Merrie toch drachtig, maar wanneer komt het veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Merrie toch drachtig, maar wanneer komt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 00:58

Misschien heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt daarom leg ik het even voor hier aan de fokkers onder ons:

Merrie is afgelopen zomer 3 opeenvolgende cycli geinsemineerd maar na de laatste inseminatie was ze niet drachtig en zat er een haemorrhagisch ei. Besloten niet meer te insemineren omdat het al laat in het seizoen was en een haemorrhagisch ei zelden of nooit een dracht oplevert volgens de dierenarts.

Nu echter de verrassing: de merrie is toch drachtig, ik voel het veulen trappen/bewegen in de buik. En ja, ik weet het echt zeker. :)
Theoretisch zou ik moeten tellen met de datum van laatste inseminatie maar mijn gevoel zegt dat het veulen al verder is.

Na de eerste inseminaties bij de eerste cyclus en controle op dracht die negatief was, werd ze maar moeilijk weer hengstig en is ze ook nog eens hengstig gespoten. Het hengstig spuiten zou een eventuele dracht beeindigen.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Dus een merrie die overal doorheen gewoon toch drachtig blijkt te zijn? En zelfs (volgens de dierenarts dan) ook gewoon nog follikels maakte van 4,5 cm?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 28-03-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslosck verwijderd uit titel

kiwiwitje

Re: Merrie toch drachtig, maar WANNEER komt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:01

Geen optie om merrie evt toch op te laten voelen/scannen? Dan heb je misschien een indicatie?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 01:03

Ik denk dat dat echt een gok gaat worden, ook voor de dierenarts. Mijn ervaring is dat dierenartsen er nogal eens naast zitten... :) ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:04

Oh dat schiet ook niet op dan..Als je uitgaat van de ''dekkingen'' wanneer zou ze dan aan de beurt zijn?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 01:06

eerste inseminatie was eind juni, laatste was half augustus.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:11

Soortgelijk, goh ja en nee...
Ook hier een merrie die niet drachtig kwam en de laatste maanden vonden we ze wel erg dik komen. Ze veranderde van gedrag naar anderen toe en zowat alles tezamen (ik dacht ook beweging te zien) deed me eraan denken dat het toch zou kunnen zijn...
Maar helaas baarmoeder nog steeds leeg (vorige week nog gescand).

Best gewoon de dierenarts laten komen.
En verder als je de zoekoptie gebruikt (ik kwam er altijd terecht via google ),vind je hier en daar wel een topic.

Ander verhaal: oshetshetlander was volgens de oude dierenarts absoluut niet drachtig, stond typisch te dik voor een shet en had zogezegd koliek. Een week later diezelfde pony mogen helpen bevallen in de weide...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:11

Maar dan moet ze in mei op zijn vroegst denk ik toch? Even uit mijn hoofd.. :P

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 01:14

Ja klopt, maar anderhalve maand-2 maanden speling vind ik wel erg lang om te waken/haar in de gaten te houden...
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-03-16 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:15

Coloured schreef:
Ja klopt, maar anderhalve maand-2 maanden speling vind ik wel erg lang om te waken...

Snap ik.. Maar dat moet in een goede kliniek toch wel te zien zijn?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 01:17

Weet ik niet kiwiwitje, als ik naar de echo's die van mijn eigen baby's gemaakt zijn kijk, klopte daar ook niet zoveel van. Qua grootte dan hè. De laatste zou maar 8 pond zijn maar was 10 pond. :D
Ben eigenlijk benieuwd naar soortgelijke verhalen. Om mijn vermoeden dat het eerder kan komen een beetje te bevestigen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:19

Haha, lekker dan haha :P Dan zijn ze toch ineens groot haha!
Met verhalen kan ik je helaas niet helpen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:20

Coloured schreef:
Misschien heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt daarom leg ik het even voor hier aan de fokkers onder ons:

Merrie is afgelopen zomer 3 opeenvolgende cycli geinsemineerd maar na de laatste inseminatie was ze niet drachtig en zat er een haemorrhagisch ei. Besloten niet meer te insemineren omdat het al laat in het seizoen was en een haemorrhagisch ei zelden of nooit een dracht oplevert volgens de dierenarts.

Nu echter de verrassing: de merrie is toch drachtig, ik voel het veulen trappen/bewegen in de buik. En ja, ik weet het echt zeker. :)
Theoretisch zou ik moeten tellen met de datum van laatste inseminatie maar mijn gevoel zegt dat het veulen al verder is.

Na de eerste inseminaties bij de eerste cyclus en controle op dracht die negatief was, werd ze maar moeilijk weer hengstig en is ze ook nog eens hengstig gespoten. Het hengstig spuiten zou een eventuele dracht beeindigen.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Dus een merrie die overal doorheen gewoon toch drachtig blijkt te zijn? En zelfs (volgens de dierenarts dan) ook gewoon nog follikels maakte van 4,5 cm?

Ik weet wel van een hond die lak had aan 2 van dat soort spuiten en toch gezond nestje pups kreeg, uitzonderingen zijn dus mogelijk. En hengstigheid tijdens dracht komt ook voor. Het kan dus zeker, maar qua datum gaat dit niks helpen. Dat wordt lange tijd waken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 03:02

Wij hebben ooit een merrie gekocht, gedekt maar ook niet drachtig. Ehmm dus wel :D een maand later lag er een veulen achter.

Wat je zou kunnen doen is vanaf die tijd met strips de melk checken. Zodra de PH (is het zo uit mijn hoofd, en tis een beetje laat dus ik kan ernaast zitten) daalt tot een bepaald punt kan je het veulen binnen 24 of 48 uur verwachten. Die strips kan je kopen bij oa de apotheek.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 03:46

Als je zulke duidelijke singalen hebt zou je dan niet gewoon afwachten en je paard goed observeren?
Scannen is een optie maar tja dan kunnen ze dan ook niet altijd meer zien hoe groot.
Hier alleen ervaring met een drachtige gekochte merrie zo bleek en mijn voorgevoel klopte...ja het was drachtig en eerder dan ze dachten dat er een jaarling hengst bij gestaan had en het was een hengstje.

Jij weet nog ongeveer de kansen van wanneer hoe en wat ik zou afwachten....er is nog nooit een veulen ongemerkt jarenlang blijven zitten. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:33

Coloured schreef:
Ik denk dat dat echt een gok gaat worden, ook voor de dierenarts. Mijn ervaring is dat dierenartsen er nogal eens naast zitten... :) ;)

Als t veulen heel ver in de baarmoeder is gezakt kunnen ze er niet meer bij en is het voor iedereen een gok. Aangezien de merrie voor de laatste keer inseminatie is hengstig gespoten dien je imo gewoon de laatste inseminatiedatum aan te houden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:26

Het zou een heel sterke vrucht moeten zijn om de hormonale acties van het hengstig spuiten te hebben overleeft. Ik denk dat dit onwaarschijnlijk is ... niet onmogelijk maar lijkt mij weinig kans van.

Dus hengstig gespoten op de 2e cyclus ... en daarna nog is geinsemineerd half augustus.
Het is absoluut mogelijk dat het vruchtje in de vouwen van de baarmoeder zich schuil heeft gehouden en niet opgemerkt is. Het is ook absoluut mogelijk dat de merrie hengstig is geworden desondanks het feit dat ze drachtig was ... dit laatste zou ook de reden 'kunnen' zijn ivm de haemorrhagisch ei.

Is het een oudere merrie of a maiden?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 13:56

Geen maiden, ze heeft al eens een veulen gehad.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:41

Hier ook grote onzekerheid.
Merrie is vorig jaar drie keer opnieuw geinsimineerd.
En pas bij de laatste dekking op 25 juli, drachtig gescand.

Eerste dekking was op 30 april.

Maar sinds twee weken dikke harsdruppels aan haar uier. Benen zitten er onder.
Hele dikke al uitgezakte buik. Slijm uit haar vulva.

Ook was ze één keer hengstig gespoten tussen de dekkingen door.
Insimineren was moeilijk ivm dat haar baarmoeder bleef gesloten.

En nu??? Ervan uitgaan de toch de eerste dekking haar drachtig heeft gemaakt?
Welke datum zou ze dat zijn uitgeteld? En vanaf wanneer is het veulen levensvatbaar?

De dierenarts kan/wil niets doen. De natuur haar gang laten gaan.

Voor jou dus ook grote onzekerheid? Spannend zeg. Ik duim voor je hoor :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:48

Jeetje Coloured, dat zou wel heel apart zijn, maar duidelijk wel welkom.
Ik heb er geen ervaring mee.
Ik zou gewoon op de symptomen letten ik denk niet dat je veel meer kan doen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 14:50

kainda, wat een verhaal ook van jou zeg!
Als insemineren na de inseminatie van de eerste cyclus moeilijk was omdat baarmoedermond dicht zat, zou ik in jouw geval uitgaan van die eerste dekking op 30 april. Volgens mij ga je dan binnen korte tijd een mooi veulentje krijgen. Of was het insemineren bij de eerste dekking ook al moeilijk omdat de baarmoedermond niet open was?
Had jouw merrie dan wel een groot follikel na die eerste dekking en was ze dan ook gewoon hengstig?

En hoe groot was het vruchtje dan bij de scan waarop ze zagen dat ze drachtig was? Weet je dat?

na 320 dagen kunnen ze veilig geboren worden.
Gemiddelde is 340 dagen, tenminste, dit houd ik altijd aan.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:05

De eerste insiminatie was bij de hengsthouder. Ze toont slecht hengstig. Is op een goed eitje geinsimineerd. Met scannen was niks te zien. Na het hengstig spuiten zag je wel een eitje. Op het moment dat de dierenarts zei dat het dé tijd is om te insimineren was het ei weer weg. Toch heeft de da haar geinsimineerd.
Na 18 dagen weer gescand en weer niks te zien. Ik zag een zwart bolletje. De dierenarts wist niet wat dat was. Was geen vruchtje volgens hem.
Daarna op 25 juli weer bij de hengsthouder geinsimineerd op een goed eitje. Trouwens niet hensgtig gespoten die keer.
Na 18 dagen gescand en toen zat er een vruchtje. Geen bolletje maar echt een vruchtje al.

Al die tijd niet hengstig gezien. Alleen te zien op de scan dat er een eitje was en iedere keer aan de rechterkant.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:07

Da's bijzonder! Mijn merrie ovuleerde ook steeds maar op 1 kant. Wellicht dat dat er iets mee te maken kan hebben?

En op 18 dagen zie je meestal alleen nog maar een zwart rondje en nog niet iets met wittigs weefsel in het zwarte rondje = vruchtje.

Jouw verhaal lezende zou ik uit gaan van de middelste inseminatie. Of de eerste... Moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-03-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Re: Merrie toch drachtig, maar wanneer komt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:09

De DA zal niet weten hoe of wat wanneer het veulen zou komen omdat die er vaak naast zitten, maar Bokt moet het wel kunnen vertellen. :') Nee, ik denk toch echt dat je gewoon bij een goede kliniek een echo moet laten maken, kijken wat hun zeggen en of dat in de richting komt van jouw gevoel. :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:11

Joscaa, dit slaat echt nergens op wat je zegt.
Ik vraag om soortgelijke verhalen omdat ook een dierenarts er regelmatig naast zit. En ja dat is mijn ervaring. Dit jaar ook al een dode tweeling gehad die niet gezien is met scannen.
Ook al eens een dierenarts op laten voelen die het hoofdje van het veulen dacht te voelen, maar helaas de merrie was toch leeg, bleek achteraf. :D
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-03-16 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:14

Coloured schreef:
Joscaa, dit slaat echt nergens op wat je zegt.
Ik vraag om soortgelijke verhalen omdat ook een dierenarts er regelmatig naast zit. En ja dat is mijn ervaring. Dit jaar ook al een dode tweeling gehad die niet gezien is met scannen.
Ook al eens een dierenarts op laten voelen die het hoofdje van het veulen voelde, maar helaas de merrie was toch leeg, bleek achteraf. :D

Oh wel hele bijzondere kwesties, vooral die laatste. := Hier wel altijd redelijk goede indicaties.