welke hengst voor mijn flemmingh merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

welke hengst voor mijn flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:29

Hallo allemaal
Omdat ik al een aantal jaar loop te tobben met blessures is het zo goed als duidelijk dat mijn merrie niet meer geschikt is als rijpaard. Daarom overweeg ik haar een veulentje te geven. En lekker te genieten van stapbosritjes. Alleen ben ik een super leek kwa hengstenkeuze dus zouden jullie mij willen helpen?

Ze is 12jaar oud en z1 geklasseerd
Stokmaat rond de 1,75 ik ben zelf erg groot dus zou het graag ook terug willen hebben

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/224520

Haar sterke punten zijn:
-Super werkwillig en meewerkend karakter

Haaar verbeterpunten zijn denk ik:
-Wat meer buiging in het sprong gewricht.
- wat meer souplesse in de draf met langer voorbeen
- galopade meer bergop

Verder vind ik het erg lastig ik heb een aantal fotos opgezocht mischien wat makkelijker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mischien voor de duidelijk ik fok niet voor de verkoop wil graagg een leuke nakomeling van haar als opvolger voor de dressuursport

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: welke hengst voor mijn flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:01

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 11:54

Niemand verder die mij kan helpen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:31

Je merrie komt uit een heel mooi lijntje, heeft ze zelf predikaten?

Achterbeen is vrij steil, dat is een aandachtspuntje..daarom heb je ook minder buiging in het spronggewricht.

Schouder mag wat schuiner, dan krijg je ook een wat mooier voorbeen.

Gallopade meer bergop krijg je ook als je meer buiging hebt in het spronggewricht.

Ferro bloed kan daar inderdaad goed voor zorgen, ik moest aan Geniaal denken maar dan heb je wel lijnenteelt op Flemmingh. Al zit dat erg ver weg...het is ook de vraag of hij echt meer souplesse mee geeft.

Een hengst met veel souplesse en buiging in de gewrichten is Electron, ik weet alleen niet of hij vergrotend fokt.
Je zou ook nog naar Franklin kunnen kijken, maar ik verwacht niet dat hij vergrotend fokt.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 17:21

Bedankt voor je informatie hier kan ik zeker wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:29

Ik vind het een erg mooie merrie en als fokker is het fijn dat ze zich al bewezen heeft op Z-niveau, maar als ze zo jong al definitief is uitgeschakeld door blessures zou ik wel heel zeker willen weten dat die alleen maar puur door bijvoorbeeld een ongelukje zijn gekomen, en niet dat je bijvoorbeeld OCD doorfokt of allerlei andere problemen die ook het veulen dezelfde zwaktes meegeeft. Op beide draffoto's lijkt ze ook erg slecht te draven. Het kan slechts een momentopname zijn of misschien had ze op deze foto's al pijn, maar omdat beide foto's op een ander moment genomen zijn en qua draf precies hetzelfde zijn is dat wel iets om naar te kijken.
Als dit echt haar normale draf is, dan zou ik me afvragen of ik deze als basis door wil geven aan een veulen, of dat ik toch niet liever een ander veulen uit dezelfde lijn zou kopen uit een merrie die gezonder is en wel kan bewegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 17:31

Waaraan kan je zien dat haar draf erg slecht is?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:37

Kun je vanaf een foto echt niet beoordelen vind ik.

Tuschinski doet het ook heel erg goed op die lijn alleen weet ik niet of die nog beschikbaar is. Wel weer lijnenteelt dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:44

Een normaal/gezond en niet spectaculair dravend paard landt met zijn voorhoef zo ongeveer onder zijn kin in een normale draf en maakt daarbij 2 driehoeken van zijn voor&achterbenen waarbij de achterhoef zeker bij een warmbloed in elk geval in de afdruk van de voorhoef moet stappen (en bij dressuurgefokte paarden een hoeflengte eroverheen):

Afbeelding

Jouw paard draaft in mijn ogen op deze foto's als een paard dat vast zit in de schouders/rug of pijn heeft, want ze lijkt haar voorbeen niet gestrekt diagonaal naar voren te kunnen strekken zoals op de foto hierboven: jouw merrie lijkt het voorbeen met een gebogen knie direct onder de borst neer te zetten. Bovendien krommen rug en bekken zich niet genoeg om de achterhoef voldoende in de buurt van de voorhoef te brengen. Dat is een afwijkende beweging.
Toevallig was er een tijdje geleden een topic over een Andalusier die op dezelfde manier draafde. Die is toen op pijnstillers gezet en gaat binnenkort naar de kliniek om te onderzoeken wat er precies mis is. Maar goed, dat is mijn indruk puur op deze twee foto's, misschien draaft ze ander wel gewoon normaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:47

Maar het paard heeft blessures dus je kunt niet weten hoe ze liep zonder blessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:51

Vandaar ook mijn eerste post. :) Met een merrie met blessures zou ik zeker willen weten of de blessures gewoon toeval waren of dat ze bijvoorbeeld zwak beenwerk heeft. In het laatste geval zou ik niet het risico willen nemen dat ze dat doorgeeft.
Op de foto's draaft ze niet sterk/slecht, dus als dit als voorbeeld gegeven wordt van hoe ze beweegt dan zou ik om dezelfde reden willen weten of dit toevallig net foto's waren waarop ze een beetje rondslenterde, of dat dit al in blessuretijd was, of dat ze echt altijd zo beweegt. Die laatste reden zou voor mij namelijk een tweede reden zijn om niet verder met haar te fokken.
Maar mijn streven zou ook niet zijn om een merrie te verbeteren, maar om het ras te verbeteren, en dan kom je soms niet verder met de merrie die je al hebt.
Maar zoals ik al steeds aangaf: dat zijn mijn persoonlijke overwegingen, het staat de TS vrij om hierin haar eigen ideeen te volgen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:13

Hm, zoiets is wel moeilijk te beoordelen vanaf een foto vind ik.

Merrie lijkt ook een vrij steile schouder te hebben, en een lang steil achterbeen dus dan krijg je ook snel zo'n beeld. Overigens is het wel belangrijk om te weten dat de blessure inderdaad niet erfelijk is..verder komt ze uit een goed stammetje wat ook niet onbelangrijk is.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:19

Ik heb een nog erg jong veulen van Geniaal. Een erg chique hoogbenig veulen met een opvallend mooie schouder en hoe ik het nu kan beoordelen, veel souplesse.
Mag ik je vragen of ze problemen heeft met het spronggewricht? Op de eerste foto lijken deze namelijk erg overvuld.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 06:49

Geen problemem maar een keer vast gelegen vroeger. Klein pechvogeltje

Jaa ik overweeg toch geniaal.en kreeg ook al advies voor dreamboy maaar klopt het dat deze niet heel groot fokt?

Iemand anders zei me.dat ik.direct negro moest nemen daar iemand ervaring mee?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:54

Met Negro heb je wel kans op een kleintje.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:50

Geniaal heb ik vorig jaar ook gekozen (helaas niet gelukt) maar zie (en hoor) veel fijne nakomelingen tot dusver. Ben benieuwd hoe ze uitgroeien.

FroukjeM, mag ik vragen uit wat voor merrie jou Geniaal veulen komt en of je een foto wilt laten zien/sturen, mag ook per pb :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:54

misschien een rare, maar zou jazzbloed niet goed zijn voor je merrie, aangezien die ook goede sportpaarden geeft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:38

Ketaki schreef:
misschien een rare, maar zou jazzbloed niet goed zijn voor je merrie, aangezien die ook goede sportpaarden geeft.

Mooie merrielijn en dan jazz? Dan had ik het veulen juist jazz vrij gehouden. Puur omdat er al zoveel jazz is en het het toekomstig bloed zo vernauwd.

wel lastiger om een goede te vinden omdat vele hengsten toch jazz bloed hebben. Maar er zijn toch prachtige hengsten zonder jazz bloed.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:04

Vesceron schreef:
Geniaal heb ik vorig jaar ook gekozen (helaas niet gelukt) maar zie (en hoor) veel fijne nakomelingen tot dusver. Ben benieuwd hoe ze uitgroeien.

FroukjeM, mag ik vragen uit wat voor merrie jou Geniaal veulen komt en of je een foto wilt laten zien/sturen, mag ook per pb :)

Mijn veulen van Geniaal komt uit een Metaal x Darwin. Deze merrie komt uit dezelfde moeder als de goedgekeurde Paddox. Uit haar volle zuster komt de eveneens goedgekeurde Aquido.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:05

Geniaal x Metall; 2 dagen oud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
FroukjeM schreef:
Vesceron schreef:

Mijn veulen van Geniaal komt uit een Metaal x Darwin. Deze merrie komt uit dezelfde moeder als de goedgekeurde Paddox. Uit haar volle zuster komt de eveneens goedgekeurde Aquido.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 15:05

Iemand nogg verder ervaring hoe charmeur fokt? Heb deze.ook een paar keer voorbij horen komen als advies

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:34

Knert schreef:
Ketaki schreef:

Mooie merrielijn en dan jazz? Dan had ik het veulen juist jazz vrij gehouden. Puur omdat er al zoveel jazz is en het het toekomstig bloed zo vernauwd.

wel lastiger om een goede te vinden omdat vele hengsten toch jazz bloed hebben. Maar er zijn toch prachtige hengsten zonder jazz bloed.

ja daar heb je idd een punt.

wellicht duits bloed, ( de Niro of rubinstein kant op )

:) :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:29

IVAANAA__ schreef:
Iemand nogg verder ervaring hoe charmeur fokt? Heb deze.ook een paar keer voorbij horen komen als advies

Ik vind dat hij mooie goed gebouwde paarden geeft met een goede bovenlijn en een mooi front. Wel met veel massa, maar daar houd ik wel van. Hij geeft een goede galop mee.
Hij past het beste op bloederige merries..als je hem interessant vind kun je ook nog kijken naar zijn ggk zoon High Five.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:34

Charmeur valt idd af en zou voor mijn merrie te zwaar fokken. Ik twijfel nog.tussen geniaal/ferdeaux dus mochten jullie mij nog kunnen helpen met de keuze

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:58

FroukjeM schreef:
Geniaal x Metall; 2 dagen oud

[ [url=m/SWBbtS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Net de moeder.