laten dekken/inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovelife2022

laten dekken/inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:48

Ik wil mijn bijna 3 jarige merrie met alle rust inrijden samen met een vriendin
en ook zou ik haar graag willen dekken 1 deze maanden door een geweldige hengst
nu had ik gehoord dat een merrie het veulen kan verwerpen met bijvoorbeeld inrijden? wij doen het
natuurlijk met alle rust en zo weinig mogelijk stress en ook echt maar 2 keer per week

graag lees ik jullie meningen

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:53

Afbeelding

rina

Re: laten dekken/inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:03

Ik zou adviseren om het een of het ander te doen. Niet zozeer omdat ze het veulen zal verwerpen tijdens het inrijden. Maar je geeft dr wel een bak voor dr kiezen. Inrijden en alles er omheen vraagt in zoverre veel van een paard dat het zich op de tijdsstippen waarop je ermee bezig bent heel erg moet concentreren. Je bent bezig conditie op te bouwen en intensief met ze bezig, hoe rustig je het ook doet.

En dan drachtig is het paard helemaal als maiden ook best wel energie nodig om alles om te zetten. het vruchtje te laten groeien ed.
Als jij er dan aan gaat lopen trekken met inrijden, kan het best dat ze toch teveel op dr brood krijgt. En ik ben dan niet zo bang dat ze zal verwerpen, maar het kan lichamelijk toch wel een tik uitdelen.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:10

ja daarom vraag ik ook hoor wou in eerste instantie volgend jaar laten dekken en dit jaar voorzichtig inrijden we hebben er al op gezeten en ze vind het super leuk en heeft nog geen stap verkeerd gezet vind het zelfs leuk om weer wat te doen. maar juist andere mensen zeggen weer drachtig worden ze weer sneller volwassen van en is nu beter dan later een ander weer juist niet ect

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:11

Waarom rijd je haar niet nu in en dan volgend jaar laten dekken.
Dan kun je haar ook weer rust geven als ze een aantal maanden drachtig is tot na de bevalling.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:13

dat rust krijgt ze wel sowieso laatste maanden kun je er toch niks mee doen en eerste maanden van het veulen ook niet

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:14

ik heb nog nooit mn merrie laten dekken in al die jaren dat ik paarden heb. vond het altijd maar eng
heb nu een dekking aangebode gekregen en het begint nu wel heel erg te kriebelen

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:15

Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:15

Zou het eerder andersom doen. Dit voorjaar dekken, van het najaar wat stappen zetten qua inrijden (als je dat nodig vindt, ik zou sowieso nog 1,5 jaar wachten) en dan vakantie voor zwangerschapsverlof etc.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:17

ja ik dacht dan nu inrijden je kan er al op zitten zonder zadel en stappen en dan dekken af en toe een ritje heel kort en dan weg zetten lekker laten groeien zo had ik het bedacht

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:26

Leonoor schreef:
Zou het eerder andersom doen. Dit voorjaar dekken, van het najaar wat stappen zetten qua inrijden (als je dat nodig vindt, ik zou sowieso nog 1,5 jaar wachten) en dan vakantie voor zwangerschapsverlof etc.

Hier ben ik het mee eens!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:37

Inrijden en dekken tegelijk doe ik ook wel eens, maar het inrijden doen we heel rustigaan. Zodra de stap/draf/galop/wendingen en rem erop zitten gaan ze bij mij sowieso het hele weideseizoen de weide weer op. Begin weideseizoen dan laten dekken. In het najaar weer af en toe een ritje en dan het jaar erop lekker laten bevallen en met het veulen lekker nog het weideseizoen de wei op. Na het afspenen (merrie is dan 4,5) dan gaan we ze pas echt oppakken

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:42

Ik zou haar laten dekken, dan rustig aan longeren, grondwerken, zadelmak maken en hooguit de basics, links rechts, rem, en dan ruim op tijd zwangerschapsverlof geven zodat ze lekker rust in haar koppie krijgt.
Dan na de dracht alles rustig oppakken.
Zoals ik het lees zullen jullie haar zeker geen stress aanjagen en stoppen zodra je ziet dat het haar teveel wordt dus ik zou me niet zoveel zorgen maken over verwerping

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:49

Ik heb regelmatig 3 jarige gedekt. Als ze dan weer thuis waren er rustig mee aan het werk. Zadelmak maken of betuigen. En zodra ze braaf voor de wagen of onder het zadel rondjes liepen gingen ze voor de winter weer met vakantie. Tot het veulen er weer af was en dan weer verder aan het werk.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:23

Ik heb mijn toen 3 jarige eerst ingereden, beetje conditie en alles opgebouwd en laat haar dit jaar dekken

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 21:04

bedankt voor jullie reacties ik hoop dat het allemaal lukt mijn merrie is niet heel zichtbaar hengstig en wil het zo natuurlijk mogelijk niet teveel gedoe.
zadelmak is ze al en mn vriendin heeft er vandaag net ff mini stukje op gedraaft met zadel ze pakt alles zo super op heerlijk is dat maar we doen het echt rustig aan en dan hopelijk dat ik de hengstigheid goed in beeld krijg en dan kan ze worden gedekt over een maand of 2

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:25

Mijn bijna 3-jarige merrie (aanstaande woensdag wordt ze 3) gaat 1 mei naar de hengst.
Het enige dat ik tot nu toe gedaan heb is hooguit twee keer in de week 10 a 15 minuten longeren en dan alleen stap en draf. 1 mei naar de hengst en van de zomer wat wandelen met hoofdstel en zadel en misschien een keertje erop om te stappen. Vanaf november krijgt ze sowieso weer vakantie totdat het veulen een maand of 6 is. Daarna, als ze 4,5 jaar is, gaan we echt aan de slag.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:04

Ik zou ook dekken, rustig aan zadelmak maken en dan lekker de wei op tot ze het veulen heeft en het veulen er af kan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:07

Hier ook een verhaal bekend van een merrie-eigenaar die zijn merrie had laten dekken en het dier daarna onder het zadel beleerde.
Merrie heeft het veulen ook verworpen, dus zou zelf echt het risico niet nemen. :o

Door welke hengst wil je haar laten dekken?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:15

Ik heb mijn toenmalig 3 jarige eerst zadelmak (lees, ik kon er net een rondje op zitten, echt mak dus, niet doorrijden) gemaakt. Daarna naar de hengst gebracht, drachtig, en thuis weer rustig mee verder gegaan.
Alles goed gegaan en in de winter op rust gegaan om lekker te kunnen groeien. Na het afspenen weer opgepakt, ze was toen inmiddels al 4,5.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:03

Ik ben in de loop van de jaren wat anders over deze dingen gaan denken, wij hebben een paar keer problemen gehad met bekkeninstabiliteit of andere problemen als gevolg van de dracht. Wij kiezen liever eerst voor de sport en daarna de fokkerij. Combinatie wil wel, maar dan moet je wel een sterke merrie hebben (en een beetje geluk..).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:32

KoudbloedKim schreef:
Hier ook een verhaal bekend van een merrie-eigenaar die zijn merrie had laten dekken en het dier daarna onder het zadel beleerde.
Merrie heeft het veulen ook verworpen, dus zou zelf echt het risico niet nemen. :o

Door welke hengst wil je haar laten dekken?

Ik snap je bezorgdheid en als fokker doe je alles om het te voorkomen maar een afgebroken dracht kan zoveel andere oorzaken hebben.

In de natuur krijgen jonge drachtig merries (soms zelfs jonger dan 3) ook stress te verwerken en hebben daarbij ook niet altijd de beschikking over beschutting en voldoende aan breed spectrum voer.

Dus ik denk dat het met beleid Zeker kan. Maar dan echt met beleid en bij paarden die van nature stress kippen zijn ook niet berijden.

Wel is 3 een leeftijd waarbij er vaak nog een hoog guppy gehalte is, dan zou ik wel zeker kiezen!

Edit typo: kip om te bereiden en stresskip om te berijden :-)