[TI] tinker bang voor de schaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimeil

tinker bang voor de schaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 13:17

Ik heb een tinker die vroeger heel wat mee heeft gemaakt...
Ik wist dat niet toen ik haar kocht maar ik merk het aan heel veel dingen..

Voetjes optillen een groot probleem..
Voetjes borstelen was al een drama...
nu 3 maand later gaat dit wel wat beter door veel oefenen en met geduld,
maar ze blijft achterdochtig en houd alles heel goed in de gaten.

Maar nu wil ik haar lange haren wat bijknippen, de sik wil ik er liever afhebben,
Maar ik pakte een schaar, en kwam bij dr sik, en ze gooide haar hoofd omhoog, paniek,
en hele angstige ogen keken me aan... heel rustig wilde ik het proberen maar ze is echt bang..

ook groeien er enorme klitten uit dr oren en die wil ik ook graag weghebben, maar dat ga ik maar helemaal niet doen met de schaar nadat ik al zie dat de schaar voor haar dus een doodeng ding met geluid is..

Hebben meer tinkers angst voor de schaar? zo ja, hoe gaan jullie hiermee om? hebben jullie truukjes
om het toch voor elkaar te krijgen?

Met mijn handen mag ik door d'r sik, dat vind ze geen probleem, maar zodra ik het sneaky probeer met de schaar, en ze hoort het geluidje van knippen dan is ze al in paniek...

Ik hoop dat iemand tips heeft of adviezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:23

Rustig laten wennen. Eerst aan het knipgeluid, ga knippen op flinke afstand, zodra ze ontspant stoppen en wat lekkers geven. Zo rustig aan steeds dichter bij komen tot je vlak bij haar hoofd die geluiden kan maken en uiteindelijk haar oren kan knippen. Neem er ruim de tijd voor (een maand is niks!), het is een inverstering in jullie toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:23

misschien heb je iets aan mijn volg topic.,..

leer haar eerst het geluid van de schaar kennen. als ze kalmeert nog 2 x en dan stoppen.... als dat beter gaat, wat dichter naar haar lichaam... net zo lang tot ze het snapt!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:25

Mijn tinker was ook bang voor het geluid van de schaar.
Heb heel veel met de schaar in de lucht geknipt en elke keer als hij ontspande belonen.
Het eerste wat ik geknipt heb was dan ook een stukje sok omdat het niet in de buurt van het hoofd was en zo langzaam aan omhoog gewerkt.
En veel belonen en geduld.

Inmiddels vind hij enkel het niet leuk als ik zijn oren knip, maar blijft wel staan :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:34

Er zijn meer opties; als je kunt clickeren dan zou ik dat doen. Dat werkt het snelst.
Clicker je niet, dan kun je het ook gewoon proberen.

Rustig laten wennen. Laat haar de schaar zien, snuffelen, brokje erin. Het ding is niet eng, maar levert wat lekkers op. Maak een knipgeluid ván haar weg in de lucht, braaf, geef een brokje. Laat het knipgeluid zien, braaf, brokje erin, nog een keer. Volgende dag verder.
Schaar laten zien, hele riedeltje nogmaals en nu twee keer knippen met de schaar en haar laten kijken. Brokje erin.
3 x knippen met de schaar in de lucht, geen reactie? 4 x knippen, en brokje erin.
Doe alsof je manen knipt, neem een plukje, knip in de lucht, en kijk naar haar reactie. Geen reactie? Braaf, en brokje erin. Knip 3 haren van de manen, brokje erin.
Morgen verder.
Hele riedeltje weer opnieuw.
Doe alsof je de manen knipt, en bij een rustige reactie brokje erin.
Doe alsof je de staart bijknipt. Bij geen reactie brokje erin.
Morgen verder
Hele riedeltje weer opnieuw.
en nu een sok meenemen. Heel rustig, sok aaien, knipgebaar maken in de lucht niet dicht bij het been en bij geen reactie brokje erin.
Morgen verder
enzovoorts enzovoorts.

Laat ze merken dat ze het toch nog eng vindt; stapje terug doen tot waar het nog wel goed ging. En van daaruit weer opbouwen.
Trek er 2 weken voor uit, of misschien 3, dan kun je de rest van haar leven de sokken knippen.
Altijd eerst laten zien wat je gaat doen. En belonen als ze braaf zijn.
Succes.

Dit is een techniek. Hiermee kun je alles aanleren. Spuitbussen, scharen, sokken wassen, alles. Zolang je het maar stapje voor stapje doet en de reacties blijft bekijken.
Neem je tijd.

Jane2

Re: tinker bang voor de schaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:16

Ik heb er ook zo eentje. Een tinker die ook echt veel heeft meegemaakt. We hebben alles netje en met veel geduld op kunnen lossen, behalve het knippen. Ik heb Storm nu 2,5 jaar en hoe ik het ook aanpak, ik mag niet aan zijn hoofd knippen. Baard, oren en maantop zijn echt een ramp. Storm word dan gevaarlijk, loste altijd alles op met zijn beentjes hahaa. Als ik echt zijn baard een keer goed wil knippen, combineer ik dat met bv de tandarts ofzo. Dan word hij verdoofd en heb ik met extra hulp van de Da net genoeg tijd om te scheren/knippen. Ook dan help de Da of iemand anders. Storm klapt namelijk door de verdoving als ik aan zijn baard begin. Gelukkig kan ik de rest van zijn lichaam nu wel redelijk bijwerken. Maar moet dat wel in stapjes doen. Te lang met die schaar bij hem werkt nog steeds niet.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:42

bedankt voor de reacties, fijn om te lezen allemaal!!

Ik ga het allemaal opvolgen, wie weet komt het dan goed.

@Jane2, dus jullie hebben ook zo'n tinker die heel erg veel angst heeft voor bepaalde dingen door wat hij/zij meegemaakt heeft.. jammer is dat, maar wat fijn om te lezen dat jullie zover gekomen zijn met geduld. Inderdaad beter als je het knippen dan combineert met tandarts bezoek.. hou me hart al vast als ons paardje naar de tandarts zal moeten pfff.... net wat je zegt alles oplossen met de beentjes... hier net zo... trappen, omhoog komen, paniek, wegdraaien, dan is het geen rustige tinker meer.. ;)

@roostinker, wat goed zeg dat je zover gekomen bent met je eigen tinker. Het probleem komt dus meer voor...

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:54

Ik heb die van mij nu 13 jaar en krijg het nog steeds niet voor elkaar... Heb besloten om haar er ook niet meer mee te pesten... Ze is voor de rest heel lief...

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:59

Storm is nu echt een gouden paardje. Mijn maatje voor het leven. Dankzij mijn lesgeefster heb ik hem zover gekregen. Zij heeft veel geduld en is een kei in grondwerk. Parelli enz. Dat heeft gemaakt waar we nu zijn. Een bomproof tinkertje. Nergens bang van. Volledige vertrouwen. En ook nog eens leuk dressuur lopen.

Alleen tja....die baard..... Een kleinigheidje hahaaa

drKlavierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:43

Paarden zijn zeer fijngevoelig, en ze lopen eenvoudig trauma's op. Het kan zijn dat de vorige eigenaar een keer is uitgeschoten tijdens het knippen waardoor je paar paard zich bezeerd heeft en nu wantrouwig is tegenover de schaar.

De oplossing is eigenlijk al genoemd, dat is rustig laten wennen. Ik begrijp dat je het paar overgenomen hebt van iemand? Dan is het goed om veel tijd met je paard doorbrengen, veel aan te halen, knuffelen, rustig praten en dergelijke om het vertrouwen te winnen.
Paarden kunnen ook bang zijn voor het gevoel dat er aan de haren getrokken wordt (wat je meestal doet wanneer je haar knipt). Je kunt bijvoorbeeld proberen het haar rond het hoofd te kammen en te vlechten om je paard eraan te laten wennen dat je met de haren rond haar gezicht bezig bent. En daarna pas laat je het paar wennen aan de schaar het geluid, de vorm, hoe het voelt op de huid etc.). En dat alles met engelengeduld.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:02

Mijn kwpner was ook bang voor de schaar. Veel geduld en hem de oren van het hoofd kletsen terwijl hij een bak eten voor zijn hoofd heeft staan was bij mij de oplossing :) Nu kan ik hem zonder eten en zonder kletsen netjes bijknippen.

Misschien is een kam met mesjes een tijdelijke oplossing?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:29

ja hier 2 stuks :( met geen mogelijkheid kom ik met die schaar in de buurt. Bij mijn ene merrie ook niet met een spuitfles antiklit, en niet bij de sokken :( De manen doe ik met een mes en de rest laat ik gewoon.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:36

Ik zou bijna denken dat die paarden niet zozeer een trauma voor scharen hebben, maar van een eigenaar zijn geweest die ze maar "gewoon" liet lopen, zonder ze te wennen aan verzorging.
Een schaar maakt wel een apart geluidje, en paarden zijn sowieso gevoelig voor rare zachte geluidjes. Ik denk dus dat je met geleidelijk eraan wennen goede kans maakt dat het met een tijdje over is met het "trauma".

Benen leren optillen kan lastiger zijn, als een paard niet van veulen af aan geleerd heeft dat het normaal is om de benen op te laten tillen... maar zelfs dat kan verbeteren als je het geleidelijk aan er aan went.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:31

Zoolgangster schreef:
Ik zou bijna denken dat die paarden niet zozeer een trauma voor scharen hebben, maar van een eigenaar zijn geweest die ze maar "gewoon" liet lopen, zonder ze te wennen aan verzorging.
Een schaar maakt wel een apart geluidje, en paarden zijn sowieso gevoelig voor rare zachte geluidjes. Ik denk dus dat je met geleidelijk eraan wennen goede kans maakt dat het met een tijdje over is met het "trauma".

Benen leren optillen kan lastiger zijn, als een paard niet van veulen af aan geleerd heeft dat het normaal is om de benen op te laten tillen... maar zelfs dat kan verbeteren als je het geleidelijk aan er aan went.

Mag ik even een like voor je post?
Veel tinkers hebben de eerste jaren in de natuur geleefd. (maw; zijn ergens op een weide geknikkerd in een groep)
Je kunt ze aan van alles laten wennen als je het maar rustig opbouwt. Gewoon een week of 2 voor nemen.
Ff snel iets doen wat onbekend is, is meestal niet zo'n heel goed idee...er zijn Tinkers die zich nergens wat van aantrekken, maar ze zijn lang niet allemaal zo.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:38

Ik heb pas nog tegen mijn dierenarts gezegt, dat het lijkt alsof er gevoel in elke sprietje haar zit. (In mijn ogen is haar dood, ons haar knippen doet ook geen pijn). Nu vertelde hij dat bv bij Storm de haren van de baard ook extra gevoelig zijn. Hij heeft daar flinke droes gehad net voor wij hem kochten en dat is niet met liefde en geduld behandeld geweest. Waarschijnlijk heeft hij daar het trauma van. Niet zo zeer de schaar/scheerapparaat. Maar het afknippen van 1 sprietje haar. Ik ben nu al 2 jr bezig om dat te laten wennen. Hele kleine stapjes komen er af en toe. Maar het is nog steeds een grote ramp.