Roodvos schreef:Bepaalde tekortkomingen kun je pas vanaf 18 maanden goed zien/beoordelen. OCD bijvoorbeeld, maar ook aangeboren lordose ontwikkelt zich in de eerste 18 maanden.
Verder vergt het kopen van een nog in ontwikkeling en in de groei zijn paard een goed oog en veel ervaring. Het merendeel van ons heeft dat niet, en dat is ook helemaal niet erg. Maar als je per sé een enter wil kopen adviseer ik je iemand mee te nemen die expert is op het gebied van jonge paarden. En dan nog moet je er rekening mee houden dat het dier je kan tegenvallen als het is uitgegroeid.
Als je nog 3-4 jaar moet studeren, waarom dan nu al een paard kopen? En een enter kost ook geld aan stalling, voer, veterinair en hoefsmid, en je kan er nog niets mee. Ik zou liever die maandelijkse (on)kosten de komende 3-4 jaar op een aparte rekening zetten. En als je dan klaar bent met studeren heb je een mooi spaarpotje voor een zadelmakke die 3-4 jaar oud is. En dan kan je niet alleen exterieur en beweging beoordelen, maar kan je ook voelen of het paard een beetje bij je past.
Ik neem sowieso iemand mee met ervaring als het eenmaal zo ver is! Het is ook wel een feit wat je zegt, daar heb ik ook al aan gedacht... Maar het is altijd wel een droom geweest om een jaarling of veulen op te voeden en zien opgroeien. Maar dat brengt ook wel een aantal onzekerheden met zich mee. Stel dat het uiteindelijk toch niet klikt, of dat er iets mis loopt.. Ik snap je volledig.
Misschien is het toch geen slecht idee om mijn droom wat aan de kant te schuiven en wat meer geduld te hebben tot na mijn studie! Daarom dat ik graag ervaringen en tips wil horen van mensen zodat ik zeker de juiste beslissing maak en geen overhaaste neem.