.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:23

Dank je wel, Ibbel! De kans is nog groter dan ik al dacht. Blij dat ik het gevraagd heb! Wat kan jij dat snel uitvogelen, echt knap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:25

Je kunt gewoon je merrie laten testen op vosfactor.
Kost je 40 euries en dan weet je het gewoon :D

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:53

Dank je wel, Sizzle. Waar laat je dat testen dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:57