Wat is wat? Tovero, overo, tobiano etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djorf_6

Wat is wat? Tovero, overo, tobiano etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 17:46

Ik was net een topic aan het lezen over overo's, maar wat is nou het verschil tussen:
Overo
Tovero
Tobiano
Splash1
Splash2
LWO+ (weet niet zeker of het dit was)
Solid

En hoe kan je dit zien in het dna (netzoals je eeaa enzo hebt)? Hoe kan je dit zien op het paard?
Hoeveel procent kans heb je op een Overo veulen als je een overo vader hebt, maar een niet-overo moeder? En bij splash?

Alvast bedankt :D

gabyfedde

Re: Wat is wat? Tovero, overo, tobiano etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:31

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:42

Ok ik hussel je lijstje een beetje door elkaar, maar het zit zo:

Solid is de engelse benaming voor effen. Dus geen witpatroon (op eventuele bles/sokken na).

Tobiano is platenbont, dat zijn zeg maar de koeienvlekken. De meest algemene vorm van bont (voor mijn beleving, ik weet niet of dat statistisch klopt). Hier kan het wit over de rug lopen.
Afbeelding

Overo heeft naar mijn weten geen andere nederlandse naam. Dit is een bontvorm waarbij de witte vlekken niet over de rug heen lopen (heel simpel gezegd). Je hebt verschillende soorten overo: frame (LWO) en splash vallen onder overo.
Afbeelding
Afbeelding

Tovero is de combinatie van zowel tobiano als overo
Afbeelding

Dit is inderdaad te zien in de genen. Splash1,2 en 3 ziet er bijvoorbeeld hetzelfde uit, maar is simpelweg een ander gen dus vandaar dat je de nummers erachter hebt. Deze witpatronen zijn ook allemaal dominant, dus je paard hoeft er maar 1 allel van te hebben om het te tonen. Het probleem met Frame overo (LWO) is dat het veulen dood gaat als hij 2x LWO+ heeft, vandaar dat daar zoveel nadruk op wordt gelegd. Je moet dus geen Frame overo x Frame overo fokken omdat je dan 25% kans hebt op een lethale afwijking.

Een solid merrie met een frame overo hengst geeft 50% kans op een frame overo veulen.
Splash1 is niet gevaarlijk in homozygote vorm, splash2 en 3 mogelijk wel. Dus als je een hengst hebt die homozygoot is voor splash1 heb je 100% kans op splash, anders weer 50% met een heterozygote hengst.
Laat je merrie wel even testen op LWO voordat je met een overo gaat fokken, je zal maar net de pech hebben om een minimale overo te hebben en dan zit je zo met een dood veulen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:06

Oke, dus een tovero kan geen overo zijn omdat het wit op de rug heeft, maar waarom kan dat geen platenbont zijn? Of is dat genetisch te zien?
En met wat wordt dit aangeduid?

Het is niet dat ik een merrie ga dekken o.i.d, maar gewoon uit intresse.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:15

Caitlin_Me schreef:
Oke, dus een tovero kan geen overo zijn omdat het wit op de rug heeft, maar waarom kan dat geen platenbont zijn? Of is dat genetisch te zien?
En met wat wordt dit aangeduid?

Het is niet dat ik een merrie ga dekken o.i.d, maar gewoon uit intresse.

Nee precies andersom: tovero = overo + tobiano.
Dus die hebben zowel mimimaal 1 allel voor tobiano (kan ook beide zijn, homozygoot tobiano dus) en minimaal 1 vorm van overo (splash of frame maakt niet uit voor de benaming in dit geval).
Je kan het ook een beetje zien aan de naam: Tovero: Tobiano en Overo

Dit is misschien wel leuk om even mee te spelen als je wat meer van de genetica wil weten en hoe vormen samenspelen.
http://www.jenniferhoffman.net/horse/ho ... etics.html
TO = tobiano
O = overo (op deze site)
SPL = splash (deze is niet helemaal up to date, maar voor het idee, dit is dan splash1)
Laatst bijgewerkt door mooney op 29-03-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:18

Het is voornamelijk genetisch. Veel tovero's hebben vaak een donker hoofd (met bles), een vlek op de borst, vlek op flank en vaak een gekleurde staart. Maar dit is zeker niet altijd zo!
Overo kan ook wit over de rug hebben, bij splash overo gebeurt dat wat vaker dan bij frame overo.

En waarom (t)overo geen tobiano (platenbont) is, is omdat overo en tobiano 2 totaal verschillende dingen zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:20

Een kennis van mij had een zwarte met blauwe ogen. Geen vlekje wit, maar toch echt overo :j

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:22

Owh oke, heel erg bedankt. Ik denk dat ik het een beetje begrijp.
Nog een vraag. Kan je ook een frame spalsh overo hebben in een paard zegmaar? Of krijg je dan het overo+overo?

Edit:
Toch nog een vraag :+
Heeft een overo paard altijd minimaal 1 blauw oog of kan het ook twee 'gewone' ogen hebben?
En nog een :Y)
Ziet een homozygoot overo paard er wel altijd uit als een overo paard? Of kan het dat een homozygoot overo paard er ook effen uitziet?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:53

Je kan zeker splash + frame hebben. Net zoals bijvoorbeeld frame + sabino.

Een paard me over hoeft geen blauwe ogen te hebben. Echter is dit wel vaak het geval.
Frame overo in homozygote vorm is niet levensvatbaar.
Splash overo kan wel in homozygote vorm zijn. Vaak hebben ze dan meer wit.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:57

Frame overo= OLWS/LWO is dodelijk in de homozygote vorm.

Er zijn 3 splash varianten (SW1, SW2, SW3) en daarvan denkt men dat 2 en 3 ook lethaal zijn in homozygote vorm. Tot hiertoe bestaat enkel homozygoot Splash 1

Bij de andere (Frame, SW2, SW3) wordt er dus afgeraden om 2 dragers te kruisen, omdat er dan kans is op een dood veulen.

De patronen kunnen wel allemaal door elkaar voorkomen. Een paard kan dus frame+splash1+splash2+splash3+sabino+... zijn. Des te meer patronen in de mix, des te minder kleur blijft er op het paard zitten, ze zijn meestal helemaal wit.

Dit is een homozygote splash1:
Afbeelding

Heterozygoot:(kan zich uiten in brede blesse, blauwe ogen, witte hoofden, of zelfs maar gewone aftekeningen.)

Afbeelding

Afbeelding

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:05

Splash 1, 2 en 3 zijn (net als sabino en frame) onderdeel van overo. Een paard met splash is dus een overo. Splash is ook het gen dat doofheid kan veroorzaken, op het moment dat er geen pigment op het middenoor zit.

Het verschil tussen een overo en een tobiano zie je vaak omdat een tobiano op het hoofd net zo gekleurd is als een effengekleurd paard. Een tobiano heeft vaak een gewone bles of kol, waar een overo vaak een andere soort aftekening heeft, of een hoofd met veel wit.

Tovero is inderdaad een kruising tussen overo en tobiano. Het paard heeft dan kenmerken die bij overo én die bij tobiano (kunnen) horen.

Op de site van de Dutch Paint Horse Club staat trouwens meer info over bontpatronen: http://www.dphc.nl/apha.html

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:32

Deze merrie komt dit jaar voor een dekking van een van mijn hengsten. Eigenaren dachten zelf 'gewoon' een bonte merrie (tobiano) maar ze heeft ook blauwe ogen waardoor ik naast tobiano ook dacht aan overo, wat denken jullie van haar? (Heb toestemming de foto's te plaatsen)
Afstamming is gedeeltelijk onbekend. Ik dacht sowieso voor de toekomst hun te waarschuwen voor frame overo mochten ze ooit nog eens overwegen te dekken met een andere hengst (mijn hengsten zijn beide zeker geen frame overo).

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:49

Lastig Manda.
Met die hoge witte benen zou het splash kunnen zijn, maar ze lopen wel heel perfect door in de platenbonte vlekken. Ik denk zo snel niet aan frame.
Maar een mini paard fokker hier op bokt heeft ook twee merries die alleen tobiano dragen en toch een blauw oog hebben, het is nog onduidelijk hoe dat genetisch nu zit.

Dus het hoeft geen overo te zijn, maar bij het dekken met een frame overo zou ik haar wel testen. Better safe than sorry. Bij jouw knapperds inderdaad geen probleem.
Komt ze voor Pjotr of Nimroos?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:07

Ik dénk iets anders dan frame, ze heeft niet echt 'typische' tovero hoofd-aftekeningen. Maar het zou vanalles kunnen zijn. Sabino, splash, dominant white, of nog een of ander onontdekt bontgen..

Maar idd, als ze ooit willen fokken met een frame overo hengst zou ik zoiezo testen, die 25$ is het leed van een lethal white echt niet waard :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:03

Bedankt voor de reacties! Ze wordt gedekt met Pjotr :), ze is ook best groot, 1,20!

Ik dacht dat ze twee blauw ogen had maar het is er maar een als ik de e foto zie! (ze staat nog niet hier), splash valt dan sowieso toch af of niet?

Edit: foto vertekend, volgens eigenaar twee van die helder blauwe ogen :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Manda op 06-04-16 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:16

Splash hoeft niet perse af te vallen als er maar sprake is van 1 blauw oog. Soms veroorzaakt Splash helemaal geen blauwe ogen of wit maar draagt het paard het wel.

Als ik de pony zo zie zou ik ook niet aan frame denken. Wat het anders kan zijn is een beetje gokken.

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:48

ik denk dat daar ook rabicano en sabino inzit in plaats van overo, ze heeft een onduidelijke rare vlek op haar ene flank
en blauwe ogen is nog niet gezegd dat dit van splash komt, veel tobiano's zonder splash hebben ook blauwe ogen zonder dat het witpatroon erover loopt.