Op zoek naar een jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clnwsgy

Op zoek naar een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 14:54

Hallo iedereen!

We zijn op zoek naar een jaarling, ik zou mezelf graag goed willen informeren voor ik me erin verdiep. Vandaar deze topic :j . Mijn bedoeling is om later wedstrijdgericht te rijden en dat vooral binnen de dressuur. Wat zijn jullie ervaringen en tips voor mij? Ik zou graag willen weten wat de markt mij te bieden heeft. Het is misschien ook even handig om te weten dat ik uit Limburg kom.

Mijn excuses als dit binnen de verkeerde topic valt! Ik heb mij zonet aangemeld :o

Alvast heel erg bedankt! xxx

SophievdV

Re: Op zoek naar een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:24

Jaarlingen zijn vaak moeilijk te beoordelen omdat ze in de groei zijn. Waarom kies je voor een jaarling en niet voor een veulen of een twee- of driejarige? Die zijn vaak beter te beoordelen.

clnwsgy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 10:14

SophievdV schreef:
Jaarlingen zijn vaak moeilijk te beoordelen omdat ze in de groei zijn. Waarom kies je voor een jaarling en niet voor een veulen of een twee- of driejarige? Die zijn vaak beter te beoordelen.

Is het ook zo niet dat je ze vanaf 18 maanden pas echt kunt beoordelen? Ik studeer nog 3 à 4 jaar dus het zou perfect zijn moest ik gedaan hebben met mijn studies om te kunnen beginnen als hij/zij tegen dan oud genoeg is om zadelmak te maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:34

Bepaalde tekortkomingen kun je pas vanaf 18 maanden goed zien/beoordelen. OCD bijvoorbeeld, maar ook aangeboren lordose ontwikkelt zich in de eerste 18 maanden.
Verder vergt het kopen van een nog in ontwikkeling en in de groei zijn paard een goed oog en veel ervaring. Het merendeel van ons heeft dat niet, en dat is ook helemaal niet erg. Maar als je per sé een enter wil kopen adviseer ik je iemand mee te nemen die expert is op het gebied van jonge paarden. En dan nog moet je er rekening mee houden dat het dier je kan tegenvallen als het is uitgegroeid.

Als je nog 3-4 jaar moet studeren, waarom dan nu al een paard kopen? En een enter kost ook geld aan stalling, voer, veterinair en hoefsmid, en je kan er nog niets mee. Ik zou liever die maandelijkse (on)kosten de komende 3-4 jaar op een aparte rekening zetten. En als je dan klaar bent met studeren heb je een mooi spaarpotje voor een zadelmakke die 3-4 jaar oud is. En dan kan je niet alleen exterieur en beweging beoordelen, maar kan je ook voelen of het paard een beetje bij je past.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:01

Ben het eens met Roosvos.

Onderhoud van een paard/veulen/jaarling kost toch minstens 150 euro per maand (en dat is goedkoop!): = 150 x 12 = 1800 euro
DA kosten enz .... nog is +/- 500 euro erbij.
Zit je op 2300 euro kosten per jaar.
Als je dat kan sparen dan hebt je na 3 jaar ongeveer 7000 euro bij een, of +/- 9500 euro na 4 jaar.
Een leuk bedrag om een deftig 3-4 jarige te kopen ... en dan weet je wat je krijgt!

clnwsgy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:20

Roodvos schreef:
Bepaalde tekortkomingen kun je pas vanaf 18 maanden goed zien/beoordelen. OCD bijvoorbeeld, maar ook aangeboren lordose ontwikkelt zich in de eerste 18 maanden.
Verder vergt het kopen van een nog in ontwikkeling en in de groei zijn paard een goed oog en veel ervaring. Het merendeel van ons heeft dat niet, en dat is ook helemaal niet erg. Maar als je per sé een enter wil kopen adviseer ik je iemand mee te nemen die expert is op het gebied van jonge paarden. En dan nog moet je er rekening mee houden dat het dier je kan tegenvallen als het is uitgegroeid.

Als je nog 3-4 jaar moet studeren, waarom dan nu al een paard kopen? En een enter kost ook geld aan stalling, voer, veterinair en hoefsmid, en je kan er nog niets mee. Ik zou liever die maandelijkse (on)kosten de komende 3-4 jaar op een aparte rekening zetten. En als je dan klaar bent met studeren heb je een mooi spaarpotje voor een zadelmakke die 3-4 jaar oud is. En dan kan je niet alleen exterieur en beweging beoordelen, maar kan je ook voelen of het paard een beetje bij je past.

Ik neem sowieso iemand mee met ervaring als het eenmaal zo ver is! Het is ook wel een feit wat je zegt, daar heb ik ook al aan gedacht... Maar het is altijd wel een droom geweest om een jaarling of veulen op te voeden en zien opgroeien. Maar dat brengt ook wel een aantal onzekerheden met zich mee. Stel dat het uiteindelijk toch niet klikt, of dat er iets mis loopt.. Ik snap je volledig.

Misschien is het toch geen slecht idee om mijn droom wat aan de kant te schuiven en wat meer geduld te hebben tot na mijn studie! Daarom dat ik graag ervaringen en tips wil horen van mensen zodat ik zeker de juiste beslissing maak en geen overhaaste neem. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:00

Aan een jaarling valt niet heel veel op te voeden.

Als een veulen bij de moeder staat leert hij de eerste belangrijke dingen en daarna komt daar tot en met 2,5 jaar weinig nieuws bij.
Vanaf 2,5 jaar begin je dan met nieuwe dingen zoals wat langer stilstaan, dekentje op, singeltje om etc.

Maar tussen pak hem beet 6 maanden en 3 jaar staat het dier in een groep(je) en speelt het met vriendjes.

Ik zou inderdaad pas een paard kopen als je er echt wat mee gaat doen.

Tenzij je dat een veulen uit een (voor jou)bijzondere combinatie kan kopen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:08

Wat leuk, heerlijk om nu opzoek te gaan naar een mooie jaarling, dan mooi zien op te groeien en over 3-4 jaar ermee aan de slag. Super leuk.
Je weet nooit 100% zeker wat je koopt maar als je een beetje goed op afstamming uitzoekt en bijv een fokker met veel ervaring bezoekt dan kom je wel een heel eind
Kies je ervoor hem/haar in de opfok te zetten of op een pensionstal of aan huis??

Heel veel plezier met deze zoektocht
En wat zoek je? Wil je iets aparts, bont, apart kleurtje, dressuur gefokt of een fries?

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:23

Een heel leuk avontuur om aan een jaarling te beginnen!
Destijds heb ik ook die keuze gemaakt, juist omdat ik geen 3/4 jarige beleerde wilde.
Het is inderdaad een hele gok. Ik wilde een paardje van minimaal 1.60. Leuk dier gevonden en nu 3 jaar later haalt ze de 1.50 nog niet eens. Nou ben ik zelf ook maar 1.65 dus deze zomer eens zien hoe het ohz. uit ziet.
Ik studeer ook nog en ik vond het juist een ideale combinatie om voor een jong dier te gaan. Ik heb ervoor gekozen om haar in een gemengde (que leeftijd en geslacht) kudde te zetten op een pensionstalling hier in de buurt. Ik kon dan elke dag gaan tutten. Het voordeel is dat ik niets móet doen, dus als ik geen tijd had dan ging ik niet of ik maar even 10 minuutjes.
In de drie jaar dat ik haar heb zijn we zo enorm gegroeid samen, ik heb haar helemaal naar mijn eigen hand kunnen zetten! Ik beleer haar op mijn manier en op een tempo waarvan ik denk dat het goed is voor mijn paard.
Veel mensen zullen je zeggen dat je er niet aan moet beginnen als je het nog nooit gedaan hebt. Dat vind ik onzin. Iedereen is ooit zonder ervaring begonnen. Zolang je maar iemand hebt om op terug te vallen, bijv. de instructrice waar je in de toekomst les van wil.
Ik heb nog nooit in mijn leven een paard zadelmak gemaakt of beleerd en ga dit komende zomer lekker zelf doen met hulp van mijn instructrice.

Als tip wil ik je meegeven om je te verdiepen in nakomelingen van- en de ouderdieren. Als ik dat gedaan had dan was ik er wss eerder achter gekomen dat ze de 1.60 niet zou halen.
Veel succes met je zoektocht :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:27

Elke dag tutten met een jaarling of twenter zou ik niet aanraden. Ze hebben een korte spanningsboog en zijn vooral met zichzelf bezig. Laat zo'n jong paard nou gewoon lekker paard zijn. Daarna zijn er nog genoeg jaren om iedere dag te tutten.

En, neem svp iemand mee die ervaring heeft met het aankopen van jonge paarden :)