tengeltje11 schreef:@Kuggur,het is ooit wetenschappelijk bewezen dat paarden voor x-aantal tijd uit de weide halen,geen effect heeft op bv overgewicht.
eens ze dan terug op de wei mogen,eten ze gewoon in zo'n sneltempo,dat ze de uren uit de weide gewoon inhalen.
de kunst is ze in een arme weide te zetten,waardoor ze minder rijk voer binnen krijgen en niet minder,dat werkt niet.
hooi is meestal(als het bv bij een gewone boer gekocht wordt),ook gewoon te rijk,dus uit de wei halen en hooi voeren heeft ook weinig effect,want zo goed als alle boeren bemesten hun maailand,eens lang genoeg,maaien,opnieuw bemesten,hoog genoeg,maaien,....dus zowiezo opgefokt gras.
natuurhooi en dergelijken zijn vaak ideaal,maar is niet makkelijk te vinden.
weide niet bemesten is ook een optie,maar dan heb je in onze landen vaak totaal niet genoeg land om ze er constant op te laten....
Je hebt wellicht mijn post niet helemaal goed gelezen, ik doe het zelf niet zo, en raad het niet aan, ik beschreef slechts wat mensen hier doen (en die gebruiken daar weiden voor die zo schraal zijn dat het wél werkt, niet te vergelijken met de vette bemeste nederlandse weiden die jij voor ogen hebt).
Wij hebben hier zelf trouwens een boerderij met zo´n 40 ha weiland erom heen, daarbij nog tientallen omheind braakliggend land (erg schraal), en dan nog 2600 ha niet omheind hoogland.
Mogelijkheden te over de weidegang te sturen voor onze acht paardjes, zonder ze in een "sveltahólf" te zetten.